Gå til innhold

Hvem tar vanligvis en blodprøve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta en denne uken og jeg er dritnervøs! Er så redd for nåler, holder på å kaste opp. Det er mange år siden sist, sikkert ti og da husker jeg det var en sykepleier som tok den på det lokale sykehuset. På legekontoret jeg går nå er det bare leger og legesekretærer, hvem er da ansvarlig for å ta blodprøve?

Med fare for å høres yrkesdiskriminerende ut, håper jeg på at det er legen selv om jeg innerst inne tviler på det :/

Hvem tok av dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det pleier å være legesekretær, sykepleier eller bioingeniør.

Har enda til gode å se en lege ta blodprøve.

Skrevet

"Med fare for å høres yrkesdiskriminerende ut"...? Tuller du? Det du skriver vitner jo om en så ignorant holdning at det halve kunne vært nok til å bli utnevnt som diskriminerende! Hjelpes.. det er da snakk om å ta en blodprøve - ikke hjernekirurgi!

En blodprøve kan du forøvrig ta helt med ro. Det er lege(helse)sekretærer som vanligvis tar blodprøver. Har aldri opplevd at legen tar blodprøver. Men å ta en blodprøve trenger man faktisk ikke ta medisinstudier for å kunne..

Skrevet

jeg hadde ikke ønsket at legen skulle ta det... lege/helsesekretær og sykepleiere er mest trent på det.

Skrevet

Å ta blodprøve er den enkleste sak i verden!

Hilsen sykepleier

Skrevet

Ved lab på sykehuset er det kun bioingenører + studenter som jobber/er i praksis (eller som en venn av meg klate det, avansert blodprøvetager.

på legekontor er det helsefagarbeidere, helsesekretærer, sykepleiere, ufaglærte med erfaring som jobber.

legevakt i utkantnorge er det noen som ikke har "kontorsøster" og legen må ta prøvene selv.

Bioingernører på sykehuset tar veldig mange blodprøver daglig er som regel veldig dyktige. (husk de går runder i avdelingene hver dag og tar prøver på mange eldre, syke og skrøpleige med dårlige blodårer)

Er du veldig redd kan du få kjøpt embla plaster på apoteket du setter på (husker ikke hvor lenge i forkant av prøve) Husk å sette på begge armene- slik at de har valgfriheten med hvilken arm de skal stikke i.

De er vant til at mennesker ikke liker stikk.

Skrevet

Jeg har jobbet en stund ved legekontor, mange er redd- flere enn man tror. Helt normalt. Mange besvmer etterpå. Si i fra på forhold at du vil ha bedøvelseskrem. (men hver da ops på at det kan være litt vanskligere å treffe åren) Ta med deg en flaske med kaldt vann, drikk godt før du reiser det etterpå.

Lykke til:)

Et annet lurt triks kan være å få ligge, hvis du blir svimmel/uvel synker blodtrykket og det er vanskligere å fylle prøveglasset enn hvis du ligger.

Hvis du sier at du er engstelig kan de få den med mest blodprøveerfaring til å ta blodprøven.

Skrevet

Hi her. Takk for fine svar. Tror jeg skal gå til innkjøp av en pakke med sånne plaster. Er fortsatt livredd. Tror dere sekretærene blir sure hvis jeg spør om en lege kan ta den hvis han har tid? Hadde det vært en sykepleier der hadde saken vært så mye lettere men det er det jo ikke...Er det mulig å få en lege etter eget ønske?

Skrevet

Hvis du er så redd, må det da være bedre at en legesekretær tar prøven. Legen din tar med stor sannsynlighet sjelden blodprøver, og da er det mye større sjanse for at han perforerer åra elller ikke treffer i det hele tatt.

Legesekretærene gjør dette mange ganger om dagen og er godt utdannet og trent i å gjøre denne prosedyren.

Skrevet

Ville aldri spurt om å få legen til å ta blodprøva. Er sikker på at legesektretæren er mykje flinkare enn legen. Det har med trening å gjere, ikkje lengda på utdanninga.

Skrevet

Jeg hadde vært myyye tryggere på sekretæren, de har masse erfaring, gjør det veldig mange ganger om dagen (noe legen ikke gjør), de har utdanning i det og er veldig flinke!

Skrevet

Skjønner du ikke HI, at leger tar så og si ALDRI blodprøver????

Det vil si at de har MYE større sjanse for å bomme på åra og "rote" rundt der inne enn en person som har erfaring med å ta blodprøver...sier egentlig seg selv...selv om man er lege betyr det ikke at man kan alt av småprosedyrer som en blodprøve altså...

GET A GRIP!!!

Skrevet

Hei Hi,

På legekontoret der jeg går er det som oftest sykepleier som tar blodprøve men når hun ikke har vært tilgjengelig har legen tatt på meg. Jeg har spurt alle gangene fordi jeg føler meg tryggere på slikt helsepersonell. I tillegg har jeg veldig lite synlige årer og de har lettere for å treffe rett på første, i verste fall, andre forsøk.

Spør etter legen du, du har rett på det!

Lykke til!

Skrevet

er du helt dum eller?

vil du at en lege som aldri tar blodprøve skal stikke deg?

HAHA!

det er legesekretærene som tar blodprøvene. og de gjør det hver dag!

en lege gjør ikke sånt. han kan det nok,. men gjør det så og si aldri. spør etter en lege du. så skal du se at han stikker feil mange ganger. huff.

Skrevet

Have some faith i legesekretærene. De kan nok jobben sin.

Skrevet

Så la en lege stikke deg da hvis det er det du absolutt vil.

Skrevet

Er det ikke vampyrene som gjør det, da?

Skrevet

hehe,tror hovedinnlegger vil att legen skal ta på henne jeg.'

Hun er nok kjær i han..hehe

Skrevet

Oki, så du vil heller at en som har høy lønn og masse år på skolebenken stikker deg, framfor den som har mest erfaring og gjør det daglig?

Rar holdning når du har litt skrekken for det.

Jeg liker ikke blodprøver jeg heller, men føler meg roligst når jeg skal ta det hos fastlegen. Det fordi helsesekretærene/sykepleierene der (aner ikke stillingsbetegnelesen dems) er det flinkeste jeg noen sinne har vært borti til å ta blodprøve.

Skrevet

Legen min tok blodprøve på meg en gang men det var fordi sekretæren ikke var der den dagen. Vanligvis er det legesekretær som har tatt.

Det gikk fint når han tok men det er jo ikke helt legens jobb...

Skrevet

Jeg foretrekker helst at sykehusdirektøren tar blodprøver på meg.

Skrevet

Å? Jeg ville nok foretrukket hans majestet kongen, jeg da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...