Gå til innhold

Gutt 8 mnd våkner mange ganger i timen.. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

VI tar han ikke opp, går kun inn å "legger han på plass" og gir ham smokken. Han skriker i ca 40 min fra han blir lagt til han sovner - vi går da inn hvert 10 min ca. Når han da endelig har sovnet kan det gå 10 - 15 min så hylskriker han igjen... for så å sovne .. for så å og våkne etter kort tid igjen. Noen meninger om hvorfor han gjør dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke, men hva med separasjonsangst? Mareritt? Natteskrekk (eller hva det heter)? Sliter også med hyppige oppvåkninger, men ikke så ille som deg, heldigvis. Men det kan som sagt være fordi han "våkner for å sjekke om dere er der" og blir redd når han ikke ser dere. Har dere prøvd å sitte der fra han sovner og til han evt våkner igjen? Om det bare er 10-15 min i mellom så er det jo ikke sååå lenge å henge på rommet hans, så det er jo verdt et forsøk å se om han roer seg fortere igjen når han ser dere med en gang og da kanskje sover lengre av gangen?

Skrevet

jeg synes det er litt lenge å vente ti minutter mellom hver gang dere går inn. Jeg tipper at grunnen til at han våkner og skriker er fordi han er utrygg. Hvis han skriker i 40 minutter før han sovner, får han det ikke automatisk og plutselig bra idet han sovner. Hvis han småvåkner litt fortsetter han med det han drev med før han sovnet, nemlig å skrike.

Hvis han føler seg trygg når han sovner, føler han seg trygg når han våkner også og kan lettere snu seg rundt og sove videre.

Nå mener ikke jeg at man skal bysse og bære og dulle og dille med ungene for at de skal sovne, og jeg har hatt min dose med skriking om kveldene. Men som sagt, 10 minutter er innmari lenge for en liten knott. Han rekker å få følelsen av å være glemt og alene på den tiden, altså!

Skrevet

Takk for svar =)

Vi har prøvd å sitte hos han - den ene kvelden satt vi på skift i mange timer. Og sånn var vi ikke interessert i å ha det. Så da vi flyttet han inn på rom i forrige uke begynte vi med å gå inn med jevne mellomrom. Tok nok litt i når jeg sa 10 min, stakkars.. Vi hører griningen litt ann - hvis han er helt febrilsk går vi inn oftere å stryker og koser til han roer seg, men vi blir ikke til han har sovnet - vil ikke at han skal bli avhengig av at vi må være der inne, så da kan vi heller gå inn noen ganger ekstra til han er i dyp søvn. Kveldene er veldig forskjellige.

Skrevet

Var han sånn før dere flyttet han inn på eget rom også, eller har det begynt nå som han ikke sover hos dere lenger? For kan jo være at han synes det er skummelt å være alene, at det bare er en overgangsperiode? Har ingen erfaring med akkurat det selv, da vår fremdeles sover på rommet vårt pga mangel på andre soveromsalternativer. Men skal flytte i sommer og da får vi han fårhåpentligvis inn på eget rom, så skal bli spennende å se hvordan det går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...