bamali 2rosa og 1blå Skrevet 25. mai 2010 #1 Skrevet 25. mai 2010 Jeg jobber på sykehjem. Tar ekstravakter og har i tillegg en midlertidig helgestilling på rundt 17%. Kontrakten på helgestillingen går ut 31 des i år. Jeg er sykemeldt og vil mest sannsynlig være det resten av svangerskapet. Jeg går ut i permisjon 25 august. Sjefen min ringte meg i dag fordi hun vil at jeg skal si opp helgestillingen siden jeg mest sannsynlig ikke er tilbake i jobb før etter permisjonen, og kontrakten vil uansett gå ut før den tid. Det jeg lurer på er om dette vil ha noen innvirkning på syke - og permisjonspengene? Sjefen min sier at det ikke vil ha noen innvirkning, men... Har lovet henne å komme innom i morgen og føler meg veldig presset til å gjøre det. Kan forøvrig nevne at jeg var lovt fast stilling der jeg jobber, men det var plutselig utelukket når jeg ble gravid så jeg stoler ikke helt på det sjefen sier.
lykkelig med2 gutter Skrevet 25. mai 2010 #2 Skrevet 25. mai 2010 syke- og permisonspengene dine blir regnet ut ifra det du har jobbet. sykepengene blir da altså utslagsgivende for permisjonspengene dine. hvis du mottar sykepenger nå, så ser du hva du vil få i permisjonspenger. det samme hvis du tar ut 100% lønn i permisjonen. hvorvidt du mister jobbeller lignende skal ikke ha noen forskjell for deg, fordi dine penger nå er bestemt utifra perioden FØR du ble sykmeldt.. dette vil da følge deg tiden ut. HVORFOR hun vil du skal si opp er en annen sak... hva har hun å tjene på det liksom.... ??
bamali 2rosa og 1blå Skrevet 25. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 25. mai 2010 Okei, det var det jeg også tenkte. Hun vil at jeg skal si opp for å kunne sette noen andre inn i stillingen. Kjenner jeg er litt irritert på hele dama og føler at un vil presse meg ut fortest mulig. Blir nok jobbsøking på meg neste vår, vil ikke tilbake dit..
Pinnus Skrevet 25. mai 2010 #4 Skrevet 25. mai 2010 Jeg fikk også lovnader om fast stilling før jeg ble gravid. Har jobbet der 100% i 18 måneder... Drittplass. Men nok om det;) Om man sier opp jobben er det normalt 8 ukers karantene, altså to uker man ikke får penger fra Nav for. Aner ikke hvordan dette fungerer når det er under permisjon, men ville definitivt ikke gjort noe uten å ringe til Nav først. Ville også ringt to ganger og spurt to forskjellige personer ettersom de ansatte i Nav har det med å slenge ut svar i hytt og pine. Du må i alle fall ikke finne på å si opp før permisjonen! En annen ting er at, jobber du i det offentlige? Betaler de deg lønn under permisjon og så får de refundert fra Nav? Eller får du pengene direkte fra Nav? Dersom du får lønn fra arbeidsgiver (som igjen får penger fra Nav) må du ikke finne på å si opp! Da har du nemlig rett på feriepenger av permisjonspengene (noe man ikke får av Nav) Sier du opp blir disse borte. Så spørs det jo, har du behov for å bruke denne arbeidsplassen som referanse? Hvis du allerede ikke vil tilbake dit, hadde jeg gitt en lang marsj i hva dem ville. Pass på deg selv
bamali 2rosa og 1blå Skrevet 25. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 25. mai 2010 Dette med karantene visste jeg ikke. Sjefen vil at jeg skal komme innom i morgen med oppsigelsen så dette må jeg finne ut av. Skal ringe Nav i morgen tidlig, to ganger til og med:) Ja jeg jobber i det offentlige, vet faktisk ikke om jeg kommer til å motta lønn under permisjonen, har liksom ikke tenkt helt dit enda. Tror jeg skal skrive meg en huskeliste før jeg tar telefonen til Nav i morgen, mange ting å finne ut av..
Miss Snow Skrevet 25. mai 2010 #6 Skrevet 25. mai 2010 Jeg vet ikke så mye om dette, men jeg vil bare si som andre også sier; ikke si opp noenting før du er 110 % sikker på at det ikke skaper problemer i forhold til foreldrepenger! Tror det er et veldig godt tips å ringe flere plasser også, for det er dessverre ikke alle som er like oppegående i Nav. Om du ikke har gjort det alt, så kan du jo legge ut innlegget ditt i "Foreldrepenger og permisjon"-debatten også. Der er det ihvertfall en person (Nisand tror jeg hun heter) som har knallpeiling.
Pinnus Skrevet 25. mai 2010 #7 Skrevet 25. mai 2010 Hvis du jobber i det offentlige er det vanlig å få lønn fra arbeidsgiver som igjen søker refusjon hos Nav. Dette må du finne ut av uansett da du må krysse av på Nav sitt søknadsskjema om jobben betaler lønn. Hvis du sier opp får du ikke feriepenger av permisjonspengene utover Nav sine 64 dager. Får du lønn gjennom jobben har du rett på feriepenger. Hadde aldri sagt opp hvis jeg var deg! Jobben gjør dette garantert for å spare penger, noe som definitivt ikke bør gå utover deg. Stå på ditt ellers kommer du til å tape en hel del penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå