abella Skrevet 27. mai 2010 #1 Skrevet 27. mai 2010 Vi er for tiden i utlandet og her har legene et litt annet syn på barnemedisin enn i Norge. Derfor lurer jeg litt på hva som er praksis på hjemmebane når det gjelder lungebetennelse. Noen som har erfaring? Knerten er 6 mnd. Forårsaket av virus eller bakterier? Hvilke prøver ble tatt? Medisiner? Og hvor lang tid tok det før det gikk over?
Gjest eelis+kian Skrevet 27. mai 2010 #2 Skrevet 27. mai 2010 Jeg hadde lungebetennelse. Det skyldtes vann i lungene, men om det er virus eller bakterier kan jeg svare på. Legen hørte på brystet mitt mens jeg pustet (ekstremt kortpustet), og jeg måtte gå på penicillin i 10 dager. Jeg ble ansett som frisk etter det, men i realiteten tok det flere måneder før alt ble som normalt igjen. Lungebetennelse er ikke til å spøke med, der må det medisiner til!
MathildeC Skrevet 27. mai 2010 #3 Skrevet 27. mai 2010 Eldstejenta vår har hatt lungebetennelse to ganger. Andre gangen gjenkjente vi symptomene og hun fikk veldig raskt behandling. Bakteriell lungebetennelse og fikk antibiotika begge gangene (som var et h****** og gi henne, hun nektet å ta det). Hun var i alderen 1,5 til 2 år da hun hadde de. De tok blodprøve og registrerte senkning, samt lyttet på lungene. Overfladisk pust og feber, og slapp. Første gangen gikk det over etter..tja..husker ikke, tror det var 5 dager?? Andre gangen raskere. Men det henger i lenge da, litt pipende pust. Det har hun hatt ekstremt ofte.
abella Skrevet 28. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 28. mai 2010 Hmmm. Her pøser de på med både medisiner og røntgen. Ikke særlig gøy når jeg vet dette ikke er vanlig praksis i Norge og også kan være skadelig for ham. Tror de innbiller seg at det er dollartegn i øynene våre... De ville også legge ham inn selv om allmentilstanden hans er god; ingen feber, spiser og sover helt greit, men det sa jeg nei til. Antibiotika skal vel bare gis ved bakteriell lungebetennelse? Ikke lett å vite hva man skal gjøre når legens råd er basert på penger i kassa og ikke guttens beste...
MathildeC Skrevet 28. mai 2010 #5 Skrevet 28. mai 2010 Huff nei, det er ikke lett når legene gir råd, mens magefølelsen kanskje sier noe annet. Hva har dere bestemt dere for da? Her i Norge forstod jeg det slik at de bare gav antibiotika når det var dårlig allmenntilstand, feber og dårlig pust. For man KAN jo også bli frisk av seg selv, uten medisiner. Røntgen har jeg aldri hørt om, men kanskje det brukes her også i andre tilfeller enn den vi har opplevd. Men han trenger vel uansett ikke innleggelse?! Det syntes jeg hørtes voldsomt ut :-).
Gjest eelis+kian Skrevet 28. mai 2010 #6 Skrevet 28. mai 2010 Jeg ble sendt til røntgen en gang jeg slet med pusten. Det var for å se etter vann i lungene, altså lungebetennelse. Så det er noe som gjøres her i Norge også, bare ikke like ofte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå