Gå til innhold

NAV og feriepenger. Noen som kan se her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var i permisjon tom april i fjor. Vil det da si at jeg fikk utbetalt feriepenger mai i fjor, eller vil jeg få en liten utbetaling i år også? Takker for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får bare fp for de første 12/15 ukene av permen din. Dersom du hadde perm til april tror jeg nok du allerede har fått det du har rett på.

Gjest Tale30
Skrevet

Seriøst? Fårman bare for de første 12/15 ukene av permen? Det er krise. Hva begrunnes det med da? Dette har gått meg hus forbi i alle fall.

Skrevet

Om du får foreldrepengene utbetalt fra NAV får du det, men en del arbeidsgivere som forskuterer foreldrepengene betaler ut fulle feriepenger.

Det står klart og tydelig alle steder at NAV kun betaler ut for 12/15 uker så da er det du som ikke har lest alt.

Skrevet

Det var nok en kjip overraskelse ja :-( Samme greia med både sykepenger og svangerskapspenger hvor nav betaler ut og arb giver ikke forskutterer. Sa får man bare for de første 48 dagene med sp. og 64 dagene med sv. skapspenger. Grunnen til at man får flere dager fp med sv. skapspenger er fordi arb. giver er fritatt arb.giverperioden.

For min del har overraskelsen vært motsatt av din. Jeg hadde lest regelverket og trodde dette også gjaldt i fht. forskuttering. men det gjorde det ikke. Så fint for meg, dumt for deg....

Gjest Tale30
Skrevet

Det er ikke det eneste jeg har gått glipp av i løpet av mitt heller kjølige forhold med NAV. Jeg har forsøkt å sette meg inn i det som er, men skjønner tydeligvis ikke nok til å være registrert hos dem. Takk gud for at jeg ikke trengte like mange hjerneceller for å få en B på hovedfaget.

Da er ferien avlyst.

Gjest Tale30
Skrevet

Men hva er begrunnelsen? Jeg har jo skattet av foreldrepengene, har skatetsatsen vært mye lavere da eller? Skjønner bare ikke logikken.

Skrevet

tale30 like skuffet å sjokket som deg..

synest de burde gitt en klarere beskjed.

jeg reknet med vanlig beløp, siden vi skatter av disse pengene :(

blir neppe ferie hær heller:(

Skrevet

Da får du bare ringe NAV og spørre hvorfor det er sånn da vettu. Det er bare sånn regelverket er, er ditt ansvar å sette deg inn i det.

Gjest Tale30
Skrevet

De har ikke kapasitet til å svare folk om trivialiteter som de burde ha skjønt selv.. det har jeg fått beskjed om før.

Skrevet

Nei, det er jo ikke så rart når du finner all info på NAV.no. Man må jo regne med at folk klarer å gjøre noe selv også.

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg er mest nysgjerrig på begunnelsen, ikke selve regelen.

Skrevet

At man får fullt ut med feriepenger ved foreldrepermisjon eller sykdom er ingen rettighet. Det er et GODE som arbeidsgiver kan velge å gi dersom man forskutterer. Arbeidsgiver kan også velge å følge reglene fra folketrygden.

http://www.nav.no/Om+NAV/Satser+og+datoer/198714.cms

Viser ellers til Lov om folketrygd §14, samt Lov om ferie §10

Skrevet

Dessuten er det ikke nav som lager lover og regler her i landet.... Tror de blir laget av en gjeng som sitter på noe vi kaller Stortinget. Man kan kalle gjengen hva man vil, men de er visst valgt av oss selv så slik er det.

21:04.

Skal være glad man får feriepenger i det hele tatt... Hvorfor skulle man egentlig få det når man ikke yter noe ved arbeid, men er hjemme med barn og fpr lønn, eller er syk og får full lønn??

Bortskjemte, det er det vi er...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...