♡Lena♡Leon♡Ludvik♡ Skrevet 26. mai 2010 #1 Skrevet 26. mai 2010 har nett vært hos legen å funnet ut at vår sønn på 2,5 år har skoliose.. Det jeg lurer mest på hva en krav på av hjelp fra NAV i stønader osv?
Billefrøken Skrevet 26. mai 2010 #2 Skrevet 26. mai 2010 Jeg kan ikke svare på det du lurer på, men jeg vil bare si at jeg har selv skoliose og skulle ønske det ble oppdaget før jeg begynte på ungdomsskolen. Det var for sent for meg å rette på det,så jeg håper dere får all den hjelp dere trenger nå tidlig slik at gutten din slipper plager senere. Istedet så har jeg et spørsmål til deg, har noen av foreldrene eller besteforeldre skoliose? Er det arvelig? jeg vil nemlig undersøke min datter,men sist jeg nevnte det for legen var hun for liten. Og legen sa at når hun begynner på skolen kan de sjekke sånne ting. Men jeg skjønner jo nå etter det du skriver at det kan oppdages mye tidligere!
Minesmå:)+en til! Skrevet 27. mai 2010 #3 Skrevet 27. mai 2010 Hvordan ble det oppdaget? Så legen bare på ryggen, eller med røntgen? Så du det selv? Jeg har selv en grad av skoliose og vil sjekke gutta mine etterhvert. kan du se på gutten din at han er skeiv?
Gjest Skrevet 27. mai 2010 #4 Skrevet 27. mai 2010 Hei! Har selv skoliose, og tok en kjapp telefon til min mor for å høre. Min Skoliose ble oppdaget da jeg var 10 år, og fortsatt ganske ung. men siden jeg var i full vekst, så måtte ting gå kjapt. Derfor ble jeg sendt til Sophies Mindes hospital, for videre utredning. - dette blir selvsagt dekket av det offentlige. Der avgjorde de hva som skulle skje videre med meg, hva gjaldt behandling og konsekvenser. Jeg fikk tilpasset et korsett da jeg ble 12 og måtte gå med det til jeg var 16. Jeg fikk også tilpasset sko, og fikk en stønad til klesgodtgjørelse i perioden med korsett som dengang var på 600 NOK. Korsettet gir en ekstra slitasje på klærne, så mamma sa at bukser og gensere ble ødelagt etter 2-3 mnd. Utover dette dekker de, om nødvendig med annen behandling, som f.eks fysioterapeut. Husker jeg måtte gå til solid oppfølging hos fysio etter at korsettet og tilvenningen var avsluttet. De klarte ikke rette opp skoliosen med korsett, men de stanset utviklingen, og det var det de håpet på. Iom at dere har oppdaget dette så tidlig hos sønnen din, og samtidig at teknologien har bedret seg, har de nok helt sikkert gode behandlingsmetoder for skoliose i dag. Hvor sitter skoliosen til sønnen din? Er den venstre eller høyre konveks? Til dere andre - skoliose er arvelig, og man har krav på at sine barn blir sjekket for dette ganske tidlig. Det er mest normalt at det følger jentene i familien, og derfor ble min søster sjekket umiddelbart når min skoliose ble oppdaget. Det viste seg at hun også hadde dette, men det ble oppdaget tidligere enn hos meg, så de kunne korrigere dette uten korsett eller operasjon. I ettertid har jeg vært inne til kontroll på Sophies Minde 1x pr år de første årene etter fjerning av korsett - og nå bare hvert 3.år, eller ved behov. Jeg har fortsatt behov for behandling i perioder, og da dekkes kun deler av dette. Men trening, riktig løft og bevissthet for dette gjør det enklere å leve med denne krumningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå