Gå til innhold

Noen spørsmål om babyer.. :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant ingen bedre overskrift. :P

Hvor lå deres baby på dagtid? Tenker da fra fødselen og utover.

Hadde dere skikkelig kveldsrutine fra begynnelsen? Tenker da på kveldstell, pyjamas og legges inn på rommet og i seng.. Selv om dem skal opp å ammes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På dagtid sov han i babykurven på stua eller i vogna.

Hadde ikke kveldsrutiner fra begynnelsen nei. Det hadde ikke latt seg gjennomføre. Han hadde rotetid(skrek og var urolig) hver kveld fra 19-23 fra han var 2-6 uker. Når kveldene ble bedre var det deilig å bare nyte en baby som ikke skrek.

Begynte så smått å prøve å legge han på tidligere når han var 2,5 mnd. Men det ble ingen suksess, han fant ikke roen. Prøvde igjen ved 3,5 mnd, fortsatt ikke lett å gjennomføre. Men ved å legge gradvis tidligere gikk det på sett og vis.

Vi har slitt mye med søvn både natt og dag. Først med dagsovingen fra 2,5 mnd, så med nattsovingen fra 5mnd til 12 mnd. Om det er fordi vi ikke fikk til skikkelige rutiner fra begynnelsen vites ikke. Men tror ikke det. Han har vel egentlig aldri likt å sove. Han har ikke tid, går glipp av for mye da.

Skrevet

på dagtid på brystet eller i vogna, eller i bæresjal og slynge.

Hadde alltid kveldstell, men dette var gjerne først i tolvtiden i begynnelsen, da baby nektet å bli lagt i vugga så tidlig og sove der resten av kvelden. Før det sov baby på oss i fanget, sjal osv, men fra tolv sov baby i vugga hele natta bortsett fra noen amminger. :)

Leggestell var vask, pysjamas, og så amming på mørkt rom med synging til. samme sangene hver kveld, helt til sovnet. Kje mpefin.

Skrevet

På dagen ligger han i fanget, på lammeskinn på sofaen, vogna eller i senga.

Har ingen rutiner enda. Han er bare 2 uker så det blir vanskelig. Henger stort sett i puppen min hele døgnet for tida!

Eneste vi prøver på er å la han ha det litt lyst når han sover på dagen. Fks gardinene på soverommet åpne, og helt mørkt når vi legger han om kvelden. Kanskje han til slutt lærer forskjell på dag og natt.

Ja og så bytter vi til pysjamas rundt 8-tiden om kvelden. Vasker eller bader først.

Skrevet

Lillegutt lå mye på brystet mitt, og på sofaen, og ellers i vogna på dagtid. Nektet å ligge i vugge og seng. Vi stelte og byttet til pysj i åtte-ni tiden, og trillet vognen inn på et mørkt og stille rom, hvor han sov om natten. Han sov ikke noe lengre av den grunn, men det føltes greit å gjøre det sånn likevel. Jeg sov også på det rommet i starten, fordi jeg da slapp å gå i trapper. Var så svimmel og trøtt at jeg ble engstelig for å gå med han i trapp. Da han var 2,5 måneder begynte han å sove bittelitt lengre intervaller om natten enn om dagen, og hadde lengre våkentid om dagen. Lite vites om dette skyldtes rutinene våre, eller hva det var, men jeg kan legge til at han var mme-barn. MME er tyngre fordøyelig og barn som får dette sover gjerne litt bedre enn mm-barn. Så, dette kan jo også ha vært grunnen.

Uansett, syntes jeg det var veldig greit for egen del å ha nogenlunde rutiner. Vi var fleksible, men fulgte rutinene så langt det passet og så langt vi fikk det til. Stresset ikke veldig mye med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...