Gå til innhold

Noen som har et forsklag til hvordan jeg bør gå frem videre..? Angående prøverør og arb. giver.

Anbefalte innlegg

Vi har prøvd lenge på å bli gravid igjen, uten å lykkes. Legen anbefaler prøverør, og vi har sendt inn papirer til sykehuset. Så var jeg på jobbintervju, sa der at vi nok ikke kom til å få flere barn... Dette var i en periode der jeg var drit lei hele greia, å tenkte å gi meg på hele prøvinga. Jeg fikk jobben, og skal begynne etter sommeren. Nå har jeg lyst igang med prøverør, men det blir jo da ikke før til høsten. Aner ikke hvordan jeg skal gå frem til min nye arbeidsgiver, har ingen lyst til å fortelle at jeg skal i gang med prøverør!! Men må jo reise å være vekke i noen dager siden det er langt til sykehuset. Er det "lov" å komme med en hvit løgn angående dette..? Hva kan jeg si??

Fortsetter under...

Hei!

Var i akkurat samme situasjon som deg, da jeg begynte i ny jobb i fjor. Jeg begynte i jobben i juli og satte i gang med prøverør i oktober.

Min erfaring er at jeg anbefaler deg å være åpen med arbeidsgiver om hva du skal igjennom. Jeg er svært glad for at jeg gjorde det, for jeg ble møtt med stor forståelse og støtte!

Men hvis du absolutt ikke vil si noe, så får du jo sykemelding hos legen og du trenger ikke oppgi årsak.

Lykke til:)

...og jeg ble ikke møtt med verken forståelse eller støtte. Da jeg ble gravid var det heller motsatt.. Så jeg vil ikke anbefale deg å ta dette opp med arbeidsgiver uten videre.

Jeg er selv leder, og tok det opp med min sjef for å gjøre ting lettere for ham og for jobben - jeg gjorde det selv om jeg ikke hadde noe lyst til å informere om dette personlig. Min erfaring ble at jeg egentlig skulle ønske at jeg ikke hadde sagt noe. Det har også vært brudd på taushetsplikten i denne sammenhengen, og informasjonen er spredd langt utover det jeg ønsket.

I de tilfellene der man møter en åpen, positiv og forståelsesfull leder, som skjønner at man skal holde munn om private ting i et leder/medarbeider-forhold (og i alle fall når man får beskjed om det...) så er det helt klart en fordel av leder er informert.

Derfor er min anbefaling at du venter. Det tar tid før dere skal i gang, og i den perioden blir du bedre kjent med lederen din og kollegaene dine og har mer grunnlag for å ta beslutningen om dette er noe du vil dele eller ikke.

Det som er HELT klart er at du ikke har noen form for plikt til å informere verken om at dere planlegger flere barn eller at du skal gjennom prøverør. Fraværet ditt får du sykemelding for, og kontroller underveis dekkes inn gjennom besøk hos spesialist, som de fleste arbeidsplasser har rutiner for at man kan gjøre i arbeidstiden.

Tenk deg i alle fall nøye om. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...