Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #26 Skrevet 27. mai 2010 Hahaha, ja folk får seg til å skrive mye rart på facebook. Ei på lista mi krever barnefrie soner i oslo, i sin facebookstatus:-D Enkelte skulle vært fratatt tastaturet, eller i det minste blitt avkrevd å tenke en gang til før de trykker lagre...
Gjest Sauen og ungene Skrevet 27. mai 2010 #27 Skrevet 27. mai 2010 "Forøvrig så blir det et tullete og lite innsiktsfullt regnestykke. Om vi får mindre barn her i norden så påvirker det ikke graden av avskoging og fattigdom i andre deler av verden. Det påvirker ikke oppblomstringen av diktaturer og totalitære styrer rundt om i verden. " Hvorfor mener du det ikke påvirker andre deler av verden? Vil ikke flere mennesker i den vestlige verden påvirke nedhogging av regnskogen? Jeg kan garantere deg at mye av materialene du har rundt deg hver dag kommer fra nettopp regnskogen. Den vestlige verdens utnyttelse av den tredje verden (f.eks afrika) vil også påvirke dem, og hele planeten. endel bedrifter flytter for eksempel miljøskadelige produksjoner til afrikanske land, fordi det ikke er lovlig i deres eget. Verdensomspennende firmaer utnytter også i mange tilfeller de lokale i de fattige landene hvor de produserer produktene sine - gjennom barnearbeid, underbetaling, umenneskelige arbeidsforhold, utnytting av naturressurser og lokal forurensing. Jo flere mennesker vi er i den vestlige verden, jo større ressurser vil det kreves - fordi det er vi som står for produksjon og bruk av de aller fleste produkter. Og jo flere produkter som må produseres, jo større går dette utover miljøet og den fattige delen av verden.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #28 Skrevet 27. mai 2010 Og hva tror du er grunnen til overbefolkning?? I nesten alle vestlige land, der folk har et velfungerende velferdssystem sett i et større perspektiv, demokrati, avansert teknologi og medisin som fører til at folk lever lenge, overlever alvorlig sykdom osv. Land som anerkjenner menneskerettigheter som forhindrer vilkårlig drap og tortur. Rettigheter til mat, husrom, utdanning, og en trygg oppvekst for våre minste. I noen av disse landene går også befolkningsveksten i minus! I de landene som sliter med befolkningsvekst er det ofte utbredt fattigdom, høy barnedødelighet pga. dårlig tilgang til helsevern. Dårlig tilgang til rent vann. Større eller mindre grad av analfabetisme. Noen steder totalitære styrer, eller samfunnsmessige strukturer som ikke fungerer. Mangel på demokrati. Mange brudd på menneskerettighetene. Krig, sult, ingen skole. Ofte store sosiale forskjeller, noen få gribber til seg alt. I disse landene, paradoksalt nok(!!) finner vi overbefolkning. Hvorfor gjør vi det?? Og hva er egentlig løsningen??
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #29 Skrevet 27. mai 2010 Befolkningsveksten er faktisk i ferd med å bremse opp. FN har beregnet at befolkningsveksten vil stoppe opp i 2050 på ca 10 milliarder mennesker. Årsakene til dette er antagelig høyere utdanningsnivå for kvinner og bedre levekår rundt i verden. F.eks får kvinner gjennomsnittlig ca to barn nå, mens de på 70 tallet fikk syv.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #31 Skrevet 27. mai 2010 Jeg har ikke problem med å skjønne at ikke alle liker barn, jeg.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #32 Skrevet 27. mai 2010 Nei, en ting er at alle ikke liker barn, men man kan da ikke kontrollere hvem andre som er ute av den grunn. Alle må tåle at det finnes andre mennesker i verden. Om jeg ikke liker kristne eller bussjåfører eller brunhårede kan jeg vel ikke akkurat kreve soner hvor disse nektes adgang av den grunn? får jo være grenser på egoisme..
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #33 Skrevet 27. mai 2010 Eller for å si det på en annen måte: Jorda har godt av en og annen naturkatastrofe.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #34 Skrevet 27. mai 2010 12:17, er du riktig frisk? Sitter du og godter deg når det skjer grusomme natur-katastrofer som den på Haiti, fordi da holder vi folkebestanden nede? Du burde SKAMME deg!!!
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #35 Skrevet 27. mai 2010 Kan ikke du lese? Det står at jorden har godt av en og en annen naturkatastrofe, hvilket er helt sant. Det betyr da slettes ikke at man godter seg når de inntreffer. Leseforståelse er luksus.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #36 Skrevet 27. mai 2010 12:17 her. Nei, det gjør jeg alldeles ikke. Jeg er sykepleier, aktiv innenfor Røde Kors og Humanetisk Forbund. Jeg godter meg alldeles ikke, men jo, det er riktig at jorda har godt av krig, hungersnød, jordskjelv osv. Uansett hvor jævlig det måtte høres ut. Ting er ikke så enkelt sammensatt som du tror (dessverre). Trenger du noen nærmere forklaring, så si i fra.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #37 Skrevet 27. mai 2010 Lavkarbo livsstilen med kjøtt kjøtt og atter kjøtt er vel en større trussel mot dyreriket. Hvis folk ikke tar til vett når det kommer til det idiot-kostholdet der så går de nok fra stut og gris til noe ganske annet på grunn av mangel på "vanlig" kjøtt...
Let's hear it for the boys! Skrevet 27. mai 2010 #39 Skrevet 27. mai 2010 Jeg er helt enig med henne, selv om jeg har to barn selv. Det er ikke som om hun har funnet på dette selv, dette mennesket du kjenner.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #40 Skrevet 27. mai 2010 Gud så utrolig latterlig. Både Facebook statusen og mange av svarene her. Heng dere opp i litt mer saklige ting da kjærringer! Hva med å engasjere seg i mijøvern, dyrevern, bli Røde Kors/ Plan fadder, osv. Men det er vel lettere å sitte på Bim og dømme og slenge med kjeften! Enkelte av dere er ikke normale i hue. Tragisk. Hadde trodd at voksne mammaen hadde mer å fare med og engasjere seg i enn hvor mange unger naboen har. Ser dere ikke hva som virkelig ødelegger her i verden? Det er i hvertfall ikke antall unger! Det er deres latskap som gjør at dere heller tar bil enn kollektivtrafikk og deres overdrevne hygiene som bare gjør at dere mååååå dusje og vaske håret hver dag, spraye dere med parfymer og hårspray og kokvaske klærene til hele familien når de så vidt er skitne, charterturen dere "unner" dere årlig osv!!!!!
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #41 Skrevet 27. mai 2010 At dyr er truede trenger ikke å bety overdreven jakt, det kan faktisk bety underdreven jakt. at det blir for mange rovdyr som spiser en annen art, eller at dyr dør ut fordi det blir for lite mat, pga av det blir slaktet for lite dyr.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #42 Skrevet 27. mai 2010 Siden flertallet av dere er enige med henne skulle jeg likt å vite hvorfor dere har valgt å få barn?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #44 Skrevet 28. mai 2010 He, he!! For et flanhaud! Sikkert mange som ønsker seg barn, eller flere barn som springer til legen for å sterilisere seg nå Hun sprer nok budskapet sitt i feil land i hvert fall (og nei, vi kan ikke bare slutte å få barn og adoptere alle barna i Afrika, for dere som ser på det som en lett løsning).
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #45 Skrevet 28. mai 2010 10:44: Godt og sant svar... Utrolig å lese alle disse rare svarene til folk her inne som skriver at de er enig i galskapen. Noe sier meg at hadde hi skrevet et innlegg ala "Se for en fornuftig FB-status, hun her har virkelig rett" så hadde nok de fleste her inne sagt seg helt uenig i det. Dette er bare et eksempel på hvor mange skruller det er her inne...
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #46 Skrevet 28. mai 2010 Kan du ikke bare kommenter: "Bitter for at du ikke har fått barn eller?" Eller "kanskje du sprer budskapet i feil land..?"
-Hengebuksvinet- Skrevet 28. mai 2010 #47 Skrevet 28. mai 2010 Enig med veninna di. Skal vi klare å snu utviklingen, sånn at flere av verdens mennesker får et godt liv, må befolkningsveksten ned. Jeg er så heldig at jeg bor i et land der befolkningutviklingen går i en helt annen retning enn for verden generelt, og får med beste samvittighet et par barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå