Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ok å ta en paralgin forte mot hodepine ( eneste som hjelper) når man er gravid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står i pakningsvedlegget at du ikke skal ta det uten å rådføre deg med lege. Legemiddelet går over til fosteret , men virkning på barnet ved normal dosering antas å være uten betydning.

Jeg er likevel skeptisk - da PF inneholder kodein - noe som omdannes til morfin i kroppen på mange av oss...sterke greier dette...

Skrevet

je fikk det på resept pga sv.skapsmigrenen. det sluttet å virke veldig fort egentlig, etter det har jeg klart meg uten medisiner, men er 100%sykmeldt. det er aldri helt trygt å ta slike sterke medisiner, men av og til bare må man. Ikke gjør det uten å ha fått det på resept nå under graviditeten mener jeg, snakk med legen. lykke til og god bedring!

Skrevet

Hei hei

Dette står i felleskatalogen...

"Data fra gravide kvinner som har brukt preparatet indikerer ikke skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Ved langvarig behandling av moren ved graviditet er det sett neonatal abstinens".

Så du kan trygt ta det tenker jeg da, men ville prøvd å ta så få som mulig...har selv tatt det, da det har vært det eneste som funker....

Skrevet

Du burde lese felleskatalogen før du uttaler deg.....

Skrevet

Jeg har slit masse med Hodepine i dette svangerskapet. Og i det siste har hodepinen bare økt på og har vært i elendig form i pinsehelga. Har ikke orket noen ting. Jeg dro til legen i dag. Blodtrykket er fint og urinen også. Tok blodprøver, men får ikke svar på dem før om 3 dager. Men legen sa at det er noen gravide som plages ekstra med hodepine og jeg spurte om Paralgin forte fordi paracet hjelper lite...Men hun vil IKKE at jeg skal ta sånt og anbefaler ikke Gravide med å ta noe annet enn Paracet. Så jeg får bare holde ut med denne hodepinen:=(

Skrevet

Takk for svar dere!

Huff,nå ble jeg skikkelig skeptisk her..tok en i går, men har fremdeles sterk hodepine i dag. Legen har skrevet ut tablettene etter bekreftet graviditet, så ville vel egentlig bare få "bekreftet" at det var ok å ta dem her inne...men kjente jeg angret litt nå siden det er en lege her som IKKE ville skrive ut disse tablettene. Kanskje legen min er litt for sløv?

Noen som har erfaringer med å ha tatt pf under svangerskapet og fått normale babyer?

Skrekk og gru..

Skrevet

Uansett er det ikke den ene eller to som skader babyen...det er visst man tar mange over lengre tid som kan være skadelig. Så at du tok en igår har nok ingenting og si. Og når det står som det gjør i felleskataogen, kan det ikke være livsfarlig.

Skrevet

Tydelig også at det er forskjell fra legene...Siden legen IKKE ville skrive ut Paralgin Forte til meg til tross for ekstrem hodepine...Kun paracet..

Skrevet

Dette står i felleskatalogen...

"Data fra gravide kvinner som har brukt preparatet indikerer ikke skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Ved langvarig behandling av moren ved graviditet er det sett neonatal abstinens".

Skrevet

Jeg ville forholdt meg til det som står i felleskatalogen jeg. Den skal være ganske så sikker på informasjon. Dersom det hadde vært skadelig for fosteret ville det garantert stått der. Informasjon i felleskatalogen er jo det alle leger skal forholde seg til.

Det er typisk at leger mener forskjellig...spør man 10 forskjellige leger får man sikkert 10 forskjellige svar :)

Skrevet

Enig med deg....men hadde ikke tatt ubegrenset av det, men en eller to tabletter i ny og ne tror jeg ikke noen tar skade av...sikkert ikke noe bra for babyen at mor skal gå rundt med smerter, og bli stresset og sliten av det heller......

Skrevet

Jeg fikk utskrevet paralgin forte av legen da jeg hadde tannpine,paracet fungerte ikke og jeg skal i allefall ikke ta ibux, legen sa at så lenge jeg ikke brukte paralgin ofte og over lengre tid skulle det gå bra ettersom at paralgin er vanedannende og jeg har ikke lyst til å gi barnet en avhengighet

Skrevet

jeg var hos legen i dag pga kraftig hodepine/migrene i over en uke nå. Fikk resept på paralgin forte og dette skal ikke ha noen innvirking på fosteret. Det eneste som kan skje er at barnet blir født med abstinenser, men da skal man ta MYE gjennom hele svangerskapet.

Jeg rådførte meg også med mamma da jeg hentet resepten siden hun jobber på sykehusapotek. Hun mente også dette var ufarlig å ta.

Jeg tok en når jeg kom hjem fra legen i dag tidlig og det hjalp! Følerm egi bedre form enn på lenge! utrolig godt:)

ble også sykemeldt ei uke fordi legen mente jeg trengte hvile for å komme meg igjen.

Skrevet

Jeg fikk paralgin forte pga magesmerter da jeg var på sjekk på føden i uke 27 sist svangerskap. Fikk beskjed om at så lenge jeg ikke tok mye var det ingen fare. Var ikke mange jeg tok. Gutten min hadde ikke blitt påvirket av det. Fødte en frisk gutt 5 dager før termin.

Så lenge det ikke er snakk om å ta ofte så er det ikke noe fare.

Skrevet

godt å høre at det er flere leger der ute som mener at der er ufarlig ( så lenge man ikke overdriver selvsagt) konklusjonen blir : må man så må man og ingen skade skjedd. Men det beste er å unngå medisiner:)

Da puster jeg lettet ut og takker for svar:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...