Gå til innhold

Snuppa på 8 mnd minsker interessen for puppen, og tar hverken flaske eller tutekopp. Hjelpes, hvordan skal dette gå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ammer 3 ganger om dagen; morgen, middag og kvelds, hvor hun får fast føde til lunch, middag og kvelds. Men i de siste ukene, har hun mistet mer og mer interesse for puppen, og det er enkelte måltider hun ikke vil ha i det heletatt. Tror kanskje hun bare rett og slett ikke har tid til å spise :P Ikke fungerer det å legge/sette seg på et mørkt rom heller, så det er sagt. Problemet kommer når hun ikke tar flaske eller skjønner poenget med tutkopp. Jeg har prøvd utallige varianter og merker. Med og uten sugefunksjon. Jeg gir massevis av fruktmos, da det inneholder endel veske, slik at hun ikke skal bli dehydrert.

På fredagen skal hun skal til 8 mnd.-kontroll, og kommer til å ta det opp med helsesøster. Men hadde håpet på noen gode forslag eller innspill her inne også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å prøve med et vanlig glass? Jenta mi er bare 5 mndr, men hun får i seg en god del vann av vanlig glass. Hun vil ikke ha vann på flasken sin, men drikker som en gal om hun får det servert av glass. Mye søles jo selvsagt ut og teknikken er ikke helt i orden, men hun får da i seg noe :) Virker som hun syns det er stas å få drikke på samme måte som mamman og pappan sin..hehe

Skrevet

"Mater" du henne med flaska/koppen? Min ville ikke drikke vann før han fikk sitte å leke å sutte på flaska alene. Da drekk han som en helt. Greit det blir mye gris men så lenge det er vann er det jo ikke så nøye. Vi bruker avent drikkekopp med MAM tut på. Eneste lillegutt får til å drikke av. Hvis det er det at hun ikke liker vann så prøv å kjøp en pære/eple og rasp på rivjern på det aller minste. Blandt med vann og sil i et kaffefilter. Får litt smak på det.

Skrevet

D har jeg faktisk ikke tenkt på en gang! Haha, noe så enkelt da. Det skal jeg prøve i dag! Takk for tipset Purlykke ;)

Skrevet

Jeg prøver begge deler. Så og si hver dag ligger hun å "leker" med tutekoppen sin. Det hender seg at hun suger litt, men blir helt rar når det kommer ut vann, hehe. Til lunch så gir jeg henne litt vann fra en tutekopp hvor vannet renner av seg selv, men det blir ikke mange slurpene hun får i seg.

Jeg må inrømme å ha hatt svært utblandet saft i koppen hennes, og da er hun mer interrestert i den. Men det strider mot hva jeg ønsker/vil for henne. Så et kjempeflott og nyttig tips det med å rive litt frukt og ha i vannet!! :)

Skrevet

Sånn holdt vi på med lenge også. Det tok lang tid før hun skjønte hvordan hun skulle drikke av tutekopp, og at vann faktisk var godt, vi brukte sikkert 2-3 mnd på tilvenningen... I mellomtiden så fikk hun pupp morgen og kveld, masse fruktmos, pluss en slurk vann kanskje til hvert måltid. Jeg er av den formening om at friske babyer tar til seg det de trenger av væske. Så så lenge hun har våte bleier så ville jeg ikke bekymret meg så veldig (hehe..lett å si).

Vet det er fristende å blande smaker i vannet for å gjøre tilvenningen enklere, men man gjør seg kanskje en bjørnetjeneste...? Snuppa syns hvertfall at vann er det beste som finnes nå, og drikker masse.

Vi brukte forresten en tutekopp med stort hull (uten ventil) sånn at vannet bare rant inn i munnen hennes i starten, eller voksen-glass for det er litt spennende ;o)

Lykke til :o)

Skrevet

Ja, hun har våte bleier, og virker svært frisk. Så alt er nok helt sikkert i orden til dags dato. Er bare litt urolig for hvordan det vil gå om hun mister enda mer interesse for puppen. Meeen,det stemmer nok at vi mødre bekymrer oss kanskje litt i overkant for mye av og til :P!

Jeg gir henne vann til hert måltid, og har nå (etter tips her) gitt henne rett ifra koppen. Da får hun i seg mye mer veske faktisk, enn om hun hadde drukket fra tutekoppen, selv om det også renner fritt fra den. Det blir mye søl, men det får jeg bare leve med, enn så lenge ;)

Skrevet

Det er helt naturlig og ikke farlig. gutten vår sluttet med puppen da han var litt over fem mnd fordi han ikke hadde tålmodighet elelr oppmerksomhet til å fullføre måltidene lenger. Han mistet også interessen. Nå er han 7 og vil ikke ha mme fra flaske lenger heller. vi prøver å gi han vann så ofte vi kan, men han er ikek særlig interessert. Så vi har gått ned fra 600 ml per dag til rundt 300. Men helsesøster sa at det ikek var noe problem. Han spiser godt ellers og får i seg væske den veien. vi har lagt til et grønnsaksglass måltid så han skal få litt ekstra væske. Han har minst en svær tissebleie per dag og da skulle vi ikke være bekymret var beskjeden.

Han får altså nå:

To grøtmåltider, blandet med 100 ml mme eller vann.

Grønnsaksglass (4mnd glass)

Fruktpure (100 ml)

Middagsglass (200 ml)

Evt mer fruktpure. Ca 300 ml vann eller mme per dag i tillegg.

Han legger godt på seg og tisser hver dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...