Gå til innhold

Gravid,småbarnsmamma og veeeldig sliten.. noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har i tillegg litt vondt i bekkenet, og for hver dag er det et tiltak å komme seg opp av sengen :( jeg er så sliten, så trøtt..... gjeeesp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det er jernmangel??? Du kan prøve jerntilskudd, spør på apoteket. Evt. Floradix. Be legen ta en blodprøve for å sjekke jernlagrene dine.

Skrevet

Snakk med legen. Er du i jobb? Viktig å ta hensyn til seg selv og den lille i magen. Kan tenkes det er for mye for deg å ha full jobb, være småbarnsmor og gravid. Jeg satte opp min prioritering slik, barna er mega viktige, både de to jeg har utenfor magen, og den lille inni. Jobben klarer seg uten meg. Har vært delvis og fullt sykemeldt hele svangerskapet, og nyter å ha litt tid til meg selv mens ungene er i barnehagen. La meg ofte rett etter jobb da jeg jobba lange dager. Er det rettferdig overfor ungene, og ikke minst mannen?

Skrevet

har ikke jernmangel,men har jerntabletter hvis jeg blir helt kake..

(skjelver ++)

har tatt meg fri fra jobb, og barna skal gå hjemme mens jeg er hjemme..:)

tenker at hvis jeg uansett er hjemme, så kan jo de være hjemme også, så de er tatt ut av barnehage..

kanskje jeg begynner å bli depressiv? =/ er jo slitsomt å gå gravid..

HI

Skrevet

er det rettferdig at jeg skal betale lønna di fordi du synes det er urettferdi ovenfor mannen at du må hvile???

Skrevet

Er du arbeidsgiveren hennes da? Er det bedre at hun havner på sykehus med kollaps og at skattebetalerne skal betale for det? Noe som ville kostet myyyyye mer enn det lille beløpet du gnåler over!

Hva faen er det med dere usympatiske, empatiløse kjærringer som aldri kan forstå seg på at andre har det tøft? HI betaler for faen skatt hun også!!!

I tillegg går hun og bærer fram en ny skattebetaler til AS Norge!

Kjære HI, jeg har ingen tips. Har to små selv og venter en liten i sommer. Jeg er dønn utslitt, og kan "heldigvis" sykemelde meg med god samvittighet fordi jeg har så vond bekkenløsning at jeg ikke klarer å gå i trappa en gang.

Før bekkenløsningen kom så var jeg så utslitt at jeg ikke visste hvordan jeg skulle komme meg igjennom dagen. Jeg sovnet på jobb og la meg kl åtte hver dag, Likevel sovnet jeg på jobb igjen dagen etterpå. Det tar mer energi fra enkelte å produsere et barn enn fra andre. Jeg kunne ønske at jeg var en av dem spretne gravide som fikser alt, som ikke er trøtt eller har noen plager. En kollega hadde litt halsbrann, ellers så var det ingen forskjell for henne å gå gravid i forhold til ellers.... Men vi er så forskjellige.

Jeg unner deg å få slappe av, du skal snart igjennom en fødsel og trenger de krefter du kan få. Jeg lover deg at jeg mye heller betaler for din sykemelding enn for en eller annen idiot på lungeavdeling som har røykt lungene av seg med full viten, eller en dust som har knekt foten pga ekstremsport.

Tenk på deg selv fremover og la mannen skjemme deg bort innimellom med massasje eller ferdig laget middag. lørdagsfrokost på sengen osv. Du bærer frem et barn til ham, den største gaven i livet!

Lykke til med babyen:)

Skrevet

Hvis du hadde lest, så var ikke dette til HI, men til hun som svarte!

Jeg er HELT ENIG i at de som er syke selvfølgelig skal få de godene de har krav på i dette samfunnet.

Men man skal ikke kunne sykmeldes fordi man ønsker å prioritere seg selv, barn og mann framfor arbeid. Ønsker man å prioritere barna (eller andre ting for den sak skyld) så må man nedprioritere arbeid. Men det betyr vel ikke at jeg (og alle andre skattebetalere) skal betale for at kvinner skal kunne rpioritere som de vil. Ønsker de ikke å prioritere jobb, så får man gå ned i stilling da! det er jo faktisk en rettighet man har det også:)

Hvis skattebetalerne skal betale full lønn tl alle som ønsker å prioritere noe annet enn jobb, så går velferdsstaten på dunken. Velferdsgodene våre er for de som virkelig trenger det - ikke fordi som ønsker seg noe annet en full jobb.

Det er vel ingen tvil om at det er svært så hektisk å være småbarnsmor i full jobb. Når man er gravid på toppen av det hele, så blir det slitsomt. Men det er jo ikke det samme som at man er syk? Klarer man ikke å sjonglere alle gjøremål i hverdagen, så må man prioritere vekk noe. har man valgt å få barn, så kan man jo egentlig ikke velge å prioritere bort disse - iallefall ikke for lengre perioder. Da får man prioritere bort andre ting da; huslige sysler (få seg vaskehjelp?), sosiale aktiviteter, jobbe mindre osv osv osv. Eller mannen får hjelpe til mer.

Dette har ingen ting med mangel på epati eller ønske om å være lite sympatisk. det hadler om at staten ikke kan ta ansvaret for alle bølgedalene i et menneskes liv. Vi må selv ta ansvaret for de tingene vi ønsker å bruke tid og energi på.

Du sier jo rett ut at du unner gravide sykepenger i større grad enn lungesyke? Hvilken rett har du til å bedømme hvem som skal og ikke skal få sykepenger eller legehjelp for den del? Skal gravide som vitterlig ikke er syke, få penger, mens vi skal si til lungesyke at de får klare seg sjøl fordi sykdommen er selvforskyldt? Er ikke graviditet selvforskyldt da? :)

Om man trenger nye lunger, har fått hjerteinfarkt eller har store psykiske problemer, så har AS Norge en plikt til å hjelpe. De syke har krav på sine rettigheter - heldigvis. Det jeg snakker om er de som ønsker å være hjemme med full utbetaling fordi de ønsker å prioritere noe annet enn arbeid!

Skrevet

Jeg ser at vi ikke forstår hverandre her. Jeg mener at de som er lungesyke, som fks astmatikere osv skal få den hjelp de trenger. Men å sammenligne det å gå gravid og bære frem et menneske med en som har røykt seg sjuk er helt på viddene. Det er ingen som forventer at de skal bli utslitt og dårlig i et svangerskap, de fleste ser vel for seg at det skal gå fint.

Jeg kjenner et menneske med kols, og har full sympati. Det er fælt å se hvordan han kjemper for hvert pust. Men han sier selv at det ikke er synd på han og at han burde visst bedre, og at han nå skammer seg for den belastning han er for sine barn som må ta vare på ham, og for de utgifter han koster samfunnet HVER dag frem til han dør om noen år.

Jeg synes det er stor forskjell på å støtte en familie som har det tungt pga mors graviditet (støtter IKKE hun som vil ha hushjelp gjennom Nav fordi mannen er en latsabb!) og en som har tent ene røyken med den andre til tross for advarsler og viten om at det er dødelig å røyke!

Jeg blir provosert av idioter som kjører for fort, eller i fylla, eller mens de snakker i mobil/ tekster og krasjer, det er vi som betaler millioner i opprydding etter ulykker, for sykehusopphold, rehabilitering, fengselsstraff osv.

Det er rart hvordan man skal hetse gravide og gi dem følelse av å være late og giddalause fordi de er utslitt! For min del var det 100 gagner mer krevende å gå i jobb enn å lage middag eller bade ungene, det var jobben som sleit meg ut. Det som må gjøres hjemme må uansett gjøres og det slipper man ikke unna. Men at man kan få lov til å slippe tunge arbeidsdager når man ikke har noe energi eller krefter igjen til å gjøre annet enn å sove, da synes jeg at jobben er så altoppofrende at man kan få slippe en kort periode. Det koster samfunnet så mye mindre enn mye annet.

Dere gravide gjør en fantastisk jobb, og la aldri noen få gi inntrykk av noe annet! Og slit dere ikke ut fordrevet fordi enkelte ikke har forståelse.

Jeg synes dere som legger dere opp i hvordan andre gravide har det heller burde fokusere på alle idiotene som virkelig snyter samfunnet; som "alenemødre" med samboere som mottar stønader, kriminelle, sosialklienter som ikke gidder å jobbe, alle som arbeider svart (det er maaaaange!!!!), "arbeidsledige" som jobber og mottar trygd osv.

Når skal man begynne å se at vi kvinner er forskjellige? Og at det er mange måter å være gravid på! Ingen ønsker å være utslitt og føle at man ikke bidrar eller at man er en belastning, ei heller gravide!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...