Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #26 Skrevet 25. mai 2010 Det gjør du pga manglende folkeskikk og nedsatte mentale evner:-)
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #27 Skrevet 25. mai 2010 Nei du er ikke dum. Uheldigvis for deg er det i overkant mange ufølsomme surfitter her i dag.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #28 Skrevet 25. mai 2010 herregud da! Du sitter for det første ikke alene hele kvelden, og for det andre, så er det ikke sikkert bordene er så langt fra hverandre.. kan jo hende det bare er foreldrene som sitter mellom dere.. dessuten, under middagen skal man spise og høre på taler, ikke preike! Du har no absolutt ingenting å kvie deg til! Selvfølgelig kan du være nervøs.. Skal i bryllup neste år, der mannen min er forlover, men skal jo bare sitte fra hverandre under middagen.. Unger altså!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #29 Skrevet 25. mai 2010 Pass deg, du KAN risikere en veldig hyggelig overraskelse !! Grow up !! Furter jo som en seksåring som ikke får is til middag... JO, det er lov til å være nervøs, men herregud, ta en sjans da, jente!!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #30 Skrevet 25. mai 2010 Jeg var i bryllup for to år siden hvor forloveren var fra et annet land enn de andre gjestene, og kjæresten hans likeså. De fikk sitte ved siden av hverandre nettopp fordi kjæresten til forloveren ikke skulle føle seg helt utenfor (kunne ikke norsk i det hele tatt, og hun kunne ikke forvente at de andre gjestene ville slå over på engelsk av hensyn til henne).
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #31 Skrevet 25. mai 2010 Det går da bra skal du se, du skal ikke sitte å spise hele kvelden. Så du får nok masse tid sammen med typen din. Jeg har vært i bryllup til mennesker jeg ikke kjenner et par ganger i mexico, og jeg snakker sånn omtrent to ord spansk I tilegg er jeg ganske så sjenert men jaggu fikk jeg det noro alikevel. Jeg regner med at selv om du er litt usikker på å prate engelsk så forstår du vel ganske mye. Og du trenger faktisk å lære deg å tørre å være sosial selv med språkproblemer når du er sammen en fra et annet land. Jeg har selv vært gift med en fra england foresten og har oppdaget at stort sett er de fleste veldig hyggelige og tar kontakt med deg om du er sjenert når det er lag så det går nok bra. Tenk på det som en utfordring du kan vokse på og prøv å ikke gru deg for mye. Og tenk så flott at typen din ønsker å ta deg med og vise deg fram for vennene sine der borte.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #32 Skrevet 25. mai 2010 Du er vel ikke særlig vandt til å være ute blant folk, du. Trodde DU at du skulle sitte nær brudeparet fordi HAN er forlover?!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #34 Skrevet 25. mai 2010 Ser du, du kan jo engelsk, jo! Og du må ikke nippe til vinen, men helle nedpå, så går alt så mye lettere!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 25. mai 2010 #35 Skrevet 25. mai 2010 Men hvorfor gidder du 'bry' deg? Dette er ikke mennesker du skal omgås i det daglige, så det betyr jo ingenting om du ikke har allverdens å snakke med dem om? Når jeg var i det bryllupet jeg nevnte satt jeg mellom brudgommens 90-og-noen-år-gamle bestemor og 15-årige nevø, og jeg kan ikke si at det var så veldig spennende eller at vi hadde så mye å snakke om. Til tider var det rett ut gørrkjedelig (under måltidet, etterpå var det greit nok, når folk hadde fått litt innabords og begynte å danse). Men so what? Jeg overlevde det også, og var der for å støtte min samboer som gruet seg for talen, og bestekompisen hans (brudgommen) som ønsket meg som gjest. Noen ganger må man bare gjøre ting man ikke har så fryktelig lyst til eller som man ikke synes er så spennende. Om det så er litt flaut og ubehagelig- man overlever det også. Ta deg noen ekstra slurker med vin, så skal du se det løsner på tungebåndet.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #36 Skrevet 25. mai 2010 Ja, det er faktisk helt normalt at ektefeller/samboere/plasseres sammen, selv når den ene av dem er forlover. Like "normalt" er det at ingen av dem sitter ved "hovedbordet", men ved et bord like i nærheten, sammen med andre gjester.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #37 Skrevet 25. mai 2010 Hva som er vanlig og hva som er korrekt er ofte to forskjellige ting.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #38 Skrevet 25. mai 2010 Nei, slettes ikke. Jeg er kanskje litt flåsete i formuleringene mine, men jeg mener faktisk at grunnen til at mange nordmenn har "sosial angst" er at de ikke er blitt tilvendt sosial omgang og kotymer - de vet rett og slett ikke hvordan de oppfører seg i sosiale lag med ukjente mennesker, og blir derfor usikre og stresset.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 25. mai 2010 #39 Skrevet 25. mai 2010 Forøvrig er engelskmenn generelt langt mer høflige, snakkesalige og inkluderende i sosiale sammenhenger enn det nordmenn er- spesielt når det er alkohol med i bildet!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #40 Skrevet 25. mai 2010 Mulig jeg overdriver en smule.. Det er bare nytt for meg, har ikke vært i så mange brylluper, så er typen min litt eldre og de fleste der er eldre enn meg.. Jeg er 26, mens han er 36.. Men jeg får gjøre det beste ut av det, hva er det værste som kan skje? At jeg dummer meg ut?
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #41 Skrevet 25. mai 2010 Hva som er "korrekt" er avhengig av hvilket miljø det er snakk om. Dessuten er det folks praksis som til syvende og sist bestemmer hva som oppfattes som korrekt. Dumme regler er til for å brytes.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #42 Skrevet 25. mai 2010 Hvis man behersker engelsk muntlig ganske dårlig, er det desto verre om de som sitter nærmest hele tida skal involvere en i samtalen. Kommer ikke på de mest dagligdagse ordene, kun fagsjargongen.
Nikki 75 Skrevet 25. mai 2010 #43 Skrevet 25. mai 2010 Kan ikke skjønne at du skal klare å dumme deg ut! Det verste som kan skje er at du blir sittende uten så mye å si et par timer. Det overlever du! Har du problemer med å oppfatte hva de på bordet sier, så gi beskjed om at du har litt nedsatt hørsel og/eller ikke er så stø i engelsk. Engelskmenn er som regel veldig høflige og lette å ha med å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #44 Skrevet 25. mai 2010 Jeg forstår deg veldig godt!!!!! Jeg har sosial fobi, og det å bli plassert blant bare mange ukjente er helt JÆVLIG for meg!! Og om det i tillegg hadde vært i England??? Nei, da hadde jeg faktisk vurdert å droppe det! Sad, but true! Samboeren min var forlover, og da fikk jeg sitte ved siden av han. Nå var det bare nærmeste familiene til brudeparet til middag da, resten kom til kaffen, så det var kanskje naturlig... Men om du ikke har sosial fobi, kan du jo bare prøve å se på dette som en fin måte til å bli kjent med andre og samtidig få trent opp engelsken din! :-) Du får drikke litt alkohol så du blir litt mer avslappet! ;-) Uansett lykke til! :-)
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #45 Skrevet 25. mai 2010 Slapp av, det er jo som du selv sier, det verste er at du dummer deg litt ut, men engelskmenn er superhøflige og veldig gode på ´smalltalk´. De får deg til å føle deg inkludert uansett. Dra i bryllupet, bestem deg for at den dagen skal du kose deg og bare suge inn inntrykk og kultur, og jeg skal love deg at du får en fin opplevelse!! Engelske bryllup er noe heeelt annet enn et norsk bryllup oppi ´sammfunnshuset´ Hilsen engelskdama
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #46 Skrevet 25. mai 2010 Trodde det var allmenn viten at forlovere sitter på hovedbordet sammen med nærmeste familie jeg? I vårt bryllup kommer vi til å gjøre det sånn, og kjærestene blir plassert sammen med våre søsken på nærmeste bord. man regner da med at voksne mennesker klarer å føre en samtale med andre i 3 timer? Hvordan klarer man seg ellers i livet om det er umulig oppgave da?
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #47 Skrevet 25. mai 2010 Jeg blir helt sjokkert over hvor mange mødre her inne som totalt mangler empati. Får håpe at deres barn ikke får problemer med sjenanse, selvtillit eller sosial kompetanse. Ingen medfølelse og støtte å få fra mamma, i alle fall....
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #48 Skrevet 25. mai 2010 Selvfølgelig kan jeg skjønne at man blir nervøs når man er i ukjent fravann - de aller fleste opplever vel å være nervøse fra tid til annen?? Men å droppe et byllup frodi man ikke få sitte ved siden av sin samboer - det synes jeg er latterlig ja. Jeg skjønner ikke at man i det hele tatt vurderer å kutte ut ting fordi man er nervøs eller fordi ting er litt skummelt. man kan ikke forvente å ha noen å holde i handa i alle sammenhenger i livet.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #49 Skrevet 25. mai 2010 Det beste middelet for å overvinne sjenanse og å få bedre selvtillit er faktisk å bli presset inn i slike situasjoner og få oppleve at man faktisk overlever og at det går bra. Å alltid få lov til å slippe ubehagelige situasjoner er den sikreste måten til å aldri komme seg videre.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #50 Skrevet 25. mai 2010 Tja, presset og presset. Det er nok ikke så enkelt. Man skal forsøke å presse seg LITT LENGER for hver gang man gjør det. I dette tilfellet kan det godt hende at dette er et litt for langt sprang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå