Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #1 Skrevet 26. mai 2010 Først må jeg bare si at når man er dagmamma er det fordi man liker å være med barna og har stor omsorg for dem. Jeg opplever at foreldrene utnytter meg som dagmamma og jeg er usikker på hva jeg kan si og gjøre. Jeg har fire barn og det er kun den ene det gjelder. Avtalen på pass er fra 8-16/17. Muntlig har jeg sagt fra starten at det er fint om de prøver å hente tidligerer en dag om det blir sent en annen dag osv, men i kontrakten står det 8-16/17. Gutten blir levert 07.45 hver dag og hentet 16.55 ganske nøyaktig. Det gjør at jeg får problemer med å spise frokost og stelle istand mat til tur før dagen allerede har begynt. Videre glemmer de reserveklær og jeg må enten la gutten ikke få være med på aktiviteter de andre driver med eller låne klær av naboen min (som er veldig snill da). Ingen av delene er hyggelig for meg når det gjentar seg. Det virker som foreldrene har liten forståelse for at det er mer jobb for meg med 4 som ikke er mine enn for dem som kun har denne gutten. den ene dagen var det ikke sendt med reservebleier og jeg ringte dem for jeg hadde ingen ekstra heller. Hun sa at da burde jeg kanskje kjøpt en pakke å ha liggende i krise. Hva skal jeg som ikke har egne barn med en pakke med bleier? Hun ville ikke kjøpe ut bleiepakken. Jeg har bedt alle om å legge igjen noen bleier så jeg har noen til krise. I kontrakten står det også at jeg dekker vanlig mat til barna. I det legger jeg i at barnet spiser det som blir servert og får selvfølgelig noe annet om det ikke kan ha maten av og til. Denne gutten kan ikke spise brød og kun en type youghurt , frukt mm, og det fordyrer jo innkjøpene veldig. Hun mener det er vanlig mat og vil ikke kjøpe det med til han når de andre får dekket brødmåltidne. Jeg merker at jeg begynner å bli lei denne måten de behandler meg på og jeg har ingen gyldig oppsigelsesgrunn. Ungen er kjempesøt men krever mye ekstra og gjør jobben tung for meg. Søker desperat hjelp...
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #3 Skrevet 26. mai 2010 Si til dem hva du tenker og si at du kommer til å si opp den gamle avtalen, men hvis de ønsker kan de signere ny avtale. I den nye avtalen skriver du spesifikke klokkeslett og konsekvenser for brydd på det (eks 2 timer ekstra betaling ved levering eller henting utenom det som er avtalt, da skal du se de holder seg til avtalen). I avtalen skriver du hvilke klær som alltid må være i barnehagen og hvis barnet ikke har riktige klær må det hentes da det ikke kan være med på dagens aktiviteter. Når det gjelder bleier og mat er det nok enklest (for deg) at du legger på f.eks 300kr i mnd til det. Hvis de vil ha med selv så skriver du i kontrakten at hvis det er dager uten nok bleier koster det 5 kroner pr. bleie du må bruke (så kjøper du en bleiepakke til å ha i reserve). Hvis de vil ha med mat kan du f.eks skrive i kontrakten at du står for fruktmåltidet og de må ha med resten. Dette er "vanlige" krav en barnehage kan stille og jeg mener at du som dagmamma ikke skal finne deg i mer. Dette er jobben din.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #4 Skrevet 26. mai 2010 Hvis begrensningene i kostholdet skyldes allergi og du har kost inkludert i prisen har du plikt til å tilpasse dette til gutten selv om det blir dyrere. Ang. bleier så kan du vel gjøre som barnehager, kreve hele pakker levert med jevne mellomrom. Når det kommer til manglende skift så ring og be om det hver gang det trengs. Da blir de nok lei maset ditt tilslutt og ordner det. Kommer de og leverer før tiden så har du døra låst til 8.00. At de henter 16.55 kan du dessverre ikke gjøre noe med da de ifølge kontrakten har rett til det. Hva du har gitt som ønske er helt valgfritt for dem å ta hensyn til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå