Gå til innhold

Gudstjeneste i barnehagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det jo ikke nødvendigvis slik at barna må ta direkte, akutt skade av noe for at man ikke skal ønske at de gjør det. I hvert fall for de av oss som tidvis baserer avgjørelser på prinspielle grunnlag.

At barnehager har en kristen formålsparagraf er menneskerettsstridig og en fuckings uting som forhåpentligvis avgår med døden snarlig.

Skrevet

ja faktisk. jeg fikk kristendommen tredd nedover hodet fra første klasse på barneskolen, og det skal ikke mine barn oppleve!!!

Skrevet

Nei, jeg kejmper for å bli et land uten statsreligion, i likhet med de fleste oppegående land i verden.

hi

Skrevet

HALLO?????????????????????

Vi lever i ett kristent land. I allefall enda.

Så når barna begynner på skolen og de skal på tur til en moskè så får ikke barne deres lov til å være med da fordi de ikke har den religionen??

Skjerp dere a. Ikke vær så prippne. La nå unga får være med i kirken. Det er en stor opplevlse for barna å se selve bygget, høre lydene og synge salmer.

Syntes der er syyyykt at forledre skal motsette seg slike ting bare av prinsipp.. EGOHUER!

Skrevet

Det er vel ikke noe mere egoistiske enn de kristene som skal dytte sin tro over på andre. Men det er vel et ganske bra kjennetegn på kristendommen, tvinge den over på andre. Det er jo derfor vi er et kristent land....

Skrevet

Er vel de færreste barnehager som er andre steder enn i kirka når det gjelder religiøse steder.

I den gamle barnehagen vår (i Oslo) ble alle de muslimske barna med på julegudstjeneste, mens det enste barnet som IKKE fikk være med var kristent( men ikke protestant)!!! Noen av de ansatte ble igjen i bhage med henne.

Er jo ikke vanskelig for de at en av de ansatte blir igjen i bhagen.Hør med styrer.

Skrevet

Er vel ingen som tvinger religionen sin på noen?? du har vel evnen til å velge selv???

Gjest Antarctica
Skrevet

Nei, 14.50, små barn har ikke den evnen. Å ta dem med på forkynnelse (gudstjenseter er nemlig akkurat det) er å tre religion nedover hodet på dem.

Jeg syns det er hjernevask. Jeg reagerer også på hvordan skolen takler dette. Når jeg krever at mitt barn ikke skal bli med og få nytestamentet (fordi han ikke trenger det, og fordi det ikke er skolenes jobb å gå trossamfunnets ærend) så sender de med en ekstra bibel til dem som ikke var der! Som da deles ut i klasserommet i stedet...

Skrevet

Du skriver at de har kristen formålsparagraf. Vil det si at det er en kristen barnehage? Bare for å forstå problemet litt bedre...

Skrevet

Jeg er ikke bekymret, jeg er pissed.

Skrevet

Kristent land meg opp i rævva. De færreste i Norge er så kristne at de har giddet å sette seg inn i mer enn akkurat hovedtrekkene i religionen de muligens kaller seg tilhengere av (tallet her er også synkende), gå i kirken osv. (selvsagt med unntak av ved barnedåp og giftermål, for det er jo så kooooselig). Statsreligion suger og det er absolutt ingen grunn til å oppmuntre til dens fortsatte eksistens.

Mine barn får ikke delta i en gudstjeneste i moské i regi av barnehagen heller, nei. De må gjerne besøke både moskéer, kirker og synagoger, men altså ikke i forbindelse med forkynnelse.

"Bare av prinsipp"? Tåpe.

Skrevet

Det er en vanlig kommunal barnehage. Jeg snakket om den generelle formålsparagrafen, som bygger på "kristne" verdier.

Jeg har ikke noe i mot at barna mine drar i kirker, synagoger eller moskeer for å se på bygget, få fortalt hva som fåregår der osv. Men jeg har noe i mot at de drat dit for å få forkynnelse. Det er helt fulstendig uaktuelt. Dere krangle så mye dere vil, men det får dere bare respektere. Det strider mot menneskerettene faktisk.

Vel, jeg ringte barnehagebestyreren for andre gang, og hun sto på sitt. De kom ikke til å ha vanlig barnehage for de barna som ikke skal i kirken, de barna må holdes hjemme.

Nå viser det seg at datoen for denne gudstjenesten er samme dato som jeg skal ha opp seks av mine elever i muntlig. Mannen min er i Tyskland denne dagen. Og barnevakt er ikke så greit å få tak i (de fleste har sine egen jobber å gå til)

Det vil si at 6 tiendeklassinger ikke vil få tatt eksamen. Jeg ringte kommunen, som først mente at bestyreren hadde rett. Jeg sa da fra om at jeg kom til å holde barna hjemme. Og sa fra om eksamensståda. (Eksamener er jo kommunens bord det og) Og da fikk pipa en helt annen låt. Så får vi se nå da, hva de kommer frem til.

hi

Skrevet

Virkelig; ta en telefon til HEF. De har jurister. Jeg er rimelig sikker på at barnehagen ikke har lov å utsette barna for forkynning uten alternativt tilbud, med mindre de har utvidet formålsparagraf.

Skrevet

Takk pila, jeg er medlem i HEF, og har allerede sendt en mail.

hi

Skrevet

14:56 her

Synes dette høres veldig merkelig ut. Jobber ikke i bhg men i grunnskolen. Vi har både gudstjenester og ren undervisning der vi besøker kirker. Vi sender alltid ut informasjon om når og hva som skal skje og ber foreldre gi beskjed hvis barnet ikke skal delta. Det er da et alternativt opplegg på skolen. Skulle jo bare mangle at det er et alternativ til de som ikke ønsker å delta.

Skrevet

har du virkelig den innsikten at du kan velge selv før du er (feks) 8 år?

Jeg fikk følelsen av at jeg kom fra en unormal familie som ikke var kristne, og at alle var kristne da jeg begynne på skolen.... jeg hadde ihvertfall ikke evnen til å skjønne at det var valgfritt.... alle var kristne var beskjeden vi fikk i min klasse....

Skrevet

ser ikke noe problem at de går en gang i blandt til gudstjeneste. når det er påske o.l

er det virkelig så ille.. selv om det er prinsipper.. så enkelte sier.

de som ikke er kristne får se på det som histore. alle barn liker histore

Skrevet

Det er ille nettopp fordi det er snakk om prinsipper. Retten til trosfrihet er en ganske grunnleggende menneskerett.

Det er fullstendig ugreit at offentlige instanser skal påprakke våre barn religiøs forkynnelse, samme hvor cozy-mozy med boller og brus det måtte være under gudstjenesten.

Skrevet

jeg tror ikke barn blir så påvirket av gudstjeneste en gang i blant.

de hører mer på hva foreldrene sier.. sier forelderene at kirka osv er påpakkende på deres tro, så vil barna også få den oppfatning.

å gå en gang i bladt er ikke skadelig.

Skrevet

Hvor påvirket de blir eller ikke, er ikke i nærheten av poenget.

Skrevet

Må bare kommentere at det ikke lenger finnes en kristen formålsparagraf i rammeplanen/barnehageloven. Denne ble forandret for en tid tilbake (2008), og det heter nå at :

"Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...