Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #1 Skrevet 26. mai 2010 Når jeg går til privatpraktiserende lege og får en respet der i fra. Vil min fastlege eller andre leger kunne se at jeg har fått denne resepten uten at mitt samtykke er innhentet? Min private lege har aldri fått oppgitt min fastlege, men tenkte kanskje at det fantes et register over hvem som har fått resepter til hva. Veldig takknemlig for svar. (Ps ingen ting farlig, bare det at jeg kjenner fastlegen min litt for godt til å ta opp dette pinlige temaet med han.)
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #2 Skrevet 26. mai 2010 Det står vel skrevet i journalen din? Om den privatpraktiserende legen bruker den, så vil vel fastlegen din kunne se det? Men jeg vet ikke.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #3 Skrevet 26. mai 2010 Vet ikke, men i tilfelle det var slik at man ikke så det, ville jeg som rusmisbruker passet på å ha en privatpraktiserende lege og en fastlege. Da ville jeg fått dobbelt så mye medisiner...
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #4 Skrevet 26. mai 2010 Hmmm... hvis alle leger kan sjekke hvilke medisiner alle mennesker får ville det vært noe galt også. Har aldri tenkt over det før, men jeg trodde faktisk ikke det kom i noe søkbart register om du får resept fra en lege.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #5 Skrevet 26. mai 2010 Ikke alle leger kan se det. Men de legene du bruker, har tilgang til din journal. En lege har ikke lov til å gå inn å se på din journal, bare for å se på den av ren nyskjerrighet.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #6 Skrevet 26. mai 2010 Legene kan ikke og har ikke lov til å se journalene til hverandre, så du er helt trygg Hilsen sykepleier
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #7 Skrevet 26. mai 2010 Så leker jeg går til kan søke opp mitt person nummer og få informasjon om resepter jeg har fått hvor som helst i norge når som helst?
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #8 Skrevet 26. mai 2010 Takk sykepleier.. ble litt redd her Du forstår, det som skjedde var at jeg tok en abort for et år siden og jeg vil ikke at han skal vite det for gutten jeg var sammen med da ble med til legen og det var sønnen hans. Jeg fikk en infeksjon etter det og en resept, så jeg er kjempe glad for det du skriver.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #9 Skrevet 26. mai 2010 Men, altså.. Jeg jobber i nav, og der har jo jeg tilgang til alle mappene og journalene til alle som bor i min kommune, selv om det ikke er jeg som er saksbehandler. Jeg har ikke tilgang til folk i andre kommuner.... Det er jo naturlig at legen din har tilgang til din journal... Og jeg tenker det er vitkig at de har oversikt over medisinen du får, feks mtp misbruk.. Men om du kjenner denne fastlegen din så godt (ikke det at jeg tror han bryr seg slik sett - han er jo profesjonell), så får du skifte fastlege da vel...
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #10 Skrevet 26. mai 2010 Ok.. -Nå ser jeg grunnen - trekker tilbake 22:26... Men tror uansett jeg hadde skiftet.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #11 Skrevet 26. mai 2010 for å rette opp en del ting her. Siden fastlegen ikke har henvist deg til denne andre legen får han automatisk ikke noen epikrise fra den private legen. "Journal" er noe legen oppretter på pasienten og legekontor/sykehus bruker sjelden de samme programmene og har ikke all informasjon liggende tilgjengelig. Hvis du fikk utført en abort på en privatklinikk i kongsvinger, vil ikke dette gå automatisk inn i journalsystemet hvis du blir innlagt på A-hus. De fleste privat praktiserende ønsker å samarbeide med fastlegen. Hvis det er en privat praktiserende almenspeisalist/psykiater som skriver ut Apreparater (narkotiske stoffer) smertestillende. vil dette gå til et register. Dersom din fastlege skriver ut samme medikamentene, vil dette registret ta kontakt med legene og gi beskjed om situasjonen. Apreparat blir skrevet ut på en spesielt ark som kun er forbeholdt typen-resept. (ikke en hvit lapp fra legekontoret)
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #12 Skrevet 26. mai 2010 Hun som er sykepleier osm har svart har rett. Det er kun legevakten som har det slik at de sender tilbakemelding til fastlegen etter legebesøk, ingen andre leger har rett til innsikt i hverandres pasienters journaler. Når det gjelder resepter er det derfor apotekene tar vare på A og B preparat resepter for å ungå dobbeldoseringer og misbruk. Man kan gå til 3 forkjellige leger med samme ting og få resepter av alle 3. Sannsynligheten at det vil bli oppdaget på apoteket er stor (hvis det da blir brukt på samme apotek)
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #13 Skrevet 26. mai 2010 Ja, du er helt trygg, HI. Bare fortsett å gå til legen din hvis du ønsker det, ingen fare Og om du i fremtiden ønsker å fortelle legen din om at du har tatt den aborten, så kommer nok aldri spørsmålet om hvem som var barnefaren opp. Men du bestemmer jo selv om du vil fortelle det eller ikke. Hilsen sykepleier.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #14 Skrevet 26. mai 2010 Det er ikke kun legevakten som sender skriv til fastlegen. Når man har vært innlagt på et offentlig sykehus sender sykehuset epikrise til fastlegen. Både legevakten og sykehuset gjør dette for at fastlegen skal følge opp pasienten med tanke på medisin forandringer/ den videre behandlingen. også private gjør dette, hvis du opplyser hvem fastlegen er Til 22.31, så finnes det et register for A-B preparater så du blir oppdaget også hvis du går til forskjellige apotek.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #15 Skrevet 26. mai 2010 22:31: Jeg mener at da må i så fall pasienten bli informert om at informasjonen blir sendt og tillate det (ifølge loven). Hos legevakten her blir det praktisert slik at pasienten får med seg et skriv som pasienten selv kan gi til fastlegen, spesiellt i situasjoner som bør følges opp. Slik kan pasienten selv bestemme om informasjonen skal gis. Hilsen sykepleier.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #16 Skrevet 26. mai 2010 Legevakten jeg jobbet på ble dette sendt med internposten i kommunen. Pasienten ble informert om at vi sendte dette til fastlegen neste virkedag. Hvis det var spesielle ting pasienten ikke ville at fastlegen skulle vite om, ble det sef ikke sendt. Sykehuset jeg jobbet på, vet jeg ikke om noen tilfeller epikrisen ikke ble sendt til fastlegen. Dette var ren rutine ved utskrivelse. Nå jobbet jeg mest med eldre/slagpasienter. Pasienten har rett til selvbestemmelse. annen sykepleier
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #17 Skrevet 26. mai 2010 Har legen henvist til spesialist blir det sendt epikrise (en slags journal utskrift) Har man vært innlagt på sykehus blir det sendt epikrise. De ulike leger (eller sykehus) kan ikke se journalene til hverandre. De fleste legevakter kan heller ikke se journalene til sykehuset. IKT ansatt i helsevesentet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå