Gå til innhold

Gartnerlosjens støle kropp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har det blitt spadd og luket og plantet!

Nye: 5 pyntekorg, 1 persille, 1 rosmarin, 1 timian, 1 ull salvie.

Omplaserte: en bøtte med perleblomster, en håndfull tulipaner, 1 julerose, 2 lavendler, 2 oregano, 2 rabarbra, 1 gressløk, 1 uidentifisert (en knapp på salvie).

Frø til blå dufterter ligger i bløt, Det ene epletreet er i full blomst (hvorfor kommer det ikke noen blomster på det andre??). Rododendron spretter hvert øyeblikk - flotte store mørke rosa knopper :-)

Ja, og jeg har fått meg paviljong med lys. Vips så hadde vi større stue og jeg trenger ikke lenger nytt hus før til høsten!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flink du har vært! Må være deilig med krydderhage, har du dem i potte eller i bakken?

Jeg har kommet fram til at jeg skal røske opp røtter og bytte jord i ene delen av bedet her, og plante en duftskjærsmin eller noe lignende. Under har jeg lyst til å plante noe bunndekke, men vet ikke helt hva. Har også planer om å lage meg en jordbærtønne, en sånn med hull i siden, men det tar sin tid. Foreløpig står plantene på trappa, og der står de vel trygt en stund til.

Skrevet

Krydderhagen er både og. Gressløk og persille bor i bakken og resten står i store krukker. Mangler bare mynte så er den komplett (selvfølgelig i egen potte, den sprer seg som fy). Den de hadde på hagesenteret stod det peppermynte på, og det er vel det jeg ikke vil ha når mynten skal bli til iskalde mojitos i sommervarmen ;-)

Skrevet

Mmm, nam. Høster nok stor forståelse hos mannen om jeg anlegger en myntehage. Jeg kjøpte lime på butikken her om dagen, fordi jeg stod og tenkte på margaritas. Sllurp. Ikke at jeg kan drikke det på enda en stund, men nam.

Skrevet

Da har jeg gåglet mig frem til at det er grønnmynte jeg bør ha! Smaker også godt på jordbær og er et must i grill-salaten over alle grill-salater; tabbouleh! Mynte smaker sommer :-)

Gjest amandine
Skrevet

Du, mynte kan du sette i bakken, sett i en bøtte du har klippet av bunnen på så den seg tålig i ro;) Min står i avlagt rosepotte fra plantasjen:)

Skrevet

Godt tips :-) Men foreløbig har jeg mer plass på terrasse enn i bed, så krukke er fint. Har sånne praktiske selvvanningskrukker på hjul fra ikea (man borrer bare nogen hull i så de ikke drukner her vest).

Skrevet

Husholdningsedikk 35 %, guds gave til den lukeallergiske. Skvallerkålen blir brun, men trenger noen liter. Brukte det også i overgang mellom fortau og støttemur til tomta mi, der hvor det alltid kommer opp ugress. Ugresset er helt brunt. Fantastisk.

Dessuten så tålte alle plantene tidenes hagleskur i natt.

12 nye lavendelplanter er i jorda.

Jeg vil på ferie, og heldige mannen som tok spontanferie til uka pga mulig streik i barnehage. Han skal få kose seg med maling av tak og gjerde, heldiggrisen. På fyllinga skal han og, men han vet det ikke enda.

Skrevet

Gav du opp lavendlene dine? Jeg er evig optimist og har latt mine stå... hadde bare 3 stk, men de var stooore og ble til en hel liten hekk mot leveggen til naboen. Mine ble klippet helt ned også har jeg plantet 4 nye rundt de eksisterende (eller dvs 2 nye og 2 omplaserte som bodde i krukker i fjor). Det har faktisk begynt å komme pittelitt grønt på mine,så jeg øyner håp!

Heldige mannen, håper han får godvær :-) og 35% noteres til bruk på løvetann i belegningssteinen...

Skrevet

Ga delvis opp. Det står igjen 5-6 som viser tegn til liv. !2 ekstra ble plantet der de visne sto. De trekker til seg "vilt" med gule sommerfugler...og naboens katt på sommerfugljakt.

Edikken virket, men det brune står igjen. En kollega fjernet brune rester i belegningsstein ved hjelp av blåselampe. Kanskje en ide.

Gjest sug lut
Skrevet

Flink du har vært! Nå kan du drikke vin helt til st.hans.

Jeg skulle så i dag - alle mine fine malva-frø og akeleier og flox har kommet i posten. Men den planen tok jo værmeldinga knekken på. Så da blir jeg nødt til å planlegge litt i stedet - jeg har egentlig ikke nok plass til alt dette, men det skal nok gå om jeg er litt lur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...