Lykkeligmamma:) Skrevet 24. mai 2010 #1 Skrevet 24. mai 2010 Oppdaget idag at jeg var gravid. Ikke prøvd noen særlig denne mnd, men slik ble d nå. Nå i pinsehelgen har jeg selvfølgelig tatt meg litt mer enn et glass vin. Typisk. Drakk både fredag og lørdag. Å kan si jeg var passelig full, og røyka vel opptil hvertfall ti røyk i helga. Røyker ikke til vanlig, kun på fest. Er så redd for at dette har hatt innvirkning på fosteret. Noen som vet litt mer ang dette? Jeg har også dobbeltsidig leppe gane spalte, men ikke av arv. Å er redd for at min lille spire skal arve dette, derfor burde jeg jo passet på alkohol og røyk når jeg kunne vært gravid. Men hadde jo ikke trodd dette. Ikke at røyk eller alko er bevist å gi leppe gane spalte, men redd det er større sjanse for å arve etter meg, siden jeghar drukket, røyka?? Håper på noen svar fra noen som har erfaringer, eller vet noe ..
Trollmor til 2 Skrevet 25. mai 2010 #2 Skrevet 25. mai 2010 Hei! Dersom du fortsatt er gravid, er det liten sjanse for at spiren din har tatt noen skade av en hyggelig pinsehelg. Det er mange som har opplevd det samme som deg og født perfekte barn. Jeg tror det samme vil gjelde deg =) Nå er alkohol verre for embryoet enn røyk, da det er bevist at alkohol KAN gi store skader på fosteret. MEN! Det at du tok deg en real fest før du visste at du er gravid, har mest sannsynlig ikke gjort noe fra eller til. Det viktigste er at du holder deg unna alkohol/røyk fremover =) Jeg er selv en røyker dessverre.. Om jeg ikke klarer å slutte helt, skal jeg da holde det på et absolutt minimum. Jeg trenger ikke noen hets fra andre her inne fordi jeg røyker! Jeg er smertelig klar over hva det gjør, og kan gjøre, med spiren min. Ønsker deg masse lykke til i svangerskapet! *Trollmor*
Snuppeluppa med snuppe + spire Skrevet 25. mai 2010 #3 Skrevet 25. mai 2010 Jeg tror du kan ta det helt med ro. I begynnelsen så er det mange som både røyker og drikker uten å være klar over at dem er gravide. Men jeg anbefaler deg å begynne med folat med en gang hvis du ikke allerede har begynt
super* Skrevet 25. mai 2010 #4 Skrevet 25. mai 2010 Går nok helt fint. Jeg var ute og drakk som en svamp ei helg. 2 dager etter tok jeg meg en test og da var den positiv. Og levde med panikk helt til jeg var på UL. Så det går nok bra med deg og, siden du er gravid enda. Lykke til =)
*ulvemor* Skrevet 25. mai 2010 #5 Skrevet 25. mai 2010 Hei! det går helt sikkert fint! Da jeg ble gravid forrige gang hadde jeg ingen anelse om at jeg var gravid, og det var i påska, så det ble mye drikking og røyking hele den uka.. Men jenta mi kom ut helt perfekt
Jenta med gullklump i magen Skrevet 25. mai 2010 #6 Skrevet 25. mai 2010 Hei:) Jeg fant ut i går at jeg er gravid. Jeg har ikke drukke denne måneden men jeg har røyket fast. Må si jeg er veldig nervøs om jeg klarer å slutte helt. Men vil satse på det Jeg tror nokk det går helt fint skal du se:)
Nina 69 G91 J09 J10 ? Skrevet 25. mai 2010 #7 Skrevet 25. mai 2010 Hei. an berolige deg med at de første 5-8 ukene lever embryoet av den næringen som er i egget og får dermed ikke i seg noe av det du spiser, drikker eller røyker. Navlestrengen begynner ikke å fungere før mellom uke 5-8 heller... Lykke til!
jorunn23 Skrevet 26. mai 2010 #8 Skrevet 26. mai 2010 Eg og gjorde det sama med min fyrste, drakk to dagar på rad og røykte (røykte berre når eg drakk). Hadde kjempe dårleg samvit som heldigvis slapp taket. Alle venninene mine har gjort det same, drukke utan å veta at dei er gravid. Ungen er frisk som ein fisk
Oktobergutt2010:) Skrevet 26. mai 2010 #9 Skrevet 26. mai 2010 Røyken skal ha veldig lite å si, så den trenger du ikke bekymre deg over. (Nei, sier ikke at gravide skal røyke, men om de røkte den første måneden eller to har det lite innvirkning) Alkoholen, som du sier var vin skal vel heller ikke være så farlig. Spiren vår ble laget mens vi var på ferie, og under den ferien drakk jeg noe smirnoff ice og vin til maten, og røkte som jeg gjorde. - Alt gikk fint, og nå er jeg 18 uker på vei. Med tanke på at du gjorde dette en helg tror jeg ikke du skal være usikker på 1 sekund at noe er galt med lille spire altså :-) Det som vondt verre er, er at du bekymrer deg!
Linda_T *nov-09* *des-10* Skrevet 26. mai 2010 #10 Skrevet 26. mai 2010 Tror jeg kan roe deg litt her! I mitt forrige svangerskap bodde og jobbet jeg i Kina. Det gikk ut på å ta med kunder ut på middag HVER kveld, som igjen bestyr drikking og shotting HVER dag så og si. Jeg var 8 uker da jeg fant ut at jeg var gravid! Jeg røykte daglig, ca 15 stk om dagen. (Så helt ærlig var det noen harde og usunne tider) Da jeg fant ut at jeg var gravid var jeg LIVREDD for at dette skulle gå ut over min lille spire. Legen sa at det neppe var noen fare (og husk at dette var snakk om mye alkohol og røyk), men anbefalte å slutte med begge deler (noe jeg selvfølgelig hadde gjort dagen jeg fant ut at jeg var gravid) Nå er vår lille sønn 6 mnd gammel, og en frisk og sterk baby. Han har vært svært kjapp i læring osv.. det er ingenting som viser at han har fått skade av alkoholen jeg drakk til og begynne med! Så det "lille" du drakk i helga er ingen fare. Du kan bare puste ut, og slapp av. Stress er mer farlig for den lille Lykke til, blir spennende å følge dere fremover <3
Gulljentene Skrevet 27. mai 2010 #11 Skrevet 27. mai 2010 Titter inn fra 2.trimester Som Linda T over meg her så festet jeg MYE de to første mnd jeg var gravid med mitt første barn! Det var mange fester med nachspiel og julebord osv. I tillegg røkte jeg daglig(om ikke kjempemye), og jobbet og sjaua tunge kasser på jobb. Da jeg (noe sent) i uke 9-10 fant ut at jeg var gravid, hadde jeg store traumer angående om noe skulle gå galt med babyen. Idag er hun snart 4 og fullstendig normal! Fant ut i uke 6 at jeg var gravid denne gangen, da hadde jeg røkt inntil 5 om dagen, men kuttet ut med en gang jeg fikk positiv test! Og koste meg med endel vin i påskeuken også(uken før jeg testa). Klart man blir nervøs av å ikke ha vært superforsiktig, men hvis man ikke har prøvd intenst på å bli gravid(heller halvslumpet til å bli det) så tror jeg nok mange har hatt minst en sånn festehelg tidlig i svangerskapet Og stort sett går det bra! Lykke til herfra også
Skaubinna Skrevet 27. mai 2010 #12 Skrevet 27. mai 2010 Da min venninne gikk gjennom noe liknende som deg, og fant ut at hun var gravid rett etter en fylleferie sa i alle fall legen til henne at frem til og med perioden man skulle hatt mensen, deler ikke mor og embryo blodbaner osv og det skal mye til om mors væremåte påvirker i særlig grad. Nå er ikke jeg lege, men det er i alle fall hva min venninne fikk vite og som gjorde henne mer avslappet. Går nok fint, så lenge du ikke fortsetter fyll og røyk ;-) Lykke til!
Jenta med gullklump i magen Skrevet 27. mai 2010 #13 Skrevet 27. mai 2010 Hei igjen:) Skrev lenger oppe her at jeg var nervøs for å slutte å røyke. Nå har jeg kasta all tobakken min idass og brent resten i peisen. Nå er det slutt med denne avhengigheten. Håper dere andre også klarer det til slutt:) Er veldig stolt av meg selv no:P :D tihi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå