Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i en annen tråd her at ei synes det er rart at barnets kontaktlærer ikke går sammen med klassen "sin" i 17. maitoget.

Jeg er lærer, og jobber i vdg.skole, men om jeg hadde jobbet i barneskolen - synes dere da at jeg burde gått i 17. maitog sammen med klassen "min", eller kunne jeg også fått være sammen med familien min? Interessert i synspunkter og meninger!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De lærerne hos oss som går får betalt for det. Det er en del av stillingen kan man si. Er ikke alle som har fri på 17. mai vet du!

Skrevet

Aldri hørt om eller truffet på en lærer som har gått i 17.mai tog med klassen, det er FAU sin oppgave. Selvfølgelig vil lærerene se sine egne barn i toget. De har jo fri, de og.

Skrevet

Synes ikke lærere skal måtte gå i tog med klassen sin nei.

Skrevet

Syns ikke det er noe de må jeg heller, men om de ønsker det av ulike grunner så er det sikkert noe som blir satt pris på

Skrevet

Hos oss går også barnehagene i tog. De ansatte er sjeldent med med mindre de har barn i barnehagen. Jeg har full forståelse for at de har egne barn som de heller gjerne vil være sammen med på 17. mai. Så jeg synes ikke det er noe rart.

Skrevet

Jeg synes faktisk det er en del av jobben som lærer, jeg. Det er da jammen ikke alle andre som har fri på 17. mai heller!

Dessuten har dere jo fri/avspaserer 9 uker på sommeren (9 ukers sommerferie i Oslo i hvert fall), hele påskeferien, hele juleferien, 1 ukes høstferie, 1 ukes vinterferie og alle innklemte dager.

Vet ikke om jeg synes det er så veldig urimelig at lærerne hadde gått i 17. mai-toget, nei.

Læreren i eldstemann sin klasse hoppet for øvrig inn i barnetoget en meter fra Slottsplasse og hoppet ut rett etter at de hadde passert balkongen... Den synes jeg tok kaka, ganske frekt overfor foreldrene som gikk med ungene. Hoppe inn og ta sjarmøretappen liksom..

Skrevet

Selvsagt er ikke lærere forpliktet til å jobbe gratis på 17. mai. Likevel husker jeg det som koselig at lærerne gikk sammen med oss da jeg gikk på barneskolen. Lærere som er villige til å gå i tog med sin klasse håper jeg får betalt for det. At lærerne prioriterer sin egen familie synes jeg er en selvfølge. Vi foreldre får ta ansvaret for at våre barn får gått i tog.

Skrevet

Men Mom2Two: Synes du da at jeg skal gjøre det gratis, eller kan jeg få lønn for å være lærer sammen med klassen min, da?

Her hos oss klarer vi nok å skrape sammen til 8 uker med avspassering + ferie til sommeren og det skal jeg fortelle deg at vi trenger! Og om elevene har høst-, jule-, vinter- og påskeferie, så kjenner ikke jeg en eneste lærer som ikke lager arbeid til seg selv i disse "feriene". Vi lager alltid rettebunker, nemlig, for det passer alltid å ha prøver som en avslutning av en arbeidsperiode. Så det så! ;-)

Skrevet

Det er hyggelig om læreren har lyst, men dette er en dag de skal slippe å ta seg av klassen. FAU klarer jo den jobben helt fint.

Skrevet

Selvsagt skal du få lønn for det, kan det ikke bare telle som én av de 40 dagene dere tar fri på sommeren?

Skrape sammen til 8 ukers avspasering..? Jammen ikke mange andre jobber man kan gjøre det i.

Men i alle disse feriene ingen andre har, kan du med hånden på hjertet si at du har fulle arbeidsdager? Eller er det et par timer her og der?

Jada klart dere trenger ferie, men tror du ikke også andre gjør det? Det finnes andre tøffe yrker også, eller er det helt nytt for lærere?

Det er også mange andre jobber der det hoper seg opp med jobb rett før ferien. Det er ikke uvanlig det. Er heller ikke uvanlig med overtid og feriejobbing i andre yrker.

Skrevet

8 uker ferie OG sommerferie, ja, tilsammen.

Når det gjelder rettebyrde i andre ferier som du nevner. Har man f.eks. to klasser på studiespesialiserende i norsk og tilsvarende i engelsk - hvilket ikke er uvanlig, eller to klasser studiespes + 3-4 klasser i yrkesfag i matte, så er det en del å rette altså! I første eksemplet vil man da ha 60 hovedmålsbesvarelser, 60 sidemålsbesvarelser og 60 engelskbesvarelser. Det gir 180 prøver/tekster å rette og kommentere. Ganger du det opp med 30 minutter pr. besvarelse, så har du 90 timers arbeid. Selvsagt greier vi å presse retting noen besvarelser ned i 15 - 20 minutter, men jommen er det mange vi bruker lengre tid på også.

Samme med det andre eksemplet: 60 elever studiespes + 60 elever yrkesfag i matte gir 120 besvarelser. Tidsbruken pr. besvarelse blir noe det samme.

Vi har ikke lov å sette karakterer på spinklere grunnlag enn 3 prøver/tekster/innleveringer pr. halvår, så da kan du jo regne litt på hvor mye tid vi bruker på retting og kommentarer til elevene våre... Og så skal vi forberede undervisningsopplegg til disse klassene, bedrive individuelle samtaler med alle, delta på masse forskjellige møter, være tilgjengelige for elevene våre 24/7 (mail, sms osv) og så videre og så videre... Lyst til å prøve?

Jeg klager ikke, altså, jeg er glad i jobben min, jeg! Men kom ikke å si at jeg ikke jobber for lønna mi! ;-) Og jo, jeg synes jeg fortjener den fritida jeg har, vi trenger tid for å ta oss inn etter durabelige innspurter fram mot eksamen på våren. Lønna er forresten heller ikke mye å skryte av, men det er en annen diskusjon.... ;-)

Skrevet

Jeg ønsker å kommentere dette med lærere og fri. Vi har avspasering og sommerferie på tilsammen 8 uker hver sommer. Vi har også endel avspasering ellers i året. Det er fordi vi jobber lengre uker de ukene vi er på jobb.

Vår arbeidsuke er ikke på 37,5 timer, men på 45 timer. Dermed jobber vi akkurat like mye som i de fleste andre yrker - vi har like mange arbeidstimer, men de er litt annerledes fordelt. Så selv om det er kjempefint å ha langfri om sommeren, så er det tunge perioder i forkant hvor vi jobber svært mye.

Jeg har vurdert å bytte til en "åtte til fire" jobb, slik at jeg slipper å ta med meg rettebunker hjem etter jobb, men jeg ELSKER og være lærer og jeg synes det er kjempegreit å kombinere jobben med å ha små barn.

Jeg gikk forresten i barnetoget sammen med mitt barn(",)

Skrevet

Barnetoget tar bare en bitteliten del av dagen. Så jeg synes at å gå i toget burde vært en del av jobben til barneskolelærere, med lønn selvfølgelig.

Synd å jobbe på 17 mai? Lærere er i så fall ikke det eneste yrket som må jobbe den dagen, men de er de eneste med så kort dag.

Skrevet

Jeg mener helt bestemt at lærere skal få betalt for å gå i 17. mai tog.

I fjor så jeg ikke mannen min i det hele tatt før på kveldstid på 17. mai fordi elevene hadde arrangement på skolen på ettermiddagen i tillegg. Han føler seg forpliktet i tillegg fordi han bryr seg om elevene sine.

Dessuten irriterer jeg meg grønn over gamle holdninger til lærere om at de "slapper av" hele tiden.

Tro meg, jeg lever med en lærer og har ikke tall på hvor mange helger jeg faktisk må finne på ting med junior og meg selv alene fordi mannen jobber! Hele våren har gått med til jobb lørdag og søndag. Han sitter med nesa i pc'en så fort han får sjansen og drasser rundt på en pose med bøker som skal rettes samme hvor jeg snur meg.

Avspaseringen på sommeren er velfortjent.

Skrevet

Nei! Det synes jeg er helt greit! Det er da familien som eventuelt skal gå ilag med barnet. Har aldri tenkt at læreren burde bli med. De feirer da sin dag selv ilag med sine, selvsagt!

Men har hørt barna spørre om ikke læreren skal være med. Er jo fordi læreren pleier å være med klassen til vanlig. Tror ikke det er mange barn som griner på nesen av å ikke ha læreren med. Er 17.mai og nok av kjekke ting som skjer for barna.

Skrevet

ja, toget er bare en liten del av dagen.

I år har jeg selv en 1. klassing, er foreldrekontakt i hennes klasse, og er kontaktlærer på 1. trinn. Togene gikk omtrent likt.

SOm foreldrekontakt var en av mine plikter å gå med 1. klasse.

SOm lærer ble jeg tilbudt lønn hvis jeg gikk med egen 1. klasse.

Mammahjertet fikk viljen sin, så jeg gikk med jenta mi.

Men det var fryktelig vanskelig. Følte at jeg sviktet klassen, selv om den andre kontaktlæreren var til stede.

Og til de som ikke kan la være å kritisere lærere og deres avspasering.. Vi har faktisk ikke 8 uker avspasering på sommeren.. Vi har da ferieuker på likl linje med andre arbeidere. Vi kan i motsetning til mange andre yrker ikke velge når vi tar ut våre ferieuker.

Jeg har tidligere jobbet i servicebransjen og har jobbet på mange helligdager. Alikevel har jeg aldri jobbet så mye som etter jeg ble lærer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...