Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #1 Skrevet 27. mai 2010 De skal tydeligvis i gudstjeneste i barnehagen. De har ikke lagt det opp sånn at de ikke-kristne barna har noe alternativ. Har de lov til dette?
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #2 Skrevet 27. mai 2010 Det ville jeg sjekket med barnehagekontoret i kommunen, jeg tror ikke de har lov til dette. Før i tiden pleide skolebarna å gå i gudstjeneste til påske, men dette er det jo slutt på. Tviler på at barnehagen kan gjøre dette! I alle fall må de ha et alternativ til de som ikke ønsker at barna skal være med på dette!
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #4 Skrevet 27. mai 2010 Barnehagen har mulighet til å gjøre dette, men rart de ikke har et alternativ for de som ikke skal delta. Ta kontakt med styrer og hør hva de tenker om disse barna? Du burde ivertfall få et seriøst svar.. Jeg jobber i barnehage og vi går på julegudstjeneste, men informerer i god tid og ber foreldre som reserverer sitt barn mot dette ta kontakt.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #5 Skrevet 27. mai 2010 Så.. ta meg fri fra jobben da altså... kjekt.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #6 Skrevet 27. mai 2010 Jeg har snakket med styrer. De har ikke noe opplegg for de barna som ikke skal. Så man må tydeligvis holde barnet hjemme. Vet at dette ikke bare gjelder mine barn. Rart at de ikke kan ha vanlig barnehagen for de barna som ikke skal i kirken. hi
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #7 Skrevet 27. mai 2010 er det virkelig såååå krise for deg om ditt barn får med seg en gudstjeneste? hva kan skj liksom???? redd for at lillegull skal bli frelst?????
Gjest Sauen og ungene Skrevet 27. mai 2010 #8 Skrevet 27. mai 2010 Det er rart om de ikke har et alternativ. Barnehage er jo en tjeneste man velger og betaler for for å få den sikkerheten om at man alltid (unntatt i veldig spesielle og uforutsette situasjoner da) har muligheten til å levere barna i barnehagen. For endel vil dette være problematisk, og det er ikke alle som vil sende barna sine i kirken. En muslim syns kanskje det er problematisk at barnet deres skal være med på en gudstjeneste der en annen religion enn islam blir fremstilt som den rette religionen, på samme måte som en kristen familie kanskje ikke hadde ønsket at barnet skulle på tur i moskeen. De bør ihvertfall ha et alternativt opplegg. Jeg ville tatt dette opp med barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #9 Skrevet 27. mai 2010 Da ville jeg ringt kommunen/barnehagekontoret og spurt om bhg har lov til dette. Er ganske sikker på at det er nødt til å ha et opplegg for de barna som ikke skal være med. Det er jo helt sykt at ikke-kristne skal måtte ta seg fri fra jobben for at barna ikke skal i kirken!
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #10 Skrevet 27. mai 2010 Det synes faktisk jeg også..og de bryter jo faktisk loven ved dette.. så lenge de ikke har utvidet kristen formålsparagraf... Det står faktisk i Rammeplan for barnehager at de skal jobbe i samsvar med hjemmet..og det gjør de jo ikke her... Setter inn et utsnitt fra Rammeplan for barnehagen... 1.1 B Barnehagens formålsbestemmelse Barnehagens formål er å gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings- og aktivitetsmuligheter. Dette skal skje i nær forståelse og i samarbeid med barnas hjem. Barnehageloven slår fast at oppdragelsen i barnehagen skal skje i samsvar med kristne grunnverdier. Dette innebærer at barnehagen skal bygge sin virksomhet på de etiske grunnverdier som er forankret i kristendommen, og som forutsettes å ha bred oppslutning i befolkningen i Norge. Med kristne grunnverdier forstås medmenneskelighet eller nestekjærlighet, tilgivelse, menneskeverd, likeverd, ansvar for fellesskapet, ærlighet og rettferdighet. Dette er verdier vi også finner igjen i de fleste religioner og livssyn. Barne-hagen skal lære barna om tro og verdier. Opplæring til tro er hjemmets ansvar.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #11 Skrevet 27. mai 2010 Barnehagene har kristen formålsparagraf. Men de plikter jo å si fra på forhånd slik at du kan holde barna hjemme de dagene det gjelder. (ellers finnes det jo private barnehager som ikke gjør dette, men det er jo fryktelig upraktisk.) I barnehagen til sønnen min vet de godt at vi ikke er kristne og sønnen vår ikke skal forkynnes for:) Og det går helt greit.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #12 Skrevet 27. mai 2010 11:52, idiotkjerring. Hørt om prinsipper?
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #13 Skrevet 27. mai 2010 Barnehagebarn forstår ganske nøyaktig null og niks av en gudstjeneste, så jeg tror ikke du har grunn til å være bekymret. De kommer til å kjede vettet av seg. På en søndagsskole derimot, er det mer lagt opp for små barn. Dessuten kan det være fint for barna å se gamle kulturgjenstander, som det ofte er mange av i en kirke. Som HEF-ere er man nemlig lite opptatt av tradisjoner.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #14 Skrevet 27. mai 2010 Jeg syntes det er skikkelig patetisk å gå på kunstmuseer i tide og utide, men holder ikke ungen min hjemme av den grunn. HAr virkelig INGEN forståelse for foreldre som er livredde for en gudstjeneste! opplys meg gjerne! Og; jeg er ikke kristen altså...
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #15 Skrevet 27. mai 2010 12:02 Sterkt argumenet, ble overbevist nå jeg
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #16 Skrevet 27. mai 2010 Det er mye prinsippsak 11:52. Jeg syns ikke det skal være barnehagens mandat å drive forkynnelse. Det er rett og slett et overtamp mot barnas foreldre. Vi har faktisk religionsfrihet i dette landet. Mine foreldre er i likehet med meg human-etikere, og jeg er dermed ikke døpt. På barneskolen hadde vi en kristen lærer, som fortalte oss syvåringer at de barna som ikke var døpt, de kom til helvete. Jeg hadde generelt stor tiltro til alt det denne læreren sa, hun visste jo så mye. Så jeg kom hjem gråtende til min mamma i den tro at jeg skulle til helvete. Jeg har ikke noe i mot den kristne formålsparagrafen i barnehagen, ford de "kristne grunnprinsipper" som er listet opp, er verdier so jeg som ikkekristen også deler. hi
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #17 Skrevet 27. mai 2010 Ja vi har religionsfrihet, men tipper du som mange andre er glad for at Norge er er "kristent land" Deilig å ha fri pinse påske jul osv selv om man er humanetiker =)
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #18 Skrevet 27. mai 2010 I alledager?! Viss foreldrene ønsket at ungene skulle gå i kirken så kunne de vel ta med ungene selv da. Ungene er da for unge til å kunne ta ett standpunkt nå... Jeg hadde blitt veldig provosert! Greit at ungene skal bli kjent med religionene, men jeg regner med at de ikke skal i en moske eller synagoge neste uke.... Å tre religion ned over hodet på små barn er forferdelig!
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #19 Skrevet 27. mai 2010 Ja å ta en tur i kirka blir å tre religion nedover hodene på ungen.. Herlighet! SYYYYKE dibbere
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #20 Skrevet 27. mai 2010 Sønnen til noen bekjente fikk faktisk angst av å delta på en gudstjeneste på skolen da han var liten. Presten pratet om døden i det vide og det brede, og gutten ble vettskremt. Den dag i dag fungerer han ikke, klarer nesten ikke gå utenfor husdøra, 18 år gammel. Det lå sikkert latent i ham, men denne gudstjenesten var altså det som fikk det fram i dagen.
Gjest ->>- Skrevet 27. mai 2010 #21 Skrevet 27. mai 2010 Nei, det tror jeg bestemt at de ikke har lov til. Jeg hadde laget et rabalder av en annen verden, men du må jo vurdere hva du gidder. Human-etisk forbund kan helt sikkert hjelpe deg med det eksakte regelverket om du ringer dem.
sånn ca Skrevet 27. mai 2010 #22 Skrevet 27. mai 2010 I våres barnehage passer de på at de har alternativ til de barna som ikke skal være med i gudstjenester. Peronlig har jeg latt vesla få være med selv om jeg ikke er troende selv, jeg syns det er viktig at hun får med seg hva som skjer i samfunnet og lære av det. Og jeg trur ikke barnet mitt vil ta noe skade av det, men heller kanskje ha litt større forståelse av hva relgion betyr for enkelte mennesker. Men jeg er likevel enig i deg Hi, de burde ha et alternativ for dere også.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #23 Skrevet 27. mai 2010 Det er da ingenting sykt i å ønske å oppdra barna sine på en annen måte enn det staten har bestemt vel! Noen er ikke kristne og har mye imot kristendommen. For meg ble den blandt annet enn stor kilde til angst allerede før jeg var fylt 9, pga de stadige truslene om helvete og snakk om døden og tortur. Å ville beskytte barna mine mot det er det ingenting sykt i. Du tåler tydeligvis ikke at andre ikke er kristne, men det blir for dumt å skulle tvinge kristendommen på de som ikke ønsker det likevel. Respekter andre religioner og mangel på religion, ellers fortjener ikke du noe respekt for ditt eget syn/egen religion!
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #24 Skrevet 27. mai 2010 Man er ikke nødvendigvis livredde for en gudstjeneste om man har en annen religion. Ville det vært ok om barnehagen hadde tatt med ungen din for å be i en moskè? Tatt han med på blot kanskje? Eller fortalt en unge du forsøkte å oppdra kristent at kristendommen bare er tull? Det er vel faen sprette meg helt normalt å kunne velge selv hvilken religion man oppdrar egne barn til, og ikke sende unger til ikke-kristne foreldre i kirka ? Ikke gjør deg så dum...
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #25 Skrevet 27. mai 2010 Ingen barn tar skade av å å i kirka iblandt! Og du som skreiv over her om den ungen som fikk angst for døden etter en gudstjeneste;pisspreik! Da lå den noe inni gutten fra før av som utløste dette i den gudstjenesten. Jeg veit også av en unge som har angst for døden.. Men det var absolutt ikke noe gudstjeneste gjennom barnehagen som sto i ansvar for dette! La ungen din gå, eller så holder du han hjemme!! Barnehagen skal jo oppdra ungene etter kristne verdier, så da får absolutt vurdere å bytte barnehage, HI, hvis dere har så sterke problemer med dette! Jeg tviler på at dere har noe imot de helligdagene som har kommet pga kristendommen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå