Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag måtte jeg dra av en sko på den uvillige hesten til venninnen min. Det tok ikke så fryktelig lang tid, men det var tungt og den rykket til seg benet ved et par anledninger slik at jeg fikk noen skikkelige rykk også. Ikke så veldig lurt selvsagt, men det er lett å være etterpåklok. Ble selvfølgelig veldig bekymret nå i etterkant og synes det har vært mere aktivitet/sparking i magen en vanlig så det kan virke som om småen har blitt påvirket. Vekket jeg ham kanskje? Føler meg også litt øm over livmoren. Litt som om om jeg skulle ha tatt en del situps. Er det andre som har erfaring med å løfte litt for tungt og det har gått bra? Har dere følt noen ekstra aktivitet i magen etterpå? Er jo vanligvis sjeleglad for hvert spark jeg kjenner, men det pleier aldri å være på denne tiden av døgnet så nå er jeg bare bekymret. Har lært leksa mi og gjør det ikke igjen i tilfellet noen måtte lure på det!! Uff så bekymret jeg ble nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å si at jeg er 21 uker på vei

Skrevet

Å løfte tungt skal ikke være noe problem så lenge du ikke selv kjenner at du blir uvel eller får vondt i magen. Selvfølgelig, alt med måte - Men så lenge du ikke selv kjenner at du ikke klarer å bære mer grunnet smerte skal det ikke være noe problem.

Jeg har jobbet selv om jeg er gravid (Uke 18)

hvor jeg til tider har blitt så lei av kunder som ikke gidder å løfte selv at jeg løfter 10kg glatt i noen få meter uten at jeg kjenner noe spesielt etterpå. Men blitt veldig redd. Har alikevel kommet på ultralyd å sett en sprellete liten krabat :-)

Jeg spurte både jordmor og legene på sykehuset angående dette med løfting, og jeg har fått samme svar hver gang. At det å løfte skal gå helt greit, så lenge du ikke kjenner selv at du får vondt.

Håper dette hjalp litt... Tror ikke du har så mye å være redd for. Men om du fremdeles er usikker kan du jo ringe selv å spørre, men babyen er jo ikke laget av glass - og ligger ganske beskyttet :)

Skrevet

Mange takk for svar. Problemet her var jo at dette ikke var en kasse eller sekk på 20 kg men en 600 kilos hest som plutselig skulle ha igjen benet sitt, så det var snakk om store krefter i sving. Kjente når jeg forsøkte å holde igjen at dette skulle jeg ikke ha gjort, men da var det for sent. Har følt meg øm i magen etterpå. Litt stikking innimellom. Ingen blødning eller at jeg føler meg uvel eller noe heldigvis. Får tro det går bra da.

Skrevet

Så lenge du ikke fikk vondt etterpå, eller noe blødning har det nok gått helt fint :-)

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at løft ikke var farlig for babyen. Den eneste det er "farlig" for er mamman fordi man lettere pådrar seg skader ved løft når man er gravid, som f.eks. vond rygg. Det går nok helt fint!:)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Altså, hvis tunge løft hadde vært farlig, hvordan i all verden klarte de seg før i tiden da?

Jeg mener absolutt ikke å være frekk, og jeg skjønner at det er forskjell på 20 kilo og en stor hest, så det er mer generelt jeg mener. Noen blir jo helt fra seg hvis de må bære handleposen selv. Og da tenker jeg de får seg en overraskelse ved fødselen, når de har sittet stille i ni måneder og ikke belastet en muskel :-p

Skrevet

Hei,

Må bare påpeke at jeg ikke generelt er redd for tunge løft. Men her var det snakk om en plutselig, ukontrollert belastning ved at en stor hest plutselig legger seg på med hele vekta og rykker til. Det er enormt tungt! Som det har blitt skrevet over så er det greit å løfte tungt så lenge man ikke får vondt/ubehag, men det var jo nettopp det som skjedde med meg. Jeg har åpenbart påført kroppen en strørre belastning en det jeg burde og derfor er jeg bekymret. Men håper og tror det går bra selvsagt.

Skrevet

Jeg tror at hvis noe galt skulle skjedd hadde du nok merket det allerede, og mye aktivitet er som regel bare et godt tegn=) Men hvis ikke magesmertene går over iløpet av dagen, ville jeg kanskje tatt en telefon til legen min imorgen tidlig- for å være på den sikre siden, fordi vi her inne ikke er fagfolk.

Selv løfter jeg ofte tungt for tiden; med en aktiv liten 1,5 åring hjemme som skal bæres og hjelpes, vogna som skal løftes osv, blir det en del mer løft denne gangen kontra første. Men som sagt, så lenge man ikke føler ubehag, og er litt obs på ryggen når man løfter, så tror jeg det er null problem=)

Skrevet

Alle skriver jo, at hvis ikke du har ubehag trenger du ikke bekymre deg, men det er jo akkurat det du har. Jeg ville absolutt tatt en tlf til legen!

Kan jo bare være litt strekk i muskelaturen, men ville snakket med lege for å være sikker.

Skrevet

vil bare gjenta at grunnen til at man ikke skal løfte tungt er hovedsakelig for din egen del. noen muskler er ikke som før man er gravid, det er veldig mye lettere å forstrekke ting. så ja jeg ville passet på å ikke gjøre slikt arbeid med hest igjen, fordi du kan fort ødelegge DEG.....

Skrevet

Jeg driver og med hest og alt som hører til. Vannbæring, møkking, hov pleie og stell.

Hesta må jo ha sitt selv om man er gravid. Kan ikke legge seg ned å dø heller. Det at hesten drar til seg benet kan den jo og gjøre om du bare skal skrape høvene.

Den greier ikke legge fulle vekten på deg, for den står jo på 3 ben i tillegg, og du legger jo ann hoven mellom bena, så da er det jo låra som får belastningen. Det går så fint så :)

Ikke vær redd for det du. Det kommer nok til å gå helt fint :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...