Gå til innhold

Skolestart og papirer

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en som begynner i 1 klasse i år!

Lurer på om han skal begynne på Leksehjelp 1 eller 2 ganger fra første klasse, eller om vi skal vente til andre klasse?

hva synes dere? hva gjør du?

Er alene med 2 og blir sen hjemme fra jobb og henting i bhg. Lage middag og vips så er det kveld...

Og så skjemaer som skal fylles ut:

Kan barnet sitte på med personalet i privat bil (med godkjente bilbelter?)

- er dette uten bilstoler? kun belte? Er det OK? / Lov?

Når begynner de å sitte uten bilstol??

sånn generelt, er det OK at de sitter i kun bilbelte med feks en nabo, evt. hva er alder for at det er ok?

Kan barnet delta på bilder som publiserers på hjeme side eller avis/TV.

Regner med det er ok, det er jo uskyldige bilder som tas, med klær osv....??

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes godt han kan starte med leksehjelp jeg! Det handler om å innarbeide vaner. Kanskje er dette det beste for ham, det vet vel bare du. Når du har et presset tidsskjema på ettermiddagene ser jeg ingen grunn til at du skal benytte deg av det. Dere kan heller lage en fast rutine der han viser frem det han har gjort :)) det er alltid hyggelig.

Hvis skjemaene er utydelige, så skriv ved siden av. Det gjør jeg! De har jo ikke lov til å sitte uten bilstol/sete hvis de ikke er høye nok.... så enkelt. Ville forsikret meg om den, ja!

Jeg ville sagt ja til bilde i avis/reportasje på tv, men nei til hjemmeside. :)) Lykke til med skolegutt!

Gjest Filifjonka
Skrevet

Du må selv finne ut hvor dine grenser går.

Angående bilstol: Det er regler for dette, og det går på høyde, ikke alder. Barn under 135 cm skal sikres med annet utstyr i tillegg til bilens belter. Skolen "vår" har bilputer som de bruker.

Jeg har vært streng på at mine barn bruker slikt utstyr, og bliputer er jo veldig lettvint. De er løse og veier nesten ingenting og kan enkelt flyttes fra bil til bil.

Jeg hadde kanskje gått for leksehjelp hvis tidsskjemaet var veldig stramt, men for meg sitter det langt inne. Jeg mener at de har begynt med dette i feil ende. Jeg har aldri opplevd å streve med å hjelpe unger i småskolen med lekser, tiendeklassingens mattelekser derimot... ;-) Poenget er at før eller siden må jo foreldrene ta over. Enn så lenge er det leksehjelp bare til og med 4. klasse.

Vet du noe om hvordan tilbudet er organisert? I forhold til å trene på leselekser for eksempel, trengs det jo langt mer voksentetthet enn i en vanlig klassesituasjon. Jeg tenker at det kan bli mye venting, tull og fjas og lite effektiv utnyttelse av tiden.

Skrevet

Enig med deg Filijonka....Leksehjelp skulle ikke ha begynt før 3kl og oppover..... leksene til spes 1.klasssingene er jo nesten bare symbolsk, og tar sjelden mere enn 10 min.....

Men....leksehjelpa er jo der for å brukes, så ja....jeg hadde takket for tilbudet:).....og kkommer til å gjøre det....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...