Gå til innhold

Dere som velger "populære" navn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ikke provosere noen her altså :-) Men for meg er det litt vikitg at ikke navnet jeg velger er så vanlig. Jeg vil selvfølgelig at barna mine skal hete fine ting, men vil helst slippe at poden heter det samme som halve barnehagen.

Dere som velger å kalle barne deres:

Markus, Mathias, Adrian, Oliver, Chrisander, Leander, Elias, Jonas, Felix, Lucas, etc etc er ikke dere opptatt av det?

For jenter blir tilsvarende: Ida, Emma, Leah, Linnea, Sarah, etc etc.

Spørsmålet mitt er: er et navn fint bare fordi det er "in"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener. Jeg ville nok tenkt meg om to ganger før jeg valgte et ti på topp navn. På den annen side synes jeg det er viktigere at barnet har et "pent" navn som klinger fint, framfor å ha et som på død og liv skal være orginalt og "rart".

Min datter heter Josephine, og i magen er det sannsynligvis en liten Isaac...

Skrevet

cat, mini og mikro: du skal ikke se bort ifra at Isak havner på topp 10-listen i år. Synes veldig mange har fått det navnet i det siste :-)

Uansett hvilket navn man velger, så blir det jo DIN Emma, Mathias e.l.

Man må jo velge et navn man liker.

Selv har jeg et veldig vanlig navn på det ene barnet mitt, og et litt mer sjeldent på det andre, men er like fornøyd med begge to :-)

Det vanligste navnet er en oppkalling, og det synes jeg er veldig koselig!

Skrevet

Jeg tenker egentlig ikke så mye på det, hadde slitt veldig hvis jeg skulle begynne å lete blant uvanlige navn for å unngå at guttene skulle møte noen med samme navn i barnehagen eller på skolen:)

Sønnen min heter Markus og det er jo et poppisnavn, men er ikke derfor han fikk det. Han fikk det fordi han er oppkalt etter en av de viktigste personene som har vært i livet mitt og som dessverre ikke fikk oppleve å se ham bli født. Han i magen skal hete Magnus hvilket også er et ganske vanlig navn, men for pappa'n så betyr dette navnet mye så da er det ikke så viktig at mange andre heter det også:)

Mamm trodde hun valgte et litt sjeldent navn til meg da jeg ble født, men jaggu ble ikke det vanlig i tida rundt og åra etter jeg ble født, men har bare møtt 3 stk med samme navnet selv om jeg vet at mange heter det samme:)

Tror at i og med at "alle" skal ha uvanlige navn så ender disse opp som poppisnavn om ikke mange årene og da er man jo like langt, da er det jo de vanlige navnene som blir sjeldene:)

Skrevet

Tenker som HI at jeg holder meg unna 10 på topp-navnene, men skjønner jo godt de som kaller opp etter viktige personer som har vært i livet deres, da er det jo ikke om det er et populært eller sjeldent navn som har noe å si. Selv har jeg ingen jeg ønsker å kalle opp barna mine etter og når jeg da skal finne navn til dem så prøver jeg å finne navn som ikke er ALTFOR mye brukt ihvertfall. Også holder jeg meg unna navn fra Bibelen i og med jeg overhodet ikke finnes troende - er mange 10 på topp-navn som stammer derfra. Synes det er viktig at navnet man velger fungerer fint både på et lite barn og en voksen person, at det ikke blir for søtt, evt gammelmodig.

Skrevet

Vi har valgt navn etter hva vi synes er fint og ikke av de mest brukte. Jeg synes mange av de populære navnene er fine, men man blir liksom litt lei av dem når man hører de overalt, derfor styrer jeg unna de mest populære navnene akkurat nå. Om de navnene jeg velger blir populære neste år eller året etter, det kan jeg jo ikke vite..

Skrevet

Spørsmålet ditt er: er et navn fint bare fordi det er "in"?

Hvis man tenker litt så er det jo sånn med alt i samfunnet egentlig, om det er snakk om et navn, buksemerke, hvilken bil vi velger å kjøpe, hvor vi velger å trene, hvilken barnevogn vi kjøper etc. Vi blir påvirket av reklame, kjente personer og venner/familie.

Med andre ord, et par sko blir ofte fine fordi de er "in."

Personlig har jeg forsøkt og styre unna de mest populære navnene selvom det er mange av de som er veldig fine, sannsynligvis har de blitt fine fordi man har hørt de så ofte. Men hadde mitt absolutte favorittnavn vært et av "poppis" navenene, hadde jeg nok ikke brydd meg om at det er et populært navn. Og jeg syntes faktisk mange av de uttradisjonelle navnene mange velger, ikke er særlig pene... Men det er smak og behag, akkurat som skoene vi kjøper:-)

Skrevet

Jeg synes det er viktig å ha et navn som alle vet at er et navn, om det er gutt eller jente og helst også hvordan det skrives. Unner ikke barnet mitt å bli møtt med et "Hæ?" (og tanken "hva er det?") når det presenterer seg - hele livet. Jeg tror unike navn fort kan bli en belastning og kilde til erting.

Jeg synes ikke det gjør noe om barna mine treffer på andre innimellom som heter det samme som seg, men jeg prøver å unngå de aller mest populære navnene. Sønnen min på to har et barn på en annen avdeling i barnehagen som heter det samme, og det er overhodet ikke noe problem. Husker selv at jeg faktisk syntes det var litt stas når jeg traff på andre som het det samme som meg som barn (har et middels vanlig navn.)

Skrevet

jeg vat ikke med andre, men jeg har personlig valgt og oppkalle etter familie. så har et "gammeldags" navn til jente: Alma, og gutt blir blanninga av oppkalt og nytt: Linus Emanuel, så da er det bare og holde ut i 4-5 uker til vi får se hva det blir ;)

Skrevet

her prøver vi å unngå populære navn..men det er ikke lett når en faller for et navn som er popis navn...

liker veldig godt elias, det var på 24 plass i fjord viss eg husker rett og det er iallefall ikke på topp 10...håper det faller i popularitet og kanskje vi kan bruke det om det kommer en gutt til en gang....har heldivis funnet et navn som ikke er på topp som vi liker:)

Skrevet

Om det ikke er på topp 10 nå er det rart Maria Isabell. Elias er det bare 3 ibarnehagen som heter, og kjenner til 2 utenom også.

Sier det bare for du ville ungå pop navn..vil ikke ødlegge noe for deg;-)

Jeg selv har ei jente med et veldig pop navn og en gutt med mindre pop navn.

Skrevet

Nå hadde det seg slik at i mitt tilfelle var det plutselig to gutter der inne, og vi hadde allerede ett navn bankers: Bendik oppkalt etter avdød morfar.. Så har jeg alltid likt navnet Lukas, det har jeg ønsket at gutten min skulle hete i mange år.. Men når jeg plutselig skal få gutt så ligger det på poppislista.. Brukte lang tid på å tenke på et annet navn, men etter mye tenking havnet jeg på Lukas igjen.. Liker navnet kjempegodt.. Ikke oppkalt etter noen som helst, bare et navn både jeg og mannen liker..

Så i mitt tilfelle valgte vi rett og slett å overse at "alle" andre kaller sønnene sine Lukas.. (må jo nevnes at de jeg kjenner som nettopp har fått el skal ha barn ikke har Lukas på sin navneliste). For meg betydde det mer at jeg likte navnet enn at det er poppis.. Men det er et valg alle må ta..

Skrevet

Det navnet gutten min skal hete har vært mitt favorittnavn siden jeg var lita jente. Og det har alle i hele verden visst.. Kjenner ingen som heter det heller. Til vår store forskrekkelse er plutselig det navnet komt inn på topp ti lista! Ble helt sjokkert.. Men det burde vært som forventet, for det er jo et veldig fint navn. Synd er det, men jeg kommer til å gi dette navnet til gutten min likevel.

Skrevet

Skjønner hva du mener - men den tanken kan lett slå feil! Vi hadde store problemer med å finne navn til storebror, og ville helst ha noe spesielt som ikke alle hadde, og endte opp med navnet som da var på 40.plass... Og plutselig så ble det superpopulært! Så selv om tanken er god, så kan det slå feil, og motsatt: Man velger et spesielt navn og plutselig har noen andre vært like originale likevel... Helgardering er dessverre ikke mulig...

Men hvis jeg skulle valgt et populært navn denne ganga, ville jeg ha valgt å ha mellomnavn også! Jeg er imot at man ikke skal hvelge et navn hvis man ikke kjenner eller vet om noen som heter det, bare fordi det kan bli for populært... Derfor har min lillesøster valgt Lukas på sønnen sin, og jeg støtter henne fullt!

Skrevet

Hei!

Jeg har ei jente som fylte 3 år i april, hun heter Leah, men hun fikk ikke det navnet fordi det var "in" nei.. Har siden jeg var 14-15 vært heeelt betatt av det navnet, så da det ble klart at vi skulle ha jente, var vi ikke i tvil!! :) Er så heldig at også sambo elsker det navnet!!:) Nå venter vi gutt og han får ett navn som ikke står blandt de øverste 10, men for oss er det verdens fineste guttenavn! :)

Skrevet

Jeg ønsker egentlig også å unngå de mest populære.... Meeeeen når jeg sjekker de navnene jeg liker på statistisk sentralbyrå er alle på topp selv om jeg tror de er sjeldne :-) Så vi får velge utfra hva vi selv liker.... en ting er sikkert, de navnene jeg forgudet da jeg var yngre er ikke aktuelle lengre ;-)

Skrevet

Jeg titter aldri på disse listene, og velger utifra hva jeg synes er fint. Helt siden jeg var 6-7 år har jeg visst at jeg skulle ha en liten Ida, og det er i boks. Har også neste navn sånn noenlunde i havn, uavhengig om det ligger på ti-på-topp eller ikke ;)

Tror at dette med "in"-navn blir litt som med markedsføring - en hører navnene ofte - og dermed blir de attraktive. Det behøver ikke være en bevisst greie.

Det som forundrer meg er de mange relativt tunge sammensetningene som verserer rundt omkring. Et vennepar av oss har valgt så tunge og snodige navn på barna sine at man ikke orker å uttale hele navnet. I tillegg vet man slettes ikke hvordan de skal uttales! Begrunnelsen; de ble ikke enige, men da kan h*n velge når h*n blir stor. Øh...

Noe av det jeg synes er viktig når man velger navn er at barnet ikke skal kunne mobbes på grunn av navnet iallefall.

Skrevet

Jeg tror at navn som er poppis et sted i norge, vil gjerne bli det et annet sted i landet om noen år.

Henrik er et navn som har blitt veldig mye brukt her på nord-vest landet de siste årene.

Har inntrykk at det er et navn som begynner å bli mye brukt på østlandet for tiden. Ei venninne av meg døpte sønnen sin det for ett år siden (hun bor på østlandet)

Men fra før har jeg to venninnner som har brukt det navnet for ca 8 og 6 år siden!!

Så jeg kjenner 3 Henrik. Det som er morsomt med dette er at mødrene vokste opp i samme gate;-) Jeg har "kontakt" med alle, men de visste ikke hva sønnen til de andre het...................

Skrevet

Aliane:

Mulig Isaac blir et listenavn det også. Jeg personlig kjenner svært få Isaker, men de 2-3 jeg har hørt om er ganske små, så det er kanskje på vei inn?

Uansett er det ikke det som er saken her for meg. Jeg må velge et navn jeg ikke er blitt lei av allerede, og det har jeg blitt av endel listenavn som f.eks Emma og Sara (som jeg i utgangspunktet synes er veldig fine navn altså ;-)))

Skrevet

jeg synes ikke det har så mye å si. Jeg hadde et veldig vanlig navn og det var 2 andre i min klasse på barneskolen som hadde det samme. Vi hadde det faktisk veldig moro med det og var på en måte "en av gjengen".

Jeg er mer redd for å gi mine barn nå veldig uvanlig navn. Tenker det beste er om jeg finner et pent navn som ikke er på topp 10 men som heller ikke er uvanlig. Min første jente ente opp på topp10 listen, men det visste jeg ikke før etterpå. jeg synes bare at moderne navn er fine.

Skrevet

Visste ikke at Elias var et populært navn da vi tok det..har aldri følt med på disse navnedebattene. Han skulle egentlig hete noe annet,men det navnet var ikke "han" så da ei venninne sa Elias så klaffet det:) Fant ut etterpå at det var en del som het det. Man legger ikke så mye merke til navnet før man har det selv. Da ser man hvor mange som heter det.Isåfall er jeg sånn.

Har fortsatt det navnet han egentlig skulle hete som favoritt hvis det blir gutt igjen:) tror ikke det er et populært navn, men det har jeg ikke snøring på i det hele tatt.hehehe

Skrevet

eg er litt opptatt av at ikke alle heter det som barnet mitt skal hete. men går også ut fra navn sm er fine og som passer i familien og på babyen :) så varierer det jo litt fra plass til plass hvilke navn som er populære der.

Skrevet

syns dere Martine / Marthine er vanlig?

Har tenkt over dette navnet en del. liker det ganske godt, men enda usikker. Kjenner ingen som heter det, så føler ikke det er så normalt. Men hva med nå til dags? Hvet dere mange småbarn som heter det i dag?

Skrevet

Jeg har et veldig uvanlig og sjeldet navn og blir litt provosert når folk velger kjempe sjeldene navn. Greit du synes det er fint at ungen har et spesiellt navn, men hva med ungen da? Det er ikke så kult å alltid få "hæ?" i retur når du sier navnet ditt. Og så måtte forklare at du faktisk er norsk og ikke samisk, finsk eller russisk.

Mitt barn skal hete noe som folk har hørt før, og gjenkjenner som et navn. Jeg er veldig glad i navnet mitt og er stolt av det, men innimellom skaper det stor irritasjon. Ikke nå lenger, men da jeg var yngre. Så tenk litt på det før dere kaller ungen Talulah eller noe.

Skrevet

populære navn vil det alltid være uansett. hvis alle skal lete etter uvanlige navn så blir de like popluære om noen år. Leander og linnea var vel ikke akkurat vanlige navn for noen år siden?

Jeg valgte Mathias fordi både jeg og samboer syns det er et fint navn, og jeg har likt det i en del år. Har "alltid" sagt at når jeg fått baby skal han hete Mathias om det er gutt:)

Da jeg var liten gikk det jo 4 Morten i klassen min gjennom hele barneskolen. Det vil alltid være sånn, folk har lik smak og det er ikke alltid like ålreit kanskje, men når det er over 4 millioner mennesker i norge er det vanskelig å finne et navn som ikke flere enn 5 heter:) (for å sette det på spissen)

;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...