verpesyk81 og lillesnusk Skrevet 25. mai 2010 #1 Del Skrevet 25. mai 2010 Jeg håper at jeg blir gravid snart, vi har holdt på i noen mnd. Men jeg mener å huske fra en tidligere jobb at de som var gravide hadde krav på/rett til å få tilrettelegging når det gjaldt nattevakter. Det er jo slik at man har større risiko for spontanabort når man jobber nattevakter, så mitt spørsmål er: Kan man "kreve" å få sykemelding for de nattevaktene man har? Man "slipper" vel da å jobbe en aften/dag istedet, siden man er sykemeldt? Eller skal man bare tilrettelegge sammen med sjefen sin, og slippe å jobbe natt og heller jobbe de timene på dag/aften? Mener å huske at de jentene som var gravide som ikke jobbet natt, gjorde det etter uke 12. Men risikoen må jo være høyere for å spontanabortere før uke 12?? Det er jo på en måte den tiden som de aller fleste spontanaborterer uanett?? Ikke sant? Og uansett om man kan tilrettelegge før uke 12, har jo egentlig ikke lyst å fortelle det til noen (inkl. sjef) før den tiden uansett... Hmmmm.. Tenker veldig mye på dette. Sitter alltid og sjekker turnusen min, for å se om at den mnd vi har prøvd, om jeg har mange nattevakter da osv... Har forøvrig ca 1 nattevakt i uken om man regner det gjennomsnittlig. Så da vil det si 9,5 timer i uken med nattevakt, og evt. en s.m. på ca 27 %. Takker for alle mulige svar! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141893055-sykemelde-seg-fra-nattevakter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
bella1980 Skrevet 27. juli 2010 #2 Del Skrevet 27. juli 2010 Nå har ikke jeg vært i turnus nå mens jeg er gravid, men jeg mener å huske fra der jeg jobbet tidligere at den gravide hadde rett og slippe nattevakter etter en stund i graviditeten. Husker ikke hvor langt uti graviditeten, men det er mulig grensen gikk ved andre eller tredje trimester. Før det er det visst meningen at man skal greie det. Når man har kommet dit at man skal slippe å jobbe netter lenger, så blir det vel som regel snakk om å tilrettelegge turnusen din sammen med nærmeste sjef, slik at du jobber andre vakter i steden. Dersom du derimot ikke greier å jobbe netter lenger før du egentlig har rett til å slippe det (og det er jo en del som ikke greier nattevaktene når de er gravide) så må du evt sykmeldes i den gitte stillingsprosenten som nattevaktene utgjør ja, og så ta det derfra med sjefen din. I hvert fall er det slik jeg har forstått dette her Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141893055-sykemelde-seg-fra-nattevakter/#findComment-142131897 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille" Skrevet 8. august 2010 #3 Del Skrevet 8. august 2010 Jeg jobber også en turnus der jeg har nattevakter og dagvakter. Det man skal gjøre er å prate med sjefen om dette først, dere to som skal bli enig om en tilrettelegging. I min situasjon hadde ikke arbeidsplassen min mulighet til å tilrettelegge, så jeg måtte til legen min å få aktiv sykemelding. Altså når jeg egentlig begynner 04 om natta, kommer jeg heller 08 om morraen. Jeg kan gå litt som jeg ønsker og jobber "på topp" som er ressurs for bedriften. Det er ikke noen grense i det hele tatt på når du kan få tilrettelegging. Jeg pratet med sjefen min før uke 12, men vi ble enig om å vente med dette pga spørsmål fra kollegaer, Di hadde jo blitt nyskjerrig på hvorfor jeg ville ha tilrettelegging og ble aktiv sykemeldt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141893055-sykemelde-seg-fra-nattevakter/#findComment-142173404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå