Gå til innhold

deler dere 50% på utgifter og husarbeid??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg blir gal. Min mann tjener kanskje 10ganger mer enn meg, og jeg har ca 380 000 pr år. jeg gjør ALT hjemme, bortsett i fra å sitte i sofaen hele ettermiddag /kveld. Han ser TV og surfer. Jeg tar hus, betaler regninger, tar turer til lekplasser, dyrehage...aktiviteter, vindusvask, gressklipping/hage, lekser, hente/bringe, møter med skole/bhg, arrangerer besøk med barnas venner, tar bilder (av barna) lager pass, bestiller/arrangerer turer, gjør alle innkjøp, legging og vasking av 3 barn, pakker kofferter, pakker ut kofferter.... Han KAN et par ganger i åert bidra med mannfolkarbeid, men innleid hjelp,,,,, han kan kan sånt og får gjort ting billig.og RIKTIG.men utgifter til alt delte vi 50% inntill 2008-da tok han ca 2/3 av utgiftene for å rettferdiggjøre at jeg bruker 60timer i uka på overnevnte saker+ at jeg skulle jobbe 80% for å få tid til dette... Det fungerte greit for meg- for nå føles det LITT rettferdig at jeg gjør så mye, og han har fri til overtid, jobbreiser, golf, lidenskapelig elvefiske, fotballkamper....men i dag sa han at hans handymann innsats har gitt med utrolig økning på huset som er mitt 50%.... og at han synes at det var urimelig at han skulle betale meg for å ta alt overnevnte.

Hva gjør jeg??. Jeg synes han har hatt en kjempedeal, og han irriterer seg over avtalen.. og føler at han gir meg formye.. Jeg burde vel kreve mer hjelp hjemme. men jeg vet at det blir ikke slik. Han vil heller leie hushjelp enn å betale meg og sier jeg skal betale 50% av det!!! Gal, syke mann. Med en utbet på 20 000kr i mnd, kan jeg ikke bet 10 000kr til ei hushjelp(20 000 tilsammen)- som ikke bare skal lage middag og ta oppvask, men også ta aktiviteter og oppfølgning av barn??

jeg får lyst til å flyutte rett ut i protest, men tenker på barna....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjemme hos oss tjener mannen ca dobbelt så mye som meg, samlet har vi nærmere en mill i inntekt.

Alt går til vårt felles. jeg sparer riktignok et par tusen i mnd som står i mitt navn. Dette skal gå til barna og til jeg blir gammel tenker jeg.

Det er ikke riktig at dere deler såpass likt på utgiftene når inntekten er såvidt forskjellig og IKKE riktig at du gjør det meste hjemme.

Jeg ville bestillt en time på familievernkontoret og tatt opp det som en problemstilling!

Skrevet

What?

Det hørtes bare helt sykt ut!!

Du får jo altfor lite for det arbeidet du gjør!!

Fvk kan kanskje hjelpe`? Ikke vet jeg, men mannen din hørtes skikkelig kjip og gjerrig ut!

Skrevet

Og hva bruker egentlig mannen din pengene han har igjen på?

Legger seg opp mye?

Dere burde betale i forhol til inntekt.

Egentlig så mener jeg at han som har så høy inntekt skulle ta alle de "tunge" utgiftene deres og du den mer løpende handlingen mat klær osv.

men at du selvfølgelig eier halvparten av boligen.

Skrevet

Hmmm..... hvis du tenker på barna går du foran som en god kvinnelig rollemodell og ikke en skurefille som sliter rundt mens han sitter på den grønne gren.

Jeg tror det blir vanskelig å drive A/S Kjærlighet når du driver enkeltmannsforetaket FamiliensSlave. Ikke alt kan gjøres om i timer og kroner og øre. Jeg har stor tro på at en familie bør fungere etter kommunistiske prinsipper; Bidra etter evne og motta etter behov.

Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke flyttet ut i første omgang. Jeg hadde rett og slett lagt ned arbeidet og forlangt fullstendig felles konto. Hvis han ikke går med på det hadde jeg skrudd igjen pengesekken. Hadde ikke betalt inn 5 øre til fellesskapet før han gikk med på en minnelig løsning. Så får eventuelt han flytte om penger og egentid betyr så mye for han at han syntes det er verdt å ofre familien sin for.

Må også legge til at jeg heller ville bodd i en 2 roms i utkantstrøk med en mann som delte med seg og tok vare på meg enn i en stor villa i Asker med en tulling som behandler meg som en 50 tallsdame.

Skrevet

Signerer Miss Misantrop her

Det der må du rett og slett ikke akseptere!

Skrevet

ja han legger seg opp til gammeldagene .... har 2, 5 hus utenom vårt felles hus, masse aksjer, og masse penger på bok. Han er nok god for 25mill. Jeg må samtidig nevne at jeg er god for ca 3,5, hvorav 2mill er i huset vi har sammen. Så han synes vel at jeg har det bra nok og bør bet 50% av den grunn. Men hva med mine "Gammeldager" tenker jeg...jeg er ikke intre å ta alt slitet for at han skal kunne være fri til å dyrke sine intr og tjene ekstra store bonuser pga mye overtid etc....

Skrevet

her har du min sympati.

Skrevet

Har dere ektepakt? Hvis ikke har du en veldig god hånd!! Du får spille riktig og forsiktig.

Skrevet

en liten rettelse...min mann er ikke en ektemann (desverre)...men samboer uten kontrakt. Så ingen god hånd juridisk sett nei :-( HI

Skrevet

Er du sikker på at du ønsker å bli i dette forholdet?

Skjønner at mannen din vil avsette noe når han tjener såvidt mye, men hvordan har dere kommet frem til at du skal ta alt hjemme.

Jeg hadde engang en kjæreste som var advokat (partner) og tjente flere millioner. han var nok litt av samme ulla, ville at jeg skulle ta ansvaret for alt annet.

Er glad for at det ikke ble oss for å si det sånn.

Skrevet

Neimen, fydda! Dette var jo ikke bra! Ser at man ikke blir lykkelig av mye peng heller. Uansett, kjip gjerrigknark av en fyr altså.

Vi har ikke så mye penger å holde styr på som dere. Min mann har 600.000 i året og jeg har 350.000 ca. Vi deler utgiftene ca prosentvis i fht innbetalinger til felleskassa. Og den som har den gir.

Vi har det ikke fett, har et huslån på 2.500.000 samt studielån på til sammen ca 300.000. Ikke rom for mye ekstra. Men vi har det stort sett greit, og vi respekterer hverandres innsats i hjem og økonomi. Jeg gjør mest inne i huset, han gjør mest ute. Han er ingen handyman, men gjør så godt han kan. Vi har ikke råd å leie folk heller så bli litt etter hvert.

Fan til fyr du er sammen med, må bare få si det. Værste jeg har hørt. Ville snakket med familievernkontoret jeg også..

Sender deg først og fremst en god klem.

Skrevet

Hvis dere har vært sammen lenge kan du ha større krav en det du tenker akkurat nå. Men helt ærlig... dette hadde jeg ikke giddet.

Skrevet

takk alle sammen. godt å øese at dere støtter mine tanker. Det ble vel slik at jeg tar alt fordi jeg ble så utrolig lei av å mase og mase og vente og vente. Og han er bortskjemt hjemmeifra. Mamman hans var 40 da hun fikk han, og ble enke da han var 8.... så da han flyttet ut var hun hjemme til han og vasket og skifte på senger...ja tok alt. Dumme meg. At jeg ikke stakk da jeg fikk høre det av "svigersøstra". Som en skriver lengere oppe så blir det lite tid og lyst til "AS kjærlighet" ja. jeg tenker at hadde jeg vært i hans sko og han i mine så hadde jeg jort det litt annerledes enn han ja. Han er vel egentlig ikke glad i meg men pengene sine?? innerst inne vet jeg at jeg blir mer lykkelig uten en mann, enn med han, Men veien dit er tung. nr 4 er på vei- men det er ingen hinder for at jeg drar. blir så lei og lei meg.

HI

Skrevet

Jeg syntes rådet du fikk om og ikke gå men å la han gå hvis han ikke fant seg i den nye ordningen var fin. Jeg tjener mye bedre en mannen min. Han gjør rundt 400 i året og jeg ca 1.3. Vi har akkurat like mye igjen hver måned til tant og fjas og eier akkurat like mye eiendom. Vi har fellesbank konto også. Ikke noe ditt og mitt hos oss, for vi er en familie og ønsker å dele. Vi sparer til alderdommen sammen, ikke hver for oss.

Skrevet

Vi deler husarbeidet 50/50, og pengene 50/50. Dvs. at siden han tjener litt mer enn meg, betaler han en større andel av regningene.

Vi gjør slik at begge beholder et bestemt beløp av lønna vår hver måned (altså det samme beløpet, f.eks. kr. 8000,-). De pengene man beholder selv gjør man som man vil med (spare, shoppe, gå ut med venner etc.) Resten av lønna setter vi inn på felleskontoen. Denne konoen brukes til alle utgifter, all handling osv.

Det er verre for ungene dine å vokse opp med en mor som er en dørmatte, enn å vokse opp som skilsmissebarn.

Skrevet

Jeg tviler ikke på at fordelingen er uetferdig hos dere, men du skal huske på at dere begge har god økonomi og at du allerede har lakt deg opp en god egenkapital til din alderdom. I tilfeller der den ene tjener så mye mer enn den andre og har så stor formue er det ikke vanlig å dele likt. Det normale er at den som har mest betaler mest, men også sikkrer seg i forhold til samlivsbrudd ol.

Jeg synes dere skulle lage dere en samboeravtale der dere avtaler skriftlig, ved hjelp av en nøytral advokat, hvordan økonomien skal ordnes og hvilken kompansasjon du skal ha for å ta deg av hus og barn. En fornuftig ting kan for eksempel væreat mannen betaler inn på en pensjonsforsikkring for deg som kompanserer for den tapte lønnsinntkten du har.

Skrevet

Det syntes jeg hørtes ut som en god ide!! Noe må gjøres!!

Selv deler vi husarbeidet så godt vi kan, alt etter hvem som er i form og tilstede. Det blir sånn ca 50/50. Inntil ganske nylig da jeg arvet en god del penger, så har mannen min tjent mye mer og hatt mer formue enn meg. Men det har aldri vært et argument for at han skulle bidra mindre i huset. Jeg har en mann som skjønner at man i et samliv bidrar, gir og tar for at begge skal være lykkelige!

Selv har jeg i mange år hatt dårlig samvittighet for at jeg ikke kunne bidra mer i husholdningen, har studert mens mannen min har vært i jobb. Aldersforskjellen mellom oss er akkurat sånn at når han var ferdig med lang utdannelse så var jeg iferd med å starte min.

Skrevet

Unnskyld at jeg suer dte , men han behandler jo deg som hvilken som helst hushjelp - ikke som samboer, kjæreste, eslkerinne, mor til hans barn osv...

Han har gått med på å betale 2/3 av utgiftene mon at du er hans personlige hushjelp?? WHAT?

Jeg mener at når man velger å bli en del av et felleskap (stifte familie), så må man også bli en deltagende person i dette fellesskapet. Freeriders har jeg lite til overs for. I et felleskap bidrar man etter evne, både økonomisk og når det gjelder andre ting.

I vår familie bidrar vi økonomisk etter inntekt. Akkurat nå betaler mannen mest da han tjener mest. Men det har vært andre tider hvor jeg har tjent mest og hvor jeg da har betalt mest. Vi har felles regningskonto hvor alle regninger blir trekt fra. Til denne kontoen har vi faste trekk hva hver våre lønnskontoer hver måned. Vi har egen konto for husholdningvarer som vi begge har kont til (mest for å holde oversikt over hvor mye vi faktisk har i utgifter til dette hver måned)

Vi har også felles sparekonto som er buffer for uforutsette utgifter, store utgifter til ferieturer etc.

Store, dyre innkjøp blir vi enige om, ellers har vi som sagt hver vår konto til personlig forbruk.

Om du er villig til å akseptere enn slik tilværelser videre er jo helt opp til deg. Men du bør tenke over hvilke signaler du/dere sender til barna. Du iser mannen vokste opp med en mor som gjørde alt og derfor er bortskjemt. Kanskje du bør tenke over om du synes det er greit at dine barn opplever det samme? Er det OK at de lærer at mor i huset er dørmatte og huskjelp?

Ønsker deg masse lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...