Gå til innhold

Dårlige blodprøvesvar etter duo-test

Molly-Mus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk telefon fra Riksen i dag. Blodprøvesvarene etter duo-testen var ikke bra. Var til UL for 2 uker siden, og ingenting unormalt vistes på den. Barnet har neseben og normal nakkefold.

Etter at blodprøven har kommet er risikoen for downs 1/234 (var 1/1550 etter bare UL). Jeg har fått tilbud om fostervannsprøve neste uke.

Noen som har lignende erfaring og som har fått gode svar etter fostervannsprøven?

Vet ikke helt hva jeg skal tenke nå. Både Riksen og egen lege har sette neseben. Men dette er vel ingen garanti.

Kommer til å bli noen lange uker til resultatet foreligger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg tok morkakeprøve (i uke 11) i London og fikk først blodprøve og UL rett forut. UL ga ca 1/2200 sjanse for Downs, mens blodprøven ga 1/61 sjanse! (Fikk begge svar innen 45 minutter) Totalt ble sjansen regnet ut til 1/1222, og jeg valgte morkakeprøve. Fikk svar på den ettermiddagen etter prøven ble tatt og den viste ingen tegn til Downs eller de to andre trimosomiene! Jeg fikk beskjed at blodprøven lett blir dårlig når mor er "gammel" (jeg er 41) og nat oe med blodgjennomstrømningen til morkaken kan være dårlig. Jeg tipper mye på at du bærer et kromosomfriskt barn.

Skrevet

Jeg er i samme situasjon. Hadde en fin ultralyd, men fikk dårlige resultater på blodprøven. Samlet sett ga det en risiko på 1/260, og jeg skal inn til fostervannsprøve om noen dager. Gruer meg veldig til selve prøven, til ventetiden og til eventuelle dårlige resultater. Men verst av alt synes jeg nesten at abortrisikoen ved prøvetaking er. Den er jo høyere enn risikoen for å finne noe galt! Dette gir noen fæle dilemmaer.. Noen ganger tenker jeg at jeg vil droppe hele prøven, men så klarer jeg ikke det heller.. Det er så vanskelig å leve med usikkerhet...

Fint om du deler dine erfaringer etter prøven Molly-Mus!

Skrevet

Hei.. ser du har fått svar på blodpeøven..men ikke forhast deg sånn :) jeg er selv 24 år å måtte inn på riksen å ta sånne prøver..de fant ikke noe feil på barnet og blodprøven sa 1 av 96 på downs.. jeg valgte selfølgelig å ta morkakeprøve siden jeg har ei frisk jente på 3 år fra før..Men jeg fikk positive svar å den lille jenta i magen er helt frisk.. nakkefolden min ble målt til 3,9.Tenk positivt :) de er jo ikke 100% sikkre før du har tatt fostervannsprøve eller morkakeprøve.. lykke til :)

Skrevet

Hei!

Jeg fikk enda dårligere odds etter blodprøver i fjor. 1/32 for downs. Hjelp! Svangerskapslengden var feilberegnet og dette ga helt feil resultat. Legen sa at dette gjorde feilen hos meg hvert fall. Tok fostervannsprøven og resultatet var kromosomfrisk baby som viste seg å stemme når jenta kom ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...