hippopotamus! Skrevet 24. mai 2010 #1 Skrevet 24. mai 2010 Vet ikke om det er lov å ta hjemme, men fant en artikel i aftenposten tror jeg der de mente du kunne ta hjemme og så forminske det og skrive det ut på fotopapir. Er det lov ennå tro? Hva koster fotograf? Evt fotoboks? Noen som har erfaringer å dele? Ungene er snart 2 og 3 år
Zitro Skrevet 24. mai 2010 #2 Skrevet 24. mai 2010 Fotograf, her koster det 150,- for 6 bilder. Er spesielle regler for passbilder, hodet på skrå, ene øret skal vises o.l rare regler som jeg ikk besked om sist gang.
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 24. mai 2010 #3 Skrevet 24. mai 2010 Vet ikke hvor du bor, men i Oslo tas bildene på passkontoret
Gjest Skrevet 24. mai 2010 #4 Skrevet 24. mai 2010 Vi tok i fotobutikk, er jo noen regler de skal følge. Var ikke dyrt.
Gjest Skrevet 24. mai 2010 #5 Skrevet 24. mai 2010 I stavanger anbefaler de oss med barn under 5 år å ta bildene i fotoboks, da har du fire sjanser til å forkaste bilder som ikke blir bra. Barnet sitter på fanget til mor/far med hvit plate i mellom. Barnet skal være alvorlig og se rett i linsa, ellers er det ikke store kravene til så små. Politiet.no har hjelpsom passinfo.
hippopotamus! Skrevet 24. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 24. mai 2010 Det er viktig at •Fotoet skal være skarpt, riktig eksponert og i fotokvalitet •Fotoet kan være i svart/hvitt eller i farger •Fotoet skal ikke være eldre enn 6 måneder •Fotoets størrelse skal være ca. 35 x 45 millimeter •Fotoet må tas rett forfra (fokuser på øynene), og mot en lys bakgrunn •Fotoet skal vise hele hodet og toppen av skuldrene, ingen slagskygge •Ansiktet skal dekke 70-80 % av bildeflaten, dvs. at avstanden fra isse til hake skal være minst 30 millimeter •Øyne skal være åpne og klart synlige, øynene må ikke dekkes av hår •Både hake, panne og begge kinn skal være synlige •Munnen må være lukket •Ved bruk av briller: Ikke farget glass, innfatningen må ikke skjule noe av øynene, det må ikke være refleksjon i glassene •Hodeplagg skal ikke benyttes på passbilder. (Capser, luer, hatter, hårbånd, skjerf etc.) Står jo ingenting her om at øret skal vises? Men hva hvis de ikke får tatt et brukbart bilde hos fotografen? Blir det penger ut vinduet da eller? Og hvordan finner jeg en fotograf som tar passbilder? Står ingenting om det på hjemmesidene jeg har vært innom.
hippopotamus! Skrevet 24. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 24. mai 2010 Okei. Bor i Stavanger så da får jeg ta turen opp på kammeret og høre med de der
mamman til to gutter Skrevet 24. mai 2010 #8 Skrevet 24. mai 2010 Anbefaler dere å heller gå til en fotograf enn å prøve fotoboks. Det koster litt mer, men da kan de ta bilder til dere får et som er bra nok uten at det koster noe mer. I en fotoboks kan dere være så uheldig at dere må ta mange bilder før dere får et som er bra nok og da blir det fort dyrt det også.
Gjest Skrevet 24. mai 2010 #9 Skrevet 24. mai 2010 De har grei fotoboks i kjelleren på kammeret, med instruksjoner for passbilde og veksleautomat.
ano`num *17.03.10* Skrevet 24. mai 2010 #10 Skrevet 24. mai 2010 Vi har tatt hos fotobutikker. Alle jeg vet av har et lite kott bak disken med svart gardin ala prøverom. Der står en stol klar. Alltid fått gode bilder vi. (Selv om jeg mang en gang har vært nervøs når vi har blitt tatt med inn av en ung og "keitete" ekstrahjelp)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå