Gå til innhold

klesvasking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vasker dere tøy?

Jeg tenker da på håndkler,undertøy og sokker.

Jeg har alltid vasket disse i hver sin vask,men etter flere strømsjokk i vinter mener mannen at dette bør gå i en vask. Da kun skille på hvitt og kulørt.Jeg syns det er ekkelt.

Hvordan gjør dere det med slik vask?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håndklær vasker jeg på 90 gr. Syns ikke de lukter rent på 60 gr. Vasker så godt som full maskin hver gang.

Undertøy og sokker vaskes på 60 gr.

Skrevet

1. Hvit vadk

2. Kulør vask

3. Håndduker 90 grader

Vasker underetøy, sokker og vanlige klær sammen. Vet noen skiller på dette men jeg ser ikke noen grunn til å gjøre det. Hiver ikke barnas regntøy/utetøy sammen med undertøyet da, men det er fordi regntøy/uteklær er tidvis ganske skittent. Underttøy og sokker som skiftes hver dag er ikke veldig skittent.

Skrevet

Undertøy og sokker på 60g i samme vask?

Skrevet

Ja, skiller gjerne hvitt og kulørt da.

Skrevet

Jeg sparer miljøet og vasker slik:

Håndklær og undertøy (sammen) på 60 grader.

Alt annet, sortert etter farger (mørkt, lyst og rødt) på 30grader

Sokker vasker jeg tidvis for seg selv, men går mer og mer bort fra det. Mannen er tømrer og alt støv og sagflis han drar med vil jeg ikke ha i de andre klærne. Men nå har han byttet jobb, og blir ikke like støvete og fæl, så holder på å "avvenne" meg fra det :)

Skrevet

Jeg skiller på temperatur og sterke/svake farger. Dvs jeg kan godt vaske håndklær og sengetøy sammen, og alle slags klær som går på samme temperatur og med tilnærmet lik farge sammen. Blir stort sett fullt i vaskemaskinen:) (nå har vi ikke alle regnbuens farger heller da, det går mye i svart, jeansstoff og blått/rødt/lilla som kjører sammen.)

Det er vel ikke ekkelt, om alt sammen blir rent? Jeg må innrømme at jeg blåser i om det har vært sokker i maskinen som undertøyet og tskjorta mi er vasket i, for det ender opp rent alt sammen og SÅÅÅÅÅ ekle føtter har jeg da ikke....

Skrevet

Har hørt at vaskemiddelet ikke forsvinner helt ved vask på bare 30 grader. Stemmer ikke dette da?

Skrevet

1. Undertøy, sokker, babytøy og håndklær 60 gr.

2. Mine bukser og gensere 30 gr.

3. Sengetøy 90 gr.

Jeg er ikke så nøye på å skille fargene, så lenge det ikke er veldig mørke klær sammen med veldig lyse klær. Jeg opplever sjelden at noe er misfarget etter vask.

Skrevet

Har aldri funnet spor av vaskemiddel på vask ved 30 grader. JEg vet derimot at de aller, aller fleste bruker for mye vaskemiddel - og det kan jo være noe av problemet i så tilfelle. De nye vaskemaskinene bruker ikke like mye vann som gamle - derfor viktig å ikke bruke mye vaskemiddel. En spiseskje er nok i massevis.

Det er vel få som med hånden på hjertet kan si at de bruker klærne til de er skitne. Med unntak av barna da såklart. Og våre mest tilsølte barneklær (tomatsaus, bær og slike ting) alt forsvinner - selv med lite vaskemiddel og 30 grader!!

Skrevet

Håndklær, vaskekluter og truser vasker jeg i samme maskin på 60 grader. Dette er høy nok temperatur til å ta knekken på bakteriene, så da ser jeg ikke noen vits i å vaske disse tingene hver for seg heller. Sokker vasker jeg på 40 grader sammen med vanlige klær.

Tror man må se litt fordi hva man synes er "ekkelt" så lenge fakta underbygger at 60 grader er nok. Det er andre hensyn å ta, som økonomi og miljø, som bør veie litt tyngre. ;-)

Skrevet

Vasker hvite håndklær med hvite truser på 60 eller 90 grader

Vasker kulørte håndklær med kulørt undertøy og sengklær på 60 grader

sokker vasker jeg på 40 grader sammen med annet kulørt tøy. Kan også putte kulørte sokker på 60 grader sammen med hådklær/undertøy.

Vasker kun fulle maskiner. Er kun ull jeg vasker halv maskin av.

Skrevet

Jeg har bare hvite håndklær og vaskekluter, disse vasker jeg på 95 grader for seg selv, venter til jeg fyller opp en maskin.

Skitne mopper, vaskefiller o.a. vaskes også i en kokevask for seg selv. Dette blir sjeldent en full maskin, men har ikke lyst til å blande det med andre ting.

Ellers vasker jeg undertøy, sokker, t-skjorter, strømpebukser osv på mørk 60 og lys 60. Sengetøyet vårt går også på lys 60, men det blir en full maskin alene, så jeg blander det ikke med sokker og undertøy:)

Vanlige klær som bukser, gensere, t-skjorter, shortser, kjoler, osv osv vaskes på mørk 40 og lys 40.

Ull vasker jeg på ullprogram.

Med unntak av mopper og vaskefiller vasker jeg alltid fulle maskiner, klærne blir alltid fine og rene og lukter godt, jeg synes systemet fungerer veldig bra:)

Skrevet

Hmm,jeg ser jeg er sær,hehe

Får ta meg sammen og innse at klær kan vaskes sammen på 60 gr- selv om mamma lærte meg noe annet når jeg var liten.Det er vel det som sitter litt hardt i tenker jeg.

Da satser jeg på en sommer med lavere strømregninger og en blidere mann,haha

Takk jenter:-)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...