Mammamø! Skrevet 27. mai 2010 #1 Skrevet 27. mai 2010 Har holdt på med mat siden hun var 4.5 mnd, men det eneste hun vil ha er grøt som smaker søtt. Som havregrøt med aprikos og banan, eller grøt blandet med fruktmos. Hun griner på nesen og snur hodet bort hvis jeg prøver å gi henne middagsmat, avocado, grønnsaksmos etc, alt som ikke smaker søtt. Hva gjør jeg?
abella Skrevet 27. mai 2010 #2 Skrevet 27. mai 2010 Knerten er heller ikke alltid like lett i matveien og foretrekker ofte det søte, selv om han gjerne kan spise avocado, middagsmat, brød etc. Men jeg ønsker jo at han skal venne seg til mat som ikke smaker søtt, spesielt næringsrik mat jeg vet han trenger. Dersom det er noe han er misfornøyd med pleier jeg å servere desserten (fruktmos) sammen med maten, så får han annenhver skje. Da går det greit. Innimellom blir det så 2 skjeer av den usøtede maten, så plutselig 3 osv. Du kan også gradvis (over flere uker/måneder) tilsette mindre søtsmak som feks fruktmos i grøten. Bruk litt kanel i stedet. I grønnsaksmosen kan du begynne med 'søte' grønnsaker som feks gulrot, gresskar, søtpotet etc. Evt tilsette litt frukt i middagen til å begynne med som feks kylling med ananas. Men tålmodighet trengs altså, som med det meste annet når det gjelder de små :-)
Overraskelsen Skrevet 27. mai 2010 #3 Skrevet 27. mai 2010 Skriver under på det med søt middag Ellers kan du jo gi henne en tørr brødskalk å gnage på. Det er ofte stas, og venner henne til brødsmak samtidig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå