Gå til innhold

Sengevæting og telttur..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en tenåringsdatter som sliter med sengevæting. Vi har prøvd mye forskjellig for å få kontroll på det, og hun har vært tørr i perioder. Nå holder vi på med behandling hos uroterapeut, og selv om det stort sett går bra, kan hun aldri være helt sikker på om hun er tørr natten over.

Nå har hun fått tilbudet om å være med en venninne på telttur i sommer, i en av nabokommunene her. Hun har selvsagt veldig lyst til å dra, men kvier seg litt på grunn av denne tissingen hun ikke har kontroll på. Å drikke lite på kvelden hjelper ikke, hun kan tisse uansett. Dessverre har hun arvet sin mors sovehjerte, så hn sover så tungt at hun ikke merker at hun har tisset før det har gått et par timer.

Å fortelle dette til venninnen er uaktuelt. Uroterapeuten har frarådet henne å fortelle det til venninner, på grunn av at det kan slå tilbake på henne hvis de blir uvenner. Hun syns dessuten det er rimelig flaut, både i forhold til det at hun faktisk tisser på seg, og det at hun ikke har fortalt henne om det før. Hun sliter med selvtilliten, og jeg tror det bare blir verre om hun forteller venninnen om dette.

Men hva skal vi gjøre? Tisselaken og slikt er ikke bare, bare å skjule når en er på telttur, og skulle uhellet være ute har hun jo et problem. Ta med to soveposer og bytte til den andre hvis det skulle gå galt er ikke spesielt diskret. Hun vil virkelig reise, og jeg syns ikke dette skal hindre henne i å gjøre det hun vil. Likevel sliter jeg litt med å finne gode forslag til hvordan det kan gjørest. Sannsynligheten for at hun er tørr hele teltturen er ganske stor, men sjansen for at det går galt er der jo. Noen som har synspunkt og tips til hvordan vi kan gjøre dette? Blir veldig takknemlig for gode råd, unner datteren min denne teltturen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et tjukt Tenainnlegg eller liten bleie hvis hun ikke tisser veldig mye, det ser omtrent ut som et nattbind.

Vekking etter et par timers søvn, f.eks vibrerende vekkerklokke.

Skrevet

Jeg er ikke så inne i sengevæterproblematikken, men er ikke det enkleste en bleie, eller inkontinens-bind beregnet på natt?

Dette kan hun smugle med seg, ta på seg under en vid pysjamasbukse, og kvitte seg med neste dag uten at noen trenger å legge merke til noe, skulle jeg tro?

Skrevet

Hva med de hele trusene til Tena? De virker veldig diskrete og ser ut til å være store nok til å fange opp endel. Titt på apotek. Håper hun kommer seg på tur:)

Skrevet

Det kan vi faktisk prøve, takk for tips! Jeg tenkte ikke på det, fordi vi har prøvd dette før, med lite hell, både fordi de sterkeste lekket, og fordi hun syns det var knallflaut å bruke bleie. Men jeg tror hun takler det fint nå, det er et par år siden sist vi prøvde. Skal gå til innkjøp av dette å prøve ut om det går uten at det lekker. Tusen takk for tips, flere med gode råd? :-)

Skrevet

Du kan jo også spørre om minirin hos fastlegen bare disse dagene hun skal på overnatting?!!

Skrevet

var disse bleiene jeg også tenkte på, går jo i tillegg ann å ha et tisslaken nedi soveposen. Jeg bestillte fra bleieboden, de er veldig myke i forhold til disse hvite som blir veldig stiv etter noem vask.

Dette kan hun jo bare ha nedi soveposen, og dandere etter hun har krøpet oppi.

Skrevet

Minirin er prøvd før, uten spesiell virkning, dessverre! Huff, håper vi snart finner noe som hjelper, det er ikke kjekt for henne, og vi føler oss ganske hjelpeløse! Heldigvis tror jeg uroterapeuten vi har nå er inne på noe, men ting tar tid!

Skrevet

hva gjør en uroterapaut? min datter er å en del uheldig om natta

Skrevet

En uroterapeut gjør undersøkelser og utreder hvordan problemet utarter seg, blant annet ved hjelp av ultralyd for å sjekke hvor mye resturin som er igjen i blæren etter at en har vært på do, hvordan trykket er når en tisser og en del andre ting. Uroterapeuten kan sette i gang blæretrening og gi andre tips. Dersom svaret mitt var litt dårlig forklart er det bare å google i vei, jeg har nok ikke helt kontroll på alt de gjør! ;-) Hvor gammel er datteren din?

Skrevet

Hun kan jo late som om hu har mensen. Det forklarer jo i hvertfal delevis behov for ekstra vask, bind, mange doturer ol.

Jeg har foresten en veninne som slet meddet samme. For henne ordnet det seg av seg selv da hun kom i puberteten i 14 årsalderen.

Skrevet

får barn d gratis? hun er 8

Skrevet

Bleie må jo være tingen, mye fint som er lett å skjule under klær.

Skrevet

Hei!

Tena buksebleiene er diskrete, men det er ikke fuktsperre på dem, så de egner seg best hvis det er lite urin som kommer. Prøv det ut før hun reiser. Ellers er bleier fra Attends ganske tynne, så de kan også ganske lett skjules under en vid pysjbukse/nattkjole.

Spør på apoteket om de har noen prøver du kan få så dere kan prøve ut før du kjøper inn. Eller ta kontakt med en bandagist, homecare eller lignende.

Er ikke dette noe hun kunne fått på blåresept?

Håper det ordner seg og at datteren din får reist på telttur:-)

Skrevet

Min får det i alle fall gratis, men hun er en del eldre enn din. Ta kontakt med fastlegen, han kan nok hjelpe deg eller henvise deg videre! Lykke til, håper din jente slipper å slite med dette like lenge som min! :-)

Skrevet

Ja, vi satser nok på bleier, så lenge det fungerer når vi prøver det hjemme. Har allerede bestilt Tena Lady discreet pants på nettet, men skal sjekke ut andre typer også. Det eneste jeg er redd for er at det blir veldig flaut hvis venninnen skulle finne bleiene, men vi får håpe og tro det går bra. Hun får gjemme de godt. Heldigvis er det toalett der de skal sette opp teltet, og siden hun sover i sovepose er det nok ingen problem å skjule det. Tusen takk for mange flotte svar, setter stor pris på det!

Skrevet

Har selv en datter på 15 år som plages svært med sengevæting :-/

Men, prøv slike bleier.. De fungerer veldig bra!!

I tilegg så kan jeg anbefale akupunktør! Dette ble veldig positivt her i hus såfall!

Lykke til, og håper hun kommer seg på telttur:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...