Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #51 Skrevet 26. mai 2010 Jeg syntes det var gode råd. Dette er rammen for et hvert godt hjem, noe mor kan gjøre noe med. Jeg jobbet selv i barnevernet i flere år og det er klart vi ser på bosituasjonen i tillegg til samspill mellom mor og barn.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #52 Skrevet 26. mai 2010 Men babyen og jeg blir jo også godt fulgt opp av helsestasjonen. Helsestasjonen vil jo se omsorgssvikt og gi beskjed om det. Så hvorfor fortsetter de med to uventede besøk i uka når babyen er frisk som en fisk, og utviklingen er god? Er det for å se om en av oss foreldrene plutselig tørner og blir innlagt på institusjon?
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #53 Skrevet 26. mai 2010 Øh, straff? Hallooo er du hjemme, eller? Hvis de hadde hatt en miljøarbeider der, kunne jo vedkommende berolige BV med at der går alt rett for seg, babyen har det bra osv. Men siden dere nekta dem denne muligheten til å forsikre seg om at det er bra med barnet, må de sjekke når dere ikke er forberedt og prøve å danne seg et bilde. Det er synd på dere som opplever dette som et overgrep, men til din informasjon: det er faktisk ikke "normalt" at en far melder seg helt ut på JM-time (det betyr bl a at en del av infoen hun kommer med ikke går inn, ikke sant? eller, JM vet ikke hvor mye han får med seg.) og det er heller ikke "normalt" at mødre i barsel har steinansikt. Det er av avgjørende betydning for barnets utvikling at de har levende, snakkende og samhandlende mennesker rundt seg. Ellers stopper de opp i sin kommunikative utvikling, og de lærer heller ikke empati, eller tillit.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #54 Skrevet 26. mai 2010 Du... du forstår opplagt ikke at de ikke er normalt bekymret for deg og dine MEN SVÆRT BEKYMRET de er redd for at du vil skade barnet, ikke gi det mat o.l da hjelper det lite å vente til neste veiing. Du har fått mange gode råd her, men du forstår dem ikke.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #56 Skrevet 26. mai 2010 Vel nå er det ikke mange minuttene helsesøster seg deg og barnet. Møtene på helsestasjonen er planlagte, og på den korte tiden er det faktisk veldig enkelt å ta seg i sammen, og levere det en vet helsesøster vil se. Det er klart at en får et mye bedre inntrykk av hvordan ståa er av å ta et hjemmebesøk, gjerne et uventet et. Jeg hater uventet besøk, samme hvem det er i fra, og jeg hadde som deg helt sikkert opplevd det som utrolig ubehagelig og krenkene. Men prøv og fokuser på at de er ute etter å se at barnet har det bra, ikke for å "ta" deg og mannen din. Når en har hatt psykiske problemer er det helt normalt at barnevernet blir informert. Jeg har en veninne som i perioder sliter psykisk, der er mannen helt frisk, allikevel blir de oppfølgt av barnevernet. Men de opplever det som hjelp, ike som invasjon av privatlivet. De har ikke blitt oppfølgt så "drastisk" som dere, men så er også ene parten helt frisk.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #57 Skrevet 26. mai 2010 Når du sier "god fulgt opp av helsestasjonen",hva mener du da?
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #58 Skrevet 26. mai 2010 I en periode nå er jeg hos helsesøster hver 14. dag, det er fordi jeg bestilte et ekstramøte siden barnevernet hevdet at babyen min var underutviklet (noe som ikke er tilfelle). Og hvis noen slutter å gi babyen sin mat, går det jo ikke an å skjule det på overfor helsestasjonen. Da hjelper det ikke om mora er en god skuespiller overfor helsesøster. Vil også tro det er umulig å skjule de fleste former for vold. Alle klærne tas jo av ved veiing.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #59 Skrevet 27. mai 2010 Noen sier at to uanmeldte besøk i uka tilsier sterk bekymring. Men er det noen som vet hva som er vanlig? Pliiis svar (jeg er HI). Det står i infoen om undersøkelsen at det kan foretas uventede besøk: "I tillegg til de oppsatte avtalene vil det være mulighet for uanmeldt hjemmebesøk. Disse kan foregå på dagtid, kveldstid og helg". Hos oss har de bare kommet på dagtid, og aldri om kvelden eller i helgene. Det må jo bety at de ikke mistenker oss for festing i helgene. Men de har altså kommet to ganger for uka i "kontortida" fra 9-15, og er det ganske vanlig, eller er det veldig uvanlig under en undersøkelse? De er innom i ca. 20 minutter for hver gang, der de stiller oss spørsmål om babyen har vært urolig, hvordan det har gått de siste dagene, om vi har vært ute på tur, osv.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #60 Skrevet 27. mai 2010 Sistgang sa miljøarbeideren før hun gikk, at hun skulle gå så hun ikke forstyrret oss. Men mulig det var et spill for galleriet, og falsk høflighet.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #61 Skrevet 27. mai 2010 Hver 14 dag på helsestasjonen vil i de fleste tilfeller, bare avdekke vold og vannskjøtsel (for lite mat og dårlig hygiene). Som regel knapt nok det. Helsestasjoner er en av de institusjonene som sjeldnest melder til barnevernet. Du nevner jo selv at de ville sett disse tingene, og da lurer jeg på om du mener at en baby kun trenger mat, ny bleie og rene klærogor å oppnå den kontakt og trygghet med voksenpersoner, som er nødvendig for dets helse og utvikiking på kort og lang sikt?
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #62 Skrevet 27. mai 2010 Det ser ut til at de er meget bekymret, ja. Uanmeldte besøk tilsier stor bekymring for om omsorgen er god nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå