Gå til innhold

Flyskrekk som f......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og skal reise med fly i morgen, 2 timer..

Gruer meg sånn.. jeg skal reise med Norwegian, noen som vet om de er "trygge"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det likt som deg.

Fint lite forståelse fra de som ikke er redd.

Kommer vel noen statistikker nå om at bil er farligere. Er så lei den hehe.

God tur. Vet hvor fælt du har det.

Skrevet

Takk, jeg vet ikke om jeg klarer det..!!:(

Skrevet

Hei!!

Jeg hadde flyskrekk i mange år. Var livredd for å fly. turte aldri å fly. Om jeg fløy drakk jeg ti øl og ti valium for å tørre. Det hjalp ikke. Det hjalp aldri. Men så ble jeg gravid og måtte fly til St.Olavs. Det var ikke tid til å vente på tog el. lign. Og jeg måte fly alene. Ofte. Nå er jeg ikke GLAD i å fly, men det går. Jeg har ingen tips til deg. Men det går somregel bra. Selv ser jeg flyet stå med nesa i jorda mens jeg blir klæsjet inn i en kjekk eller stygg kaptein, blodig og fæl. Huff og huff. Fly er kjipe greier ja.

Flyskrekken jeg hadde før gjorde at jeg gruet meg hele ferien til jeg skulle hjem.

Skrevet

Ja, jeg leste en artikkel for noen uker siden da norwegian fly måtte nødlande, folk fikk full panikk, og flyvertinnene måtte sjekke om vingene brant eller noe...

Jeg er livredd for noe skal skje med flyet, så 2 timer er det lengste jeg har flydd på lenge..

Kommer til å drikke masse vin før jeg går inn p flyet, forhåpentligvis sovner jeg fordi jeg er så full.. klokken 7 på morgen liksom!!!

:( Kommer til å bli masse styr på flyplassen i morgen, grining og jeg dummer meg alltid ut, så når jeg har landet.. føler jeg meg som verdens dumeste kvinnfolk

Skrevet

Uff, meg som "klarer" å fly, over her. Jeg har hatt det som deg.. Da vi skulle på bryllupsreise gråt jeg og fikk angstanfall dagen før, så ille at jeg klarte å få alle symptomene på hjerneslag - ble sendt til akutten!!!! De fant jo ingening galt med meg og jeg bel lei meg fordi vi rakk flyet.. Da vi landet ved destinasjonen var alt greit. Tragisk ass. Skjønner du gruer degog skjønner at du føler deg dum. Det er helt jævlig!!!

Men du er ikek dum. Du er redd. Og det skjønner jeg. For man har ikke kontroll. Mange sier. Tenk at du ikke har kontroll - du får ike gjort noe. Nemlig. Det plager meg.

Skrevet

Ja jeg tenker... på den lille sjansen for at noe kal gå galt med flyet.. den finns!!!

Det kan gå galt med flyet, flyet kan kræsje.. jeg hadde heller blitt utsatt for bilulykke enn flyulykke, det kan være terroister på flyet.. Jeg kan bli syk på flyet.. og da er jeg STUCK oppe i luften..:(

Skrevet

Sjansen for å dø i en bilulykke er jo mye høyere enn å dø i en flyulykke. Men det er vel det at i bilen så skjer det på 1-2-3, mens i flyet går det jo noen minutter før man dør.

Skrevet

Hehe. Da vi gikk på i Copenhagen til bryllupsreise, vi skulle bytte fly, sant. Så kom det på tre menn med turban. Jeg tenkte at nå er livet mitt over og hev i meg seks valium. Det funka skikkelig dårlig. Haha. Bestilte champagne på flyet fordi jeg ville jo i det minste drikke noe dyrt før jeg ble drept. Ler meg ihjel av meg selv nå. Det går nok bra, og det er det eneste du kan håpe på. At det går bra. Jeg er aldri redd når jeg kjører bil, og for å si det sånn der går det nesten ofte galt, men det er noe helt annet, da har jeg kontroll. Folk uten flyskrekk forstår ikke det:)

Skrevet

Hater å fly selv, gruer meg fra vi bestiller.

Men, jeg flyr selv om jeg prøver å unngå det.

Hadde en opplevelse i 04, der vi fikk 2 kontr. nødlandinger med samme fly.

Da de satt opp det samme flyet etter ett døgn i Tyskland tok jeg toget til Oslo.

Etter den opplevelsen har jeg vært i luften igjen, også alene i over 5t, føler meg ikke trygg venter bare på at piloten sier at han ser etter et sted å lande med en gang som skjedde den gang.

Det fly selskapet holder jeg meg laaaangt unna, de hadde 5 nødlandinger på 3 uker.

(Var ikke Norwegian)

Skrevet

Norwegian har flotte nye fly og dyktige flyvere synes jeg. Det er ikke noe problem å fly med dem, du skal se det går veldig bra HI :)

Skrevet

Hvilket flyselskap var dette??

Så jeg kan holde meg unna....!

Skrevet

Jeg liker heller ikke å fly, men klarer å beholde roen når vi reiser.

Jeg synes det har vært fryktelig mange hendelser det siste året, og lurer på om dårlige tider økonomisk har gått ut over vedlikeholdet av flyene?

Det er visstnok tryggere å fly enn å kjøre bil, men når det først skjer noe galt så er jo dødeligheten fryktelig høy. Og så er det ille å vite at det ikke skjer momentant, som det ofte gjør i bilulykker, man har goooood tid til å få panikk før flyet når bakken!

Huff, skulle ønske jeg aldri trengte å fly igjen:(

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Er det en irrasjonell frykt (som i en fobi), eller er det helt konkret det at du er redd for at det skal skje noe?

Det er gjerne litt lettere å lære seg å forholde seg til konkret frykt enn til fobier, fordi de ikke "sitter så dypt". Hjelper det å lese litt statistikk? du finner sikkert noe statistikk som viser hvor uhyre liten sansynligheten for styrt er.

Norwegian har gode fly, pilotene kan jobben sin og uansett om det nå skulle dukke opp noe er både piloter og annet kabinpersonell eksperter på håndtering av alle tenkelige situasjoner.

jeg har selv lidd av araknofobi - edderkoppfobi- hele livet, og vet hvor vanskelig det er. Men jeg har kommet meg, og det eneste som hjalp var å møte frykten min under kontrollerte omgivelser.

Før fikk jeg panikkangst og besvimte ofte av edderkopper, nå klarer jeg å forholde meg rolig, men klarer ikke ta på dem/flytte dem/drepe dem.

Min fobi handlet ikke om at jeg var redd de skulle skade meg (alle sa jo at det finnes ikke farlige edderkopper i norge), men en iboende frykt og avsky mot dem. det ligger jo litt i oss, at vi skal bli redde for potensielt skadelige dyr, redde for store høyder og redde for trange rom, men hos noen slår dette så sterkt ut at det blir en fobi.

Gradvis tilnærming hjelper mange, men det er jo litt vanskelig når du skal fly i morgen...

Uansett må du ha lykke til, jeg kan omtrent garantere deg at det går bra=) Kanskje det hjelper å tenke på flyvertinnene, de flyr jo hver dag, og for de aller aller fleste går det helt greit=)

Skrevet

Enig med 11.33.

Når man leser om nedskjæringer, nesten konkurser og at staten må inn med penger for ellers så.. Ja da tenker jeg at det MÅ gå ut over sikkerheten.

Det er også påvist at mange flyselskap bruker ikke orginaldeler men billigere deler (a la Biltema) ved vedlikehold.

Ta fx Air France. De visste om feilen i flyet i 10 måneder!! før styrten i fjor. Å, jeg blir så provosert.

Penger, penger, penger. Flyselskap er ei sjappe som alt annet. Og når alt kommer til alt så er penger uovertruffent viktigst.

Skrevet

Hei :)

Jeg led også av skikkelig flyskrekk, jeg har fått flere angstanfall under flygning. Jeg ble kvitt flyskrekken ved å lese "Endelig glad i å fly" av Allen Carr (han som skrev "røykeboka"). Hvis dere har lest den og det ikke virket, så prøv igjen, jeg måtte lese den noen ganger før det funket og nå vil jeg si at jeg er 95% kurert. Jeg kan av og til bli grepet av en slagst angst, men kjenner litt på den og innser at den er irrasjonell og roer meg helt greit. Jeg leste boken ombord i flyet da, satt å leste i vill panikk for så å bli helt kurert og slappe av resten av turen. Da jeg skulle ut å fly igjen noen år etter ble jeg redd igjen, heldig vis hadde jeg boken og jeg leste den. Helt plutselig lettet angsten som dugg for solen og jeg var ikke noe redd lenger! Veldig deilig følelse :)

Noe av det som fikk meg til å bli kvitt flyskrekken var det at han skrev at det i tillegg til en irrasjonell frykt er et bevisst valg.

Fra boken:

" Fra nå av vil jeg ikke at du skal tenke: "Så delig det vil være om jeg kan samle mot til å fly, så jeg kan dra på ferie med familie og venner eller bli med kollegaen min på forretningsreise."

Jeg vil at du skal tenke: "Ferien eller forretningsreisen er ikke viktig. Det er viktige er at jeg skal bli kvitt lenkene ved å være redd for å fly. Jeg vil ut av dette fengselet!"

Hvis du lever hele livet ditt ombord i et fly som kontinuerlig tar av, flyr og lander har du under 2% sjans for å dø av noe som er relatert til flyging"

Husk også hvor mye media har skyld i at folk blir redd. Hvis et fly nødlander f.eks så skjer det så og si alltid uten noe dramatikk eller store problemer. Som oftes er det en bagatell, eller en varsellampe som viser feil som får flygeren til å velge å lande for å finne ut av det (siden de har så veldig, veldig lav terskel for at noe kan være galt). Men media ser sin snutt til å lage en sak og blåse den ut av proposjoner og så finner de alltids en passasjer som følte seg redd og intervjuer han for å få noe dramatikk å skrive om. Dette er også noe som hjalp meg, jeg ble litt fandenivoldsk og ville ikke finne meg i at de sladrete tabloidavisene skulle få mate min flyskrekk og tjene penger på det, så det ble en ekstra motivasjon for meg til å bli kvitt skrekken. Husk at i tillegg, når en av de veldig få flyulykkene skjer, blir dette gitt veldig mye oppmerksomhet og blir skrevet om i media lenge.

Håper at dere klarer å bli kvitt frykten :)

Hilsen Elisabeth

Skrevet

Min søster får beroligende av legen før hun skal fly! Men det er vel for sent for din del...?

Jeg ELSKER å fly!! Kunne gjerne gjort det for deg!! Så befriende og deilig å være i luften.. Og utsikten er jo ubeskrivelig!! *ELSK*

Masse lykke til! Det går så fint atte!! :-) Prøv å tenk at du gjør farligere ting hver eneste dag, for det gjør du! ;-)

Skrevet

Flyet som jeg var med på nødl. var Brittania.

Skrevet

Hei

Norwegian er absolutt trygge å fly med. De har norsk/skandinavisk pilotcrew som er kjent med skandinaviske flyforhold (landingsbaner, vær). Det samme gjelder cabincrewet.

Etrter hva jeg husker å ha fått med meg så har de ikke hatt mange incidenter heller. Men det er det få av de skandinaviske selskapene som har.

Luftfartstilsynet i Norge er såpass strengt at blir ikke regler fulgt så blir fly/crew satt på bakken. Dette gjelder vedlikehold av maskinene og oppdaterte sertifikater hos crew etc.

Mye av årsaken til flyskrekk er at man ikke har kontroll. Et flyskrekk kurs er absolutt å anbefale, da får du oversikt over rutiner og kan følge med på de ansattes jobbrutiner.

Du lærer også om hvordan et fly fungerer i luften og at det skal ganske mye til før et fly går ned. Om flyet skulle miste motorkaraft så har det lenge mulighet til å glidefly for å lande et egnet sted (feks Hudson River)

Når du går ombord i morgen så gi beskjed til crewet at du er veldig flyredd. De vil da gi deg litt ekstra oppfølging og forklare deg ting nøye om det skulle være noe du lurer på.

Jeg har selv jobbet ombord i 5 år og kunne ikke tenke meg et annet yrke:)

Hilsen en som elsker å fly:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...