meg og mine <3 Skrevet 26. mai 2010 #1 Skrevet 26. mai 2010 Vi vurderer å få oss hund nå, lillegutt er 3 år gammel så vil ikke ha en stor hund, det står egentlig mellom en Mops,Chihuahua eller Engelsk Bulldog. både jeg å lillegutt er allergisk mot katter, og jeg har fått utslag på allergi mot hund,men har aldri reagert på hund, så en ting som bekjymrer meg litt er om lillegutt plutselig skal bynne å reagere på hunder også, men har hørt at det er mange allergikere som ikke reagerer på chihuahua, har litt med størrelsen og den korte pelsen som gjør at ikke så mange reagerer, heller derfor litt mer mot en chihuahua. har hatt hund før,men det har vært store hunder og har ikke hatt hund etter jeg fikk lillegutt. så det jeg lurer litt på hvordan er hverdagen med barn og hund i huset, hva gjør dere når dere reiser på ferier som i fornøyelses parker og til syden å sånne ting. vil svært gjerne ha hund,men vil bare forhøre meg litt for å være 110% sikker setter pris på svar:D
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 26. mai 2010 #2 Skrevet 26. mai 2010 Når det gjelder allergi er det ikke "pelsdyr" som en stor enhet man reagerer på, men proteiner som finnes i alle dyr, men hos noen finnes det fler av. Og det er ikke så enormt mange som reagerer på hund, som på katt feks, og nesten ingen som reagerer på ku. Og om man reagerer på feks katt er det ikke dermed sagt at man er disponert for å reagere på feks hest eller hund :-p Og forskning viser at det er tre komponenter som beskytter mot allergi: skitt, bondegårdliv og husdyrkontakt. Så det å holde barn unna dyr for at de ikke skal utvikle allergi virker mot sin hensikt. Nok om det. Når vi drar bort har vi to faste hundepensjonat vi bruker. Undersøk mulighetene for hundepass på forhånd slik at dere har muligheten. Mange hundefolk sier at det er for "lettvindt" å bare slenge hunden på pensjonat, men av og til må man. Sørg for at det er folk som vet hva de driver med, undersøk hvilke metoder de bruker og som eier av selskapshund kan det av og til bli kræsj med folk som er vant med brukshunder (spesielt i trekkhundmiljøet og blandt jakthundfolk kan det foregå det ofte mye rart). Dere tenker på en liten hund, da kan det være aktuelt å alliere seg med venner og familie for hundepass, spørr litt rundt hos de du stoler på. Desverre for oss er pelsen såpass stor at vi ikke stoler på at folk klarer å gi ham det han trenger bortsett fra på pensjonat. Hverdagen med hund kommer an på hunden, så der kan jeg ikke si så mye. Men de rasene du nevner har en tendens til klenging (spesielt mopsen) så du må være forberedt på å aldri noensinne få gå på do alene eller snoke i kjøleskapet uten selskap. Mops følger etter deg til de, eller du, dør. Om jeg kan få anbefale hund, mulig du ikke har vært inne på tanken, så er Chinese Crested en morsom rase. Litt større enn Chi, men fortsatt en liten hund. De kommer i både naken og påkledt (powder puff) utgave og jeg personlig syns de er finere å se på enn chi. De er også av den sorten hund som har minimalt med det proteinet som fremkaller allergi hos noen, og egner seg dermed godt for folk som reagerer. Pga størrelsen og fasongen er de også mer brukbare til feks aggility og annen trening enn de rasene du nevner (stor nok for hindrene, noe chi ikke er, og smidig og lett i kroppen, noe man vel kan si at mops og bulle ikke er :-p) Samtidig er de små nok til å få plass i et lite bur i bilen og krever ikke all verden med soveplass. Pluss at de er forholdsvis selvstendige, dvs at de kan ligge i ro mens du tusler ut på kjøkkenet. Avsporing, jeg vet. Håper du finner hunden som passer for dere. =) Mvh
gærne ko Skrevet 26. mai 2010 #3 Skrevet 26. mai 2010 vi har hund, en stor Gordon Setter. Det går fint med han og sønnen vår, men han var 1 år når sønnen vår blei født for 4 år siden. Då hadde vi 1 år der vi hadde god tid til hunden, og fikk lagt et godt grunnlag med trening, sosialisering og kos. Kan med hånda på hjertet sei at det har vi ikkje lenger, så ville i alle fall valgt ei rase som er regna som lett-trent, familievennlig og frisk. En hund er nesten som ett barn, borsett frå at du ikkje har en barnehage å ha han i når du er på jobb. Korleis blir det med jobb framover? Må hunden vere heime åleine heile jobbdagen, pluss mens dere henter i barnehagen og handler og skal på fritidsaktiviteter og sånt så blir det jo litt trist for den. Vi har med oss hunden på ferie (har bare feriert i Norge sia vi fikk han). Har hatt han på kennel en gang og det frister ikkje så veldig igjen. Han er vant til å vere med over alt bortsett frå jobb (då er han i bilen og får en tur i løpet av jobbdagen, hater å vere heime åleine), og trivst aller best sammen med oss eller mine foreldre. Det kan nok vere en fordel å ha familie eller venner som gjerne passer hund en gang i blant. Du kan jo gjerne kikke innom canis.no som er et hundeforum. Der er det muligheter for å sjekke ut raser, stille spørsmål og så er det veldig mange diskusjoner der med lignande spørsmål som det du har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå