Truda- mor til 2 Skrevet 27. mai 2010 #1 Skrevet 27. mai 2010 Og hvordan går det med dere i svangerskapet? Jeg har selv helt død skjoldbukskjertel, og har gått på Levaxin 100 mg og 125 mg i mange år. har under graviditet (denne og forrige) merket økte symptomer på lavt stoffskifte. Går heldigvis til tett oppfølging hos hormonspesialist, og har nå fått økt dose medisiner. Verdiene har aldri vært så lave at det er noen fare for bebisen. Hadde vært veldig hyggelig å få kontakt med noen i samme situasjon!
Ann-Kristin og William Skrevet 27. mai 2010 #2 Skrevet 27. mai 2010 Hei! Jeg har medfødt hypothyriose og har gått på Levaxin så lenge jeg kan huske Har ikke barn, enda Jeg og mannen i 4PP så håper spiren snart sitter. Var det vanskligere for deg å bli gravid?
Frk Marge Skrevet 27. mai 2010 #3 Skrevet 27. mai 2010 Heisann! Dette er mitt 2. svangerskap med hypothyreose. Det jeg vet er at lavt stoffskifte gir høyere abortrisiko enn for dem som ikke har det. Høyt stoffskifte tror jeg ikke gir helt samme risikoen. Så ja det kan være skadelig for barnet. Det er viktig at du får tett oppfølging og ikke kommer for langt ned. Vanskeligheter med å bli gravid er også en vanlig bivirkning desverre Så lenge du går til hyppige kontroller og måler stoffskiftet minst hver 6 uke og får regulert dose så du holder deg godt innenfor normalverdiene, skal det være greitt I allefall det jeg har fått beskjed om på hormonlaboratoriet på Aker Selv har jeg ikke død kjertel og går på lave levaxindoser, men har veldig ustabilt stoffskifte som svinger en del og er vanskelig å medisinere. Jeg har også både TRAS og Anti-TPO og med såpass mye antistoffer i kroppen og en imunsystem på konstant allert, har jeg en del influensasymptomer som gjør hverdagen ganske vanskelig i perioder. Men det er da ikke farlig for babyen i magen min heldigvis, bare irriterende for meg
mo9x Skrevet 27. mai 2010 #4 Skrevet 27. mai 2010 Jeg har også hypothyreose og går på Levaksin, og er i mitt første svangerskap (som 36-åring). Tror jenta i magen har det ok, men jeg kaster opp flere ganger daglig fortsatt (er i uke 31) og er i veldig dårlig form.. (kanskje ikke så rart når all næringen kommer i retur) Jeg har spurt legen om det har noen sammenheng med stoffskiftet, for det er jo også hormonelt, i likhet med svangerskapskvalmen. Men har fått til svar at dette ikke henger sammen, Skal på ny undersøkelse til uka, er spent på om nurket fortsatt klarer å vokse.. Jeg blir ikke sjekket så ofte som hver sjette uke, har kun blitt sjekket tre ganger i hele svangerskapet! Bør jeg kreve at de sjekker oftere? Hittil har det holdt seg på et ok nivå uten å endre medisindose..
Frk Marge Skrevet 27. mai 2010 #5 Skrevet 27. mai 2010 Om du er stabil behøver du ikke sjekke det så ofte, men i et svangerskap kan ting skje med stoffskiftt ditt. Mange opplever å bli enda lavere enn før. Det tar ca 4-6 uker etter du har justert dosen med levaxin til kroppen din har innstillt seg og stabilisert seg etter doseendringen. Derfor 6 uker; for å sikre at dosen du har byttet til er rett for deg Jeg har hatt massevis av ulike symptomer på hypothyreose, men kvalme har aldri vært et av dem... sier ikke at det ikke kan forekomme, for det aner jeg ikke, men har ikke hørt om det før i allefall. Om du justerer dosen, eller føler at stoffskiftet er i ubalanse ville jeg bare enkelt og greitt bedt om legetime og nye blodprøver med gjevne mellomrom
Måånestråle Skrevet 27. mai 2010 #6 Skrevet 27. mai 2010 Jeg har også hypoterose og er gravid med nr 2. Jeg har måtte øke dosen kraftig i begge svangerskapene, og har vært i ganske dårlig form. I første svangerskap var jeg uoverkommelig kvalm tom uke 18, i dette svangerskapet gikk det over rundt uke 14-15 men jeg var halvkvalm (morgen og kveldskvalm) i en god stund etter det, og kaster fremdeles opp ukentlig (er 27 uker på vei nå). JEG tror kvalmen kan ha sammenheng med det lave stoffskiftet, for man har jo lettere for å bli kvalm når man er ekstra trøtt og sliten. Jeg har også hørt at mange som har lavt stoffskifte er ekstra kvalme under graviditeten. Men dette er MIN teori altså, ikke noe jeg har fått bekreftet hos lege. Når jeg ikke er gravid bruker jeg 125 mikrogram levaxin, mens jeg nå er oppe i nesten 200 mikrogram. Jeg har fått god oppfølging av fastlegen i begge svangerskap, og tar blodprøver ca hver 4-5 uke. Dette svangerskapet har jeg også blitt henvist til endokrinolog (var innom en ung lege som "fulgte boka" og henviste meg "bare" fordi jeg var gravid), men jeg føler ikke at det gir meg så veldig mye.. Men endokrinologen tar MASSE blodprøver da, så jeg føler at jeg blir litt ekstra godt sjekket denne gang. Noen av farene med lavt stoffskifte er vel at man kan føde for tidlig og at man kan få små barn, men jeg gikk 4 dager over termin sist og fikk ei jente på nesten 4,2 kg, så jeg er ikke så veldig bekymret for akkurat det!
Makko med to små gutter Skrevet 28. mai 2010 #7 Skrevet 28. mai 2010 At det skal være vanskelig å bli gravid med lavt stoffskifte er vist en myte, om man er godt regulert. Selv brukte vi 12mnd på førstemann og 15 på den i magen. Men mine foreldre brukte også lang tid... NÅR dere blir gravid anbefaler legeforeningen å øke dosen med 1/3 helt i starten, så nye prøver hver 4 uke. Man bør egentlig følges opp av en spesialist i svangerskapet, men hos meg ordnet vi det slik at jeg tok prøver hos fastlegen, som så konfererte med spesialisten. -Mye enklere for alle parter! Jeg spydde til jeg var i uke 20 :-( Men igjen, det gjorde min mor og... Fødte 2 dager før termin sist, en gutt på 4,3kg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå