Monique8 Skrevet 28. mai 2010 #26 Skrevet 28. mai 2010 Jeg har en 12-åring som heter Adrian Tror det er enda mer populært nå. Jeg bryr meg i utgangspunktet katten om hvor mange som heter hva. Det som teller for meg er at det er et navn vi liker og trives med, og som ikke er så spesielt/sært at ungen blir et poteniselt mobbeoffer pga navnet. Er slett ikke alle uvanlige navn der ute som er så fine at det gjør noe. Noen av de særeste navnene jeg vet om som er i bruk er Rullegardina og Kremfløta :S Det ene visstnok i en slekt som hadde for vane å kalle opp barna etter ting. Ikke så lett å finne navn alltid, og denne gangen er jeg helt tom for navneforslag til jenten vi venter. Det m skrivemåte på navnet er ikke så nøye, for selv de fleste mest vanlige navn har så mange forskjellige skrivemåter idag at det er umulig å vite hvilken skrivemåte akkurat den og den personen har. Et navn er ikke nødvendigvis fint fordi om det er in, men noen navn trenger jeg høre noen ganger før jeg venner meg til dem, og da kan jeg synes de blir finere etterhvert. Men det trenger ikke være poppisnavn nødvendigvis. Alle de veldig populære bibelnavnene gir meg så sterke bibelassosiasjoner at jeg klarer ikke helt like dem.
MamsenBamsen Skrevet 29. mai 2010 #27 Skrevet 29. mai 2010 Jeg har aldri brydd meg om navn er in eller ut.. Jeg velger det jeg syns er fint.. Bruker ikke èn kalori på å tenke på om det er mange andre som heter det.. Barnet skal jo hete det VI ønsker.. Fordi VI liker det.. Det har ingenting med noen andre å gjøre. Så jeg syns ikke det er riktig å si at man ikke skal velge et navn fordi det er populært.. Det er jo da nettopp populært fordi det er et fint navn.. Syns sånn tankegang som det der blir helt feil... Velg et navn dere syns er fint.. Og ikke bry dere om andre menneskers oppfattelse.
BabyLykke<3 Overtid deluxe!!!! Skrevet 29. mai 2010 #28 Skrevet 29. mai 2010 Mitt valg faller først på hva jeg selv liker. Men forstår det med populære navn. jeg kan godt ha et vanlig navn, men vil helst ikke ha navnet det året det er inn, for som nevnt av mange her, hvor gøy er det at 5 i en klasse heter det samme. Har selv et navn jeg liker og som få heter. Etter å ha sagt det til noen venner er det slik at mange jeg kjenner nå vil bruke det, uten å ha tenkt på det før...Irriterende!!!! sånn er det jo. Men jeg tar navnet uansett. Så håper jeg bare ikke halve klassen heter det samme. Neste gang venter jeg til barnet er født før jeg sier noe om navn!
mamma.for.2♡ Skrevet 30. mai 2010 #29 Skrevet 30. mai 2010 Vi har på ingen måte bestemt oss for hva jenten vår skal hete. Og har både "populære" og mindre vanlige navn på listen vår som alternativer... Det vi har funnet ut er at vi skal gå for et navn vi begge liker... Vi velger også å holde navnene på listen vår for oss selv, for å slippe å få alles meninger og høre på hva de assosierer med de forskjellige navnene. Det er et vanskelig nok valg å finne et navn til bebisen vår som må være et navn som er fint på norsk og spansk, om vi da i tillegg skulle la andres tanker og meninger spille inn på valget vårt. Men som svar på spørsmålet ditt. Et navn er ikke fint bare fordi det er "in". Hvilke navn som er "in" fra et år til et annet vil jo variere. Og om hva halve barnehagen heter, kan jeg heller ikke bry meg mindre om. Den Saraen eller Emmaen eller Leahen eller Idaen etc vil jo ikke være MIN Emma eller MIN Leah eller MIN Ida osv... Må ikke tenke så mye på hva andre velger. Velg det DU vil!
pennywise*tobarnsmor<3* Skrevet 5. juni 2010 #30 Skrevet 5. juni 2010 jeg vil gjerne at barnet mitt sal være eneste i klassen med sitt navn, men man har jo aldri noen garantier for at det blir sånn. søstera mi heter marte, og da hun ble født var det et mindre vanlig navn. Det foreldrene mine ikke hadde regnet med var at det ble et topp 10 navn det året, og hun ble en av tre i klassen (klasse med 17 elever!) med det navnet på barneskolen, og en av 8(!) på ungdomsskolen. kjipt å bli kalt ved etternavn de første 16 årene av livet sitt... Sønnen min heter Gabriel, og navnet kom helt ut av det blå rett etter fødsel, og var ikke planlagt eller forhåndsbestemt. Hittil har vi ikke støtt på noen andre barn som heter Gabriel. i barnehagen er de to lucas (på en avdeling med 8barn). I min by er det også svært mange emma,leah,nathalie, noah,jonas osv.. har også truffet på maaange isak/isaac/isac, så det er definitivt på topp 10 i denne byen.. Tror rett og slett man må la være å tenke så mye på poopis/ikke poppis og heller fokusere på å velge et navn som man virkelig liker (er jo selvfølgelig en "no-brainer" å holde seg unna topp 10 lista hvis det er nogenlunde viktig at ikke kjempemange andre heter det samme).. vi har mange ideer til fnugget i magen, og tilfeldigvis er ingen av dem på topp-listene:)
Veslefrikk123 Skrevet 5. juni 2010 #31 Skrevet 5. juni 2010 Hvis noen tenker at de vil ha annerledes navn på barna, hva med å tenke litt på etternavnene? De fleste barn i dag har to eller tre etternavn. Hva med å gi barnet ditt ett etternavn. Da vil det skille seg ut i mengden, tror jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå