Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er egentlig ganske positiv til fødselen, og vet det vil komme smerte, men samtidig ønsker jeg å føde naturlig,(uten smertestillende, prøve) men det er en ting jeg ikke kan kontrollere over når det kommer til fødselen, og det er størrelsen på babyen..

Er livredd for at ungen skal være 4-5kg og rett å slett det å presse ut ungen, hva om den sitter seg fast, og jordmødrene må virkelig være brutale??

Er dere redd for noe når det kommer til fødselen??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forrige gang hadde jeg også innstiling om ikke noe smertestillende...men etter 22 timer med konstant rier med 5 min imellom måtte jeg gi tapt :P epidural var fantastisk :) er redd for at denne skal bli like lang som den forrige.. ikke bekymre deg for vekt og å presse er bare "deilig" (missforstå meg rett) etter masse åpningsrier føles det godt å få endelig lov å presse :) lykke til :)

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis vanskeligere å presse ut tunge babyer kontra lette; det avgjørende er hodeomkretsen. Små babyer kan være store i hodet, og vice versa. Jeg fødte en liten baby sist, 2900 g, men på tross av størrelsen opplevde jeg pressfasen som det verste ved hele fødselen, stikk motsatt av det mange andre m større babyer synes (jeg hadde svake pressrier, fikk lite hjelp av kroppen- så måtte presse på egen vilje og kraft)

Dessuten er pressfasen som regel mye kortere og mer intens enn åpningen (jeg f.eks pressa i tre kvarter, men hadde åpningsrier i 14 timer) - så hvordan man opplever fødselen og smertene rundt den tror jeg kommer mer an på hvordan åpningsriene/ pressriene er, enn selve størrelsen på baby (den har bare betydning de få minuttene når hodet står i åpningen- og da er fødselen uansett snart over. Var absolutt ikke det verste øyeblikket ved min fødsel ihvertfall- det var når vannet gikk ved 10 cm åpning- DA knakk jeg vel nesten armen på min stakkars kjære hehe;)

Folk har dessuten forskjellige smerteterskler, og en fødsel med epidural/ smertestillende vil være noe helt annet enn uten. Selv fødte jeg uten noe smertelindring sist, og ønsker å gjøre det samme denne gangen. Vondt var det ja, så vondt som man ikke kan forestille seg det i forkant, men smerten går fort over og premien som klaskes opp på brystet ditt gjør det 100 % verdt det!!

Selv om jeg nå vet hvor vondt det gjør å føde, er det ikke smertene jeg er redd for denne gangen- for dem vet jeg at jeg kommer meg igjennom uansett. Det jeg bekymrer meg litt for, er om noe plutselig skal gå galt, og babyen få alvorlig hjerneskade pga oksygenmangel el lign. MEN det går jo som regel helt fint, og uansett vinner man ingenting på å tenke slik - så jeg prøver å la være, og satser på at alt kommer til å gå like fint denne gangen som forrige=)

Skrevet

Du trenger ikke å være redd for det å presse ut ungen. Uansett hvor stor den er, så er det som nevnt over her en "deilig" følelse å kunne få lov til å presse. Jeg synes det var værst rett før press riene begynte. Dessuten så har du gått så mange timer kanskje med vonde rier, du er heeelt i din egen verden og vil bare ha den UT! :)

Gled deg! det er en herlig opplevelse! :)

Skrevet

Er redd for at det blir som sist :-/ Hadde hatt åpningsrier i ca 18 timer da åpningen bare stoppet opp og riene dabbet av men gjorde dobbelt så vondt. Fikk riestimulerende og epidural etter 21 timer. Fikk slappet av litt mens kroppen jobbet, 6 timer senere kunne jeg presse og etter 28 timer var fødselen over. Mulig dette er helt normalt, men jeg ønsker til neste gang at det ikke skal ta fullt så lang tid...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...