Gå til innhold

hvordan er det angående ammefri - PUMPING - hvilke rettigheter har en da??? håper at noen vil svare, vet ikke hvor jeg skal henvende meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

viser til denne linken hvor det står om ammefri,

http://www.dinbaby.com/forum/thread/141271132

men jeg pumper og babyen vil ikke ha mme, er kun 7 mnd når jeg er tilbake i jobb, vil fortsette med mm. er altfor liten til kun få grøt/m.glass

HJELP

Fortsetter under...

Skrevet

Du kan pumpe før og etter jobb. Trenger ikke fri til det

Skrevet

det går ikke slik ser du....jeg må pumpe hver 2 1/2 - 3 t, pga få nok melk og ikke slite med vonde bryster...så enten blir det å få ammefri eller slutte med mm helt:-(

Skrevet

Du kan jo pumpe på jobb?

Du vil uansett ikke få fri hver tredje time for å pumpe. Du vil nok ikke få fri i det hele tatt om du ikke ammer

Skrevet

Jeg har lest en plass at ammetiden også kan brukes til pumping. Jeg har to timer ammefri, men bruker ca 20-30 min av den tiden til pumping og går hjem ca 1t 30 min tidligere. Kan ikke både ta pumpefri og gå 2 t tidligere. Så i ammefri er inkludert tid til pumping, i allefall på min arbeidsplass og jeg jobber på et sykhus.

Skrevet

Du har like mye krav på fri om du pumper eller ammer. Mange som normalt ammer bruker ammefri til å pumpe mens de er på jobb sånn at babyen kan få den melka dagen etter mens de er på jobb, ikke noe problem. Arbeidsgiver har jo ingenting med om babyen får melka direkte fra puppen din eller om den er via pumpa og flaska!

Alle har krav på inntil en times ubetalt ammefri. Dvs at man har krav på å få bruke den tiden man trenger til å pumpe/amme og da inntil en time. Desverre har man ikke krav på å få betalt den tiden, men noen arbeidsgivere betaler likevel. Bla har de som jobber i stat og kommune krav på å få betalt og de har til og med en avtale som sier de har krav på to timer betalt fri.

Mange benytter dette til å jobbe kortere dager i begynnelsen selvom de egentlig bare ammer morgen og kveld og det er egentlig bare å utnytte systemet og ikke det som er meningen med ammefri. Reglene sier INNTIL en (to i stat og kommune) og det er nettopp fordi man får fri den tiden man har behov for å amme eller pumpe i løpet av arbeidstiden, ikke fordi man er så heldig at man får fri fordi man klarer å amme og slapp å gi mme.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...