venter_på_deg_lille_venn Skrevet 26. mai 2010 #1 Skrevet 26. mai 2010 Jeg skal nå ta 112,5 ie med menopur, men et hetteglass inneholder jo 75 ie. Dvs at jeg skal ha et og et halvt hetteglass! Men, det er jo pulver! Jeg kan jo ikke begynne å dele opp det! Hva skal jeg gjøre??? Og hvor mye væske skal jeg bruke? Mulig det er jeg som er helt blåst nå altså!
tofni Skrevet 26. mai 2010 #2 Skrevet 26. mai 2010 Hei! Da vil jeg anta at du må fylle en med væske og to glass med pulver. Så må du "sprute" ut 1/4 av innholdet i sprøyta. Står jo antall ml markert på sprøyta. De resterende 3/4 av væsken, skal så inneholde 112,5 ie. Har aldri gjort det før, men sånn jeg teoretisk tenker at jeg ville gått frem. Høres jo litt komplisert ut å skulle ta 1 + 1/2 glass, og endel sløsing blir det jo. Er ikke akkurat gratis.. hehe Lykke til!
Drømmehagen Skrevet 26. mai 2010 #3 Skrevet 26. mai 2010 Må bare få si at dette hørtes helt rart ut.....hvem har gitt deg den dosen?? Men du må ikke sprute ut noe som helst, men spare resten til neste dag. Legg restene i kjøleskapet og ta det neste dag sammen med resten som du måtte trenge. Når det er sagt, så ville jeg personlig ha ringt klinikken og hørt om du ikke bare kan ta 150IE? Mye "søl" og arbeid for ite spør du meg... Lykke til!
MK73 Skrevet 26. mai 2010 #4 Skrevet 26. mai 2010 Enig med Drømmehagen :-) Kan godt hende at klinikken har bommet mhp hvilken medisin du har også... Den dosen er enkel nok med Gonal F eller Puregon, men ikke med Menopur.
venter_på_deg_lille_venn Skrevet 26. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 26. mai 2010 Åh, takk for at dere får meg til å føle meg litt mindre dum... Hehe... Ja, det er kjempe rart at jeg har fått forskrevet 112,5 ie med Menopur! Brukte 3 hetteglass og 3 væskeglass i dag! En rett inn, så klarte jeg å sprute ut for mye i vasken med den andre så jeg måtte bruke enda en til! Og, nei! det er så absolutt ikke gratis! I det hele tatt! Det er St.Olavs i Tr.heim som har klart å koke sammen denne ubukelige medisineringen! Ringte dit i dag for å høre hvordan jeg skulle gjøre det. Men, sykepleieren hadde det så voldsomt travelt og svarte kort; "Trækk opp en sprøyte, så en te, te det blir 112,5 ie" Jeg satt igjen som et større spørsmålstegn enn før jeg ringte.
venter_på_deg_lille_venn Skrevet 27. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 27. mai 2010 Ringte St.olavs en gang til i dag. Sykepleieren sa faktisk at jeg først skulle dosere 1 hetteglass med 1 væskeglass, så sprute halvparten i vasken. Så trekke opp 1 hetteglass til sammen med det resterende... Hmmmm... Dvs at jeg kaster bort en hel dose annenhver dag det da... Jaja... Så lenge jeg blir gravid er det jo verdt det... Hvordan sprøyter bruker dere andre? Hva er egentlig forskjellen på Puregon, Menopur og Gonal F?
MK73 Skrevet 27. mai 2010 #7 Skrevet 27. mai 2010 Det synes jeg virkelig ikke var en god løsning.. Men i det minste er du vel fortsatt der at du får refusjon for medisiner over 15000, antar jeg? Jeg har brukt både Menopur, Puregon, Gonal F og Luveris. Puregon og Gonal F har de samme virkestoffene (FSH) mens Menopur i tillegg til FSH har LH. Hvis jeg husker riktig har Luveris kun LH.
tofni Skrevet 27. mai 2010 #8 Skrevet 27. mai 2010 Enig i at at dette blir det sløsing av, og høres ut som en merkelig løsning. Hvis du har så spesiell dosering burde du nesten fått en annen medisin. Eventuelt kunne du jo tatt 75 ie og 150 ie annenhver dag, men men håper legen har kommet frem til en viunderkur for deg med akkurat denne doseringen det er vel en tanke bak.. Men jeg ville ikke brukt overskuddet av medisinen om igjen senere, da er den ikke lenger steril. Tror ikke det er mulig å spare på overskudd av denne Menopur så lenge den ikke er i en uåpnet flaske. Masse lykke til videre, håper ikke det blir mer unødbendig sløsing slik som første gangen i vasken
Nea og juniors mamma Skrevet 29. mai 2010 #9 Skrevet 29. mai 2010 De fleste medisiner holder i 24 timer i kjøleskap etter utblanding og jeg ville ringt apoteket og forhørt meg med en farmasøyt på sterilavdelingen. Om du ringer til sykehusapotekene har alle en slik avdeling og burde kunne svare på det. Det som er viktig er at du ikke kontaminerer (skitner til) membranen eller sprøytekanylen når du blander ut første gang. M,a.o sprit av membranen når du tar av beskyttelsesdelen, pass på at du ikke er borti kanylen når du trekker opp det sterile vannet og sett glasset i kjøleskap etter at du har trukket opp det du skal bruke. Når du dagen etter skal bruke resten, spriter du igjen over membranen før du fører kanylen gjennom, bruk bare nye sprøyter og kanyler. Det at Menopur skal oppbevares i romtemperatur gjelder før utblanding og over lengre tid. Dette blir mye penger og jeg er absolutt ikke enig at en skal sløse med disse edle dråpene. Men igjen, ring et sykehusapotek og prat med en som garantert kan svare deg. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå