Gå til innhold

Tidlig ultralyd, for alle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller må man ha en spesiell grunn? Hvordan går man fram for å få tidlig ul, og går man til lege eller gynekolog?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg spurte legen men han nekta meg det. så jeg bare ringte legevakta senere på kvelden å påstod jeg hadde fått en blødning og var bekymret. for jeg måtte vite at alt stod bra til.

Skrevet

Eg har vært innom både lege og jordmor, og eg får tidlig ultralyd pga svangerskap utenfor livmor.

Tror man egentlig skal ha en gyldig grunn til å få tidlig ultralyd.

Skrevet

Hva er tidlig ultralyd da? Uke 12? Vi skal like før 12 fullgåtte uker. Jeg tok kontakt med en privatklinikk og der kan man få UL akkurat når man ønsker, bare at man må betale for det da.

Der jeg skal koster det ca. 500 kr, men jeg syns det er verdt det.

Skrevet

Tidlig ultralyd er UL før "normal" UL, som man får tilbud om rundt uke 17-19, ved offentlige sykehus.

Utenom d kan man ta så mange UL man vil og har råd til ved private klinikker, så sant de har tid og anledning.

Men d koster vanligvis rundt 1000-lappen med d eg har hørt fra andre.

Eg får tilbud om UL i uke 17-19, utenom denne ultralyden som eg skal på i morgen.

Tidlig UL blir som regel tatt i 1.trimester

Skrevet

Jeg får det fordi jeg ikke har peiling på når jeg ble gravid. Siden det bare var få mnd etter forrige svangerskap var ikke syklusen på plass. Men forrige gang fikk jeg også ul da jeg var 8 uker.

Man må ha en gyldig grunn, og flere har brukt den at de har blødd litt og blir dermed sendt på ul. En uskyldig hvit løgn ;p

Du kan gå til privat, men må da betale for det (noen har gratis, men er nok et fåtall)

Skrevet

Jeg skal ta i uke 8. Alle kan få det når som helst, bare de betaler selv:) F.eks hos gynekolog:)

Skrevet

Jeg skal på sykehuset å ta tidlig ul, dette er fordi jeg har endometriose og ha nettopp vært gjennom en stor operasjon så legen ville sjekke at alt var som det skulle :)

Skrevet

Jeg fikk UL i uke 7, men jeg ble gravid med prøverør. Ellers er det ikke like enkelt å få henvisning av lege.

Skrevet

jeg skal pga jeg hadde svangerskap utenfor livmor for 3 år siden, og skal bekrefte at spiren ligger på rett plass.

Skrevet

Til dere som lyver på dere en blødning - skam dere!!!!!!!! Det er lange ventelister for røntgen undersøkelser og når en gravid lyver på seg en blødning for å få en gratis tidlig ultralyd er det noen andre som kanskje trenger det mer som blir skjøvet bak i køen!! Vil man ha tidlig ul og IKKE har medisinsk grunn for å få det så får man værsågod betale for det som alle andre - noe annet er rett og slett misbruk av våre velferdsgoder!!!!!! Blir faktisk litt sjokkert over at folk innrømmer at de lyver for å få gratis ul...... Trodde folk hadde mer skamvett enn det...

Skrevet

må si meg enig med lille M her, er jo tross alt bare å ringe en gynekolog eller en annen privat klinikk. Jeg tok i uke 6 fordi jeg ikke ante at når jeg var blitt gravid. Kosta 800 kr, kunne ikke tenke meg å juge for å få sånt,er smålig i mine øyne.

Skrevet

Må si meg helt enig med de over, dere som lyver skam dere!!!! Enkelte må vente kanskje opp til et halvt år-år for en UL-undersøkelse, om man f.eks. skal ha utredning fordi man ikke blir gravid eller andre ting, så lyver dere til en UL bare fordi dere er nysgjerrige og ikke ønsker å betale selv!

Ellers var jeg på tidlig UL sist (ja vi betalte selv!). Om mannen vil gjør vi det igjen, men ellers venter vi til ordinær UL.

Skrevet

Jeg fikk henvisning av legen til tidlig ultralyd grunnet tre tidligere svangerskap som endte i ma/sa.

Men til det HI spurte om så ja, alle kan ta tidlig ul, men de fleste må betale selv hos volvat, gynekolog eller andre klinikker. Får man henvisning av lege er det gratis på sykehuset. Men ikke bli så smålig at du juger for å få det gratis. Ikke rart det er lange helsekøer når folk holder på sånn!!

• 2 uker senere...
Skrevet

Glemte å få fram her at hovedgrunnen min er pga av protein-s mangel (har tidligere hatt blodpropp) Legen vil derfor være sikker på at alt er i orden.

Skrevet

Det er skikkelig dårlig gjort! Folk står i kø for å komme inn, og det går ikke an å snike på den måten. Ønsker du å ta en UL, så betal for det. Jeg skal gå til privat jordmor for tidlig UL, syns det er helt ok.

Vi er ikke syke, vi er bare gravide.

Skrevet

Jeg skal til UL i uke 7. Er i uke 4+0 nå. Dette er nok grunnet jeg har vært gjennom prøverør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...