Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #1 Skrevet 26. mai 2010 Jeg har en sønn på 1,5 år som har begynt å si ifra når han skal på do. Han vil ikke sitte på potte uten klær, men setter seg gjerne der med klærne på for å tisse og bæsje. Han gir beskjed hver gang både før og etter. Han har en bror som er 1,5 år eldre som er bleiefri og jeg tror det er det som gjør det spennende og også skulle. Jeg og noen venninner var på cafe med barna igår og minsten skulle på do. Han kom som vanlig bort til meg og sa "æsj" og ett par minutter etterpå var han ferdig for å si det sånn. Flere av venninne mine reagerte negativt av en eller annen grunn. De spurte om jeg skulle slutte med bleia og jeg sa at jeg var litt usikker siden han var så liten, men om det ble fint vær framover så kunne det jo hende. Det var vist helt forferdelig og jeg følte nærmest jeg misshandlet barnet mitt. Barn som sluttet med blei så tidlig kunne få traumatisk opplevelse og bli sengevæter i voksen alder osv osv. Stemmer dette? Eldste min sluttet da han var to. Han var helt tørr så tok bare av bleien.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #2 Skrevet 26. mai 2010 Så lenge barnet selv er klar for det og det ikke er du som tvinger ham til å bli tørr ser jeg ikke noe problem med det. Det er jo en del av barns utvikling og noen er kjappere ute med å slutte med bleie enn andre.
serin@ Skrevet 26. mai 2010 #4 Skrevet 26. mai 2010 Rare venner... Minsunnelse for ditt barn er tidelig ute tro? Ikke vet jeg men hørtes helt rart ut at de kunne finne noe negativt med at han gir beskjed selv og snart er tørr??
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #5 Skrevet 26. mai 2010 mulig jeg misforstår nå, men gjør han fra seg i klærne? Isåfall, så er det ikke noe jeg ville oppfordret til, og da heller ventet med avvenningen til barnet ditt er klart til å sitte på potte/do og gjøre fra seg der. Barn som begynner å gjøre fra seg i klærne, og bli skiftet på med en gang, kan sette seg inn i en rutine med å gjøre det, og dermed slite med å bli rene og tørre. Men på den annen side, så vet jeg at det er flere oppgitte foreldre som velger å ta av bleien når barnet er 4-5 år og lar h*n gjøre fra seg i buksa slik at de kjenner at det er ubehagelig. Dermed gjør de fra seg i do rimelig kjapt. Nå er dette er meget skummel metode og bruke, for det kan være traumatiserende for barnet, så derfor mener jeg at slike tiltak er noe saom helst skal unngås. Selv har jeg en på straks 2 år som selv sier at han ikke er klar for potte, så den saken venter jeg med en stund til. Potten står nå der, så får han selv velge når han er klar for å sette seg på den. Han er inteligent nok til å si ifra selv når han er klar, og vi snakker om potten titt og ofte når vi skifter bleie, men som han selv sier når jeg spør om han klarer å tisse på potten "nei, for liten". Han er nå søt da Men til sommeren skal vi ha noen turer på gresset uten klær og bleie, bare for å se om det går ann å tisse på busken Han har nemlig sett katten gjøre det, så han lurer på om han klarer det
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #6 Skrevet 26. mai 2010 Der kom misunnelsen ja. Om jeg hadde en venninne som konsekvent lot barnet bæsje i buksa, da hadde jeg nok rynket på mine bryn jeg også. Om det derimot er et unntakstilfelle du nevner hi, så er vel vennenne dine litt merkelige.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #7 Skrevet 26. mai 2010 hvor leser dere at gutten ikke har på seg bleie? Det har han jo helt sikkert!
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #8 Skrevet 26. mai 2010 Hadde også rynket på nesa over barn som tisset og bæsjet på seg med foreldrenes velsignelse. Er det ikke jævla pæs å måtte vaske tisse- og bæsjeklær hele tiden?
serin@ Skrevet 26. mai 2010 #9 Skrevet 26. mai 2010 What? Hvor leser du at han ikke har bleie på seg?
serin@ Skrevet 26. mai 2010 #10 Skrevet 26. mai 2010 ?? Spør deg om det samme, hvorfor i alle dager tror du ikke han har bleie på seg? Er jo ikke det hun skriver...
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #11 Skrevet 26. mai 2010 " Han vil ikke sitte på potte uten klær, men setter seg gjerne der med klærne på for å tisse og bæsje." Dette tolker i alle fall som jeg som om at barnet tisser og bæsjer med klærne på.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #12 Skrevet 26. mai 2010 Går ut frå at han og har bleie under kleda. Reknar ikkje med HI står og ventar på at han skal gjere seg ferdig, for så å måtte vaske alle kleda. Men litt klønete skrive var det. Kan ikkje tenkje meg at dette skal føre til traumer seinare i livet, i så fall må det vere mange sengevætarar i verda! Er jo berre flott om han lærer seg å gå på potte i sommar. Snåle vener.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #13 Skrevet 26. mai 2010 Ler jeg nå. Selvfølgelig har han bleie på seg det er jo det som er greien har. Han bruker bleie og vennene mine mener det er for tidlig å ta den av selv om han sier ifra når han skal på do. Det er veldig snille venner jeg har så det er vel derfor jeg ble litt skremt når de sa han kunne få traumatiske opplevelser med å ta av bleien osv. Han sier ifra før han skal på do og vil skifte etter han har gjort fra seg i BLEIEN. Vennene mine mener han bør ha på bleien en stund til for å ikke oppleve det vanskelig om han gjør fra seg i en truse, for det er jo ikke sikkert han klarer å gå på potten selv om han vet han må på do. hi
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #14 Skrevet 26. mai 2010 Hehe, er nå sønnen klar for å slutte med bleien, så kan da det umulig traumatisere han, selv om han er bare halvannet år. Tåpelige venner du har, og flink sønn du har:)
(Muskat) Skrevet 26. mai 2010 #15 Skrevet 26. mai 2010 Kjære vene, du ka nfortelle vennene dine at det tidligere (før papirbleietiden) var helt gjennomsnittlig å slutte med bleie i 2-årsalderen. Er misunnelig på at gutta dine vil gå på do, jeg. Her har jeg en treåring som nekter:(
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #16 Skrevet 26. mai 2010 ahh, DA skjønner jeg mer HI Sånn som du har skrevet i første innlegget, så hørtes det jo ut som om han gjorde fra seg rett i BUKSA ikke bleia Da er han klar for bleieslutt gitt Men kanskje vente til fellesferien, for det blir nok noen uhell før han blir helt ren, og det er litt kjedelig hvis skjer mens barnet er BHG;) Han er flink
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #17 Skrevet 26. mai 2010 Før krigen var det vanlig at ungene var bleiefrie ved 1,5 års alder. På50 og60tallet før papirbleiene for alvor gjorde sitt inntog, da mor måtte vaske "1000" tøybleier pr dag for hånd, da var ungene tørre ved 2års alder senest. Også i utlandet er det vanlig at unger er tørre før. Så benytt sjansen når du har en sånn ivrig gutt for å bli tørr. Drit i hva surmagede venninner sier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå