Gå til innhold

Vi skal satse på tøybleier, så hva trenger jeg???

Anbefalte innlegg

Vi tenker å bruke brettebleier de første mnd og så gå over til alt i ett bleier eller lommebleier, eller noe lignende. Har overhode ikke noe erfraing på området, borsett fra brettebleiene på klinikken da vi fikk sønnen vår for 6 år siden.....

Hva trenger vi av utstyr?? brettbleier, hvor mange, hva tar man utenpå, hvordan oppbevare frem til en vasker osv...

Alt i ett bleier og lommeblerier, bør jeg velge en kombinasjon eller gå for det ene eller andre?? Tenker å kjøpe onesize type. Hvor mange trenger vi, erfaringer med merke osv.

>>trenger alt jeg kan få av tips, da jeg vikleig har lyst å gjennomføre dette, og ikke minst få min man til å gjennomføre dette også!!

Fortsetter under...

Eg klarte aldri å bruka tøybleier i lengda. Prøvde ei stund med eldstemann, men måtte gje opp pga. litt ymse (pappen var ikkje veldig innstilt på å hjelpa til, og eg hadde i utgangspunktet problem med å rekka over klesvasken utan bleier...). Skulle verkeleg ønskje at eg hadde klart det, og håpar du får det til :)

Brettebleier er absolutt best når dei er so små! Det er lett å tilpassa, andre sydde bleier må jo passa betre i utgangspunktet, og dei veks jo veldig kjapt i starten.

Her er nokre lenker med informasjon som eg kan anbefala.

www.tettinntil.no (har eit bra tøybleieforum)

www.bleieboden.no (internettbutikk)

www.vidunderbarn.no (internettbutikk)

www.nostebarn.no (internettbutikk)

Elles er det mange andre som sel og har mykje informasjon.

LUKKE TIL :)

Ein ting til: hugs å sjekka om kommunen din gir tilskot til tøybleier!!

Grønn Hverdag hadde ei liste ein gong, men finn den ikkje igjen, og eg veit ikkje om den er oppdatert. Best å sjekka med renovasjonsselskapet ditt direkte.

Her kan du skjekke om du får noe tilskudd til tøybleier fra kommunen din: http://www.gronnhverdag.no/Nettsider/Groenn-Hverdag/Tm/Barn/Tips/Stoetteordninger-for-toeybleier

Ellers anbefaler jeg også at du leser på bleieboden.no, trykk på linken "Om tøybleier" i menyen øverst. Der står det mye om forskjellige typer, hvor mye en trenger, vasking osv..

Vi skal også begynne med brettebleier de første måndene, og så bytte til lommebleier når han er 3-4 mnd :) Har til nå kjøpt 8 brettebleier fra bleieboden, så skal jeg kjøpe ullbukser fra hobbybutikken her, de hadde noen til 65 per stk., som var like billig som å kjøpe tråd å strikke selv. Trenger jo flere brettebleier, ca. 20 tror jeg.. Så kjøper vi vel 3 ullbukser. Jeg har kjøpt noen pent brukte lommebleier av forskjellig type, så får vi prøvd litt forskjellig før vi bestemmer oss for hvilke vi vil ha, og hvilke vi vil kjøpe flere av. Har også to lommebleier jeg kjøpte på salg på bleieboden, 10 til sammen. Kjøper da 10 til av de vi liker best :)

Lykke til!

Vi droppet brettebleier og gikk for engangsbleier str 1 til navlesnoren ramlet av og vesla la på seg litt. Hun er nå 5 uker og vi har brukt lommebleier i 2 uker.

Vi har fuzzibuns small, fuzzibuns onesize og bumgenius onesize. Vi er mest fornøyde med BG bla pga borrelåsen. Ikke noe pes å stappe bleiene med innlegget mellom bruk, det går av seg selv. Det kan lønne seg å kjøpe en 2-3 av ulike bleier du vil prøve og se hvilke dere liker best, og så fylle opp med de etterhvert. Man trenger visst ca 20 bleier til et barn. Vi har en pakke engangsbleier stående i tilfelle vi ikke får vasket av en eller annen grunn (vi har litt få bleier foreløpig).

Vi har rispapir i bleiene og slenger det i do når vi skifter bleie.

Vask: Vi oppbevarer bleiene i et wetbag mellom bruk. Når den er full vrenger vi den inn i vaskemaskinen og setter på skyll. Deretter fyller vi opp med annen 60 graders vask. Husk at bleier vaskes med halv mengde vaskemidler og ikke skyllemiddel. Vi bruker vaskenøtter.

Mannen min er like motivert som meg, og synes det har vært stor stas å være med å plukke ut farger og mønstre.

Annonse

Hei!

Ser at du allerede har fått mange gode svar! Jeg har likevel lyst å dele våre erfaringer med deg:

Jeg har en gutt på tre år og ei jente på ni måneder. Vi bruker Bum Genius og Happy Heinys lommebleier onesize, og er kjempefornøyde med dem. (Har prøvd et lass andre typer også, men liker disse best.)

3-åringen min brukte vi papirbleier på til han var to år. Da var jeg godt på vei med nr to, og vi besluttet å prøve med tøybleier til henne, så vi kjøpte inn litt forskjellige og prøvde dem ut på førstemann for å være litt inni tralten når vesla kom. Vi fikk mange positive erfaringer allerede fra første stund! Alle problemer med bleieutslett og sår bak forsvant så å si over natten, og i tillegg begynte han å si at han ville gå på do. Han var sluttet med bleier da han var to år og to måneder.

Vi brukte papirbleier på veslejenta de 6 første ukene, men etter det har vi kun brukt onesize lommebleier på henne. Vi opplever så godt som aldri lekkasje, og heller ikke sår stump. En annen bieffekt som jeg ikke vet om har noe med tøybleiene å gjøre, er at hun svært sjelden gjør bærsj i bleiene. I stedet har hun gitt høylydt beskjed om når det er business på gang, sånn at vi har kunnet holde henne over do, siden hun var et par måneder gammel.

Det går helt greit å sende med tøybleier til dagmamma/ barnehage og jeg må si at jeg ikke synes det er så mye mer arbeid med tøybleier enn med papirbleier nå når jeg først er vant til å bruke dem.

Vi har 18 tøybleier, og da vasker jeg hver 2. - 3. dag.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...