Gå til innhold

til dere med eldre storkbarn....

Anbefalte innlegg

hvordan har dere svart på spørsmålet fra barnet? datteren min (4 år) har begynt å spørre etter pappa og jeg prøver å svare så godt jeg kan. er ikke et savn hos henne så vidt jeg kan oppfatte det, men mer nyskjerrighet.

hun går i barnehagen å ser jo at de andre har pappaer som både leverer og henter noe som fører til enkelte spørsmål. er bare nyskjerrig på hvordan dere møter dette?

ellers så må jeg legge til at hun er et blidt og fornøyd barn som ikke ser ut til å savne noe. bor i tillegg i en liten bygd der alle har støttet meg spesielt siden jeg har vært åpen om prosessen fra dag 1, og de er klar over at jeg prøver igjen..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141891877-til-dere-med-eldre-storkbarn/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei.

Datteren vår er akkurat fylt 4 år, og er for tiden ganske så uinteressert i det hele... Hun hadde en periode mellom 2 og 3 hvor hun tydelig ga uttrykk for at hun ikke ville ha 2 mammaer, men en mamma og en pappa, samtidig som hun ikke ville miste noen av oss.

Vi har prøvd å veve det inn i samtale med henne hele veien, og da hun hadde denne perioden møtte vi det med alt vi kunne av forståelse, prøvde å annerkjenne at hun tenkte og følte slik, men sånn er det nå en gang ikke så la oss finne en måte å ha det bra på.

Nå er hun der at om vi prøver å ymte frempå om at "han har også 2 mammaer..." himler hun med øynene og sier oppgitt at hun "Vet det!"

Var forresten på Storketreff i København denne helgen, veldig OK egentlig.

De viste en film med sædceller som svømmer, og fortalte.

Etter å ha sett og hørt en stund spør jeg vår lille:

"Og hva skal sædcellene bli til da?"

Hun svarte kjapt:

"Frosker!"

Så litt for liten til å ta det hele inn enda :)

Hei Callmebecka!

Jeg så deg på storketreffet (tror jeg). Vet ikke helt hvorfor jeg husker deg, men mener dere var på tv en gang? Eller var det en reportasje i et blad? Uansett så husker jeg deg fra tiden da vi var innom denne siden daglig.

Vi var også veldig fornøyd med storketreffet, men snuppa vår på 2,5 år var nok også i yngste laget til å oppfatte helt hva det dreide seg om og ble dessuten så sliten at hun lå under bordet før klovnen var ferdig. Men jeg tenker at dette kan bli et godt utgangspunkt for samtaler rundt temaet når spørsmålene begynner å komme. Dvs hun har i perioder vært litt opptatt av at hun ikke har en pappa allerede, men har slått seg til ro med at det er ikke alle som har det. Noen har to mammaer, noen har bare en mamma osv. Vi har såvidt snakket litt om at vi reiste med den store båten til København og kjøpte små "frø" som skulle ligge i mammas mage og vokse og bli til baby. Dette har hun ikke vært så veldig interessert i å snakke om ennå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...