Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #1 Skrevet 25. mai 2010 trenger jeg pr dag...?? og hva tilsvarer denne mengden??
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #2 Skrevet 25. mai 2010 Er helt umulig å svare på. Det avhenger av om du skal vedlikeholde vekt, om du skal opp i vekt, om du skal ned i vekt. Det avhenger av hvor fysisk du er - om du er nesten totalt passiv, om du bedriver trening på et lavt nivå, eller på et høyt nivå osv. Det avhenger av vekt, alder og høyde.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #3 Skrevet 25. mai 2010 ok... jente 1.69 cm høy... veier litt mer enn mach vekt så jeg vil ned litt... er ikke veldig aktiv, men jobber i barnehage så det blir mye løft og gåing.. lite sitting. har relativ høy forbrenning. er 34 år. Har vært slank alltid, og nå vil jeg altså litt ned... har aldri hatt bruk for å telle kalorier, og er derfor ganske grønn på dette feltet....
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #4 Skrevet 25. mai 2010 Du kan bruke denne kalkulatoren som et utgangspunkt, den er jo ikke helt perfekt, men er OK utgangspunkt; http://www.iform.no/pub/art.php?id=444 Men vil si et sted mellom 1500-1800 kcal omtrent, men sjekk ut kalkulatoren du.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #5 Skrevet 25. mai 2010 Jeg ville ikke begynt å tenke på kalorier en gang, bare gjort noen små endringer i kosten. Det er for eksempel viktig å spise små lette måltider hver 3. time, i stedet for tre store måltider i løpet av dagen. Sett på alarm på mobilen, og spis hver tredje time så kroppen blir vant til det... Drikker du mye brus, juice, saft, sukker i te eller kaffe osv? I så fall ville jeg kuttet det helt ut, og drukket masse vann hver dag. Spiser du mye frukt? Det inneholder en del sukker, bytt ut mye av frukten med ulike rå grønnsaker:) Spiser du godteri, potetgull, sjokolade m.m.? Bytt det ut med rå grønnsaker og en lett yoghurtdip:) Spiser du mye brød? Bytt ut pålegget med en mager variant, se om du klarer deg uten smør på brødskiva, og velg ordentlig grovt brød, eller knekkebrød i stedet for lyst brød. Tenk over middagsvanene dine. Kutt ned på ris og poteter, velg fullkornspasta til måltider med pasta. Spis rent og magert kjøtt og fisk (altså kyllingfileter og kalkunfileter, laks m.m., ikke kjøttdeig, pølser, hamburgere, fiskepinner osv osv) og masse sunne grønnsaker som wok eller salat. Prøv å klare deg uten saus, eller velg sauser uten fett og mye kalorier:) Småspiser du ofte utover kvelden? Hold deg til klokka og ikke spis utenom. Lag deg en kopp te eller drikk vann med et par sitronskiver i hvis du "bare må ha noe"... Dette er i hvert fall noen generelle råd, når man ikke aner noe om kostholdet ditt i utgangspunktet så er det litt vanskelig å være mer spesifikk. Lykke til med vektnedgang:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå