Gå til innhold

nebbing 19 uker på vei! Cerclage og tvillinger

anna mathea

Anbefalte innlegg

Jeg har en tung historie bak meg, men to premature fødsler. I uke 26 og 24, fikk ikke med meg noen av jentene hjem, men de er i mitt hjerte.

Dette svangerskapet har jeg cerclage, men har en ekstra utfordring fordi jeg er gravid med tvillinger. Så tyngden blir mye større. På UL i går viste det seg at på en uke har livmorhalsen gått fra 5 til 4 cm og det er litt nebbing. Så nå har jeg lagt meg til på sofaen, legen mente det ikke var nødvendig ennå. Men hvorfor vente til det er krise og så legge meg og håpe på det beste?! Hvorfor ikke sette i gang tiltak nå som kan utsette datoen for når det er krise?

Vet egentlig ikke om jeg har noen spesifike spørsmål, bare høre fra noen som er i liknende situasjon. Kanskje jeg bare har et behov for å lufte tanker. Håper jo på å bli liggende lenge, så noe må man jo finne på:-)

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei!

Så trist å høre at du engler i hjertet ditt! Kan ikke forestille meg hvor vondt det må være.....

Men gratulerer med tvillinger nå da! Godt at du har fått cerclage denne gangen. Jeg synes du gjør helt rett i å roe ned nå jeg. det er jo uansett godt for deg å vite at du gjør alt du kan for at dette skal gå bra!

Jeg hadde selv nebbing på ordinær UL når jeg var 19+2. Livmorhalsen var 4 cm. Måtte derfor til kontroll hver 4. uke ut sv.skapet for vekstkontroll (har delt livmor og lite plass pga det) og måling av livmorhals. Jeg har hatt MYE kynnere også så kunne være årsak til nebbingen.

Hadde dette med førstemann også og ble da sporenstreks SM 50% og svangerskap og fødsel endte godt den gangen.

Denne gangen ville de ikke SM pga nebbingen i seg selv og jeg kunne leve som vanlig sa de (et annet sykehus dette gangen) men siden jeg har kraftig bekkenløsning valgte jeg å bare kaste inn håndkleet der og da og få full SM likevel. Mistet 3 ganger i fjor, så jeg ville gjerne gjøre det jeg kunne for at dette skal gå bra nå.

Livmorhalse økte til 5 cm etter sykemelding og nå sist var den rett under 4 cm igjen. Nebbingen har gitt seg go det ser VELDIG bra ut for min del nå:)

Så jeg synes at hvis du føler for å roe ned nå, så gjør du det med god samvittighet. Denne gangen skal det gå bra!!!!

Ønsker deg lykke til!

KLem

Hei igjen,

anonym over her... du hadde ingen profil så da svarere jeg her:) Så trist at du har to engler. Og jeg skjønner veldig godt at du føler for å legge deg ned. Det hadde jeg gjort også.

Jeg har også cerclage, er 20+2 i dag. Ganske like langt vi da? Jeg skal på kontroll i morgen, det blir spennende å se om nebbingen har kommet. Jeg hadde nebbing fra uke 22 i forrige svangerskap, en tidlig vannavgang i uke 22+3 og etter mye styr måtte de ta guttem min ut 28+3 pga GBS. Jeg ble ikke tatt på alvor på Ullevål i uke 23 så jeg trasket rundt som vanlig og i uke 26 var hele livmorhalsen vekk!

Nå blir jeg fulgt godt opp på Riksen, har kontroll hver 14. dag med måling og bakterieprøve. Føler meg ganske trygg, men er også engstelig siden det nå nærmer seg tiden da ting begynte å skje sist.

Hvordan går det med deg nå? Hvor følges du opp, og hva sier legene til deg angående aktivitetsnivå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...