Gå til innhold

Ahus eller rikshospitalet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangsfødende så lurer på hvor det er best å føde. Er veldig redd for fødselen, og tenker på det hver dag hele tiden. Gråter om kvelden for jeg gruer meg sånn. Hvor er de flinke til å ta hensyn til sånn? Hvordan er deres opplevelser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har egntlig ikke så mye relevant egenerfaring å komme med, men svarer likevel.

For det ene, så tror jeg selve fødselsppplevelsen kommer an på personalet (i tilegg til fødselsforløpet og en skv, selvfølgelig), så folka erfaring fra de ulike stedene er ikke det beste utgangspunktet for hvilket sykehus som er best. Jeg hadde en negativ opplevelse på ahus, men vet om mange som har hatt kjempefine opplevelser der. Vet om flere som har hatt både bra og negative opplevelser der.

Det viktigste du gjør er å ta opp dette med jordmoren isen kommunen/bydelen du bor, slik at hun kan hjelpe deg videre i systemet. Emblateamet (for folk med fødselsangst) på ahus må du hvertfall få henvisning til av lokal jordmor. Du må hvertfall ikke gå med dette selv! Bruk også tid på å skrive et fødselsbrev, det du skriver hva du er redd for, og feks hvordan du reagerer i ekstreme situasjoner (agressiv, trekker deg inn i deg selv, blir "hysterisk" osv).

Lykke til! Det er fryktelig å ha fødselsangst..

Skrevet

Vet at ullevål har tilsvarende team, Gaiateam for de med fødselsangst. Vet ikke ang riksen.

Jeg fødte selv på ahus, og hadde en fantastisk fødsel, ble godt ivaretatt av en super jordmor og barnepleier:)) Jeg hadde selv fødselsangst før jeg ble gravid:p og i begynnelsen av svangerskapet, men snakket endel med jordmor der jeg gikk til kontroll og "vokste" det av meg i løpet av svangerskapet. Hjalp også veldig med fødselsforberedende yoga samt å lese litt om fødselens forskjellige faser. Hadde også ønskebrev med til føden, ga det til jordmor da jeg kom inn (hadde vondt så det var godt å slippe å snakke hehe), og det jeg hadde skrevet ble tatt hensyn til.

Ønsker deg masse lykke til og håper angsten ikke ødelegger svangerskapet!

Skrevet

For meg er det uaktuelt å føde på Ahus. Valgte selv Riksen og er virkelig kjempefornøyd. Kommer definitivt til å føde der igjen. De tok hensyn til alt jeg bekymret meg over og er rett og slett kjempeflinke.

Gjest Nabaat
Skrevet

Har fått alle mine tre på ahus. Første var keisersnitt - dårlig opplevelse pga fæææææl jordmor

Nummer 2&3 var en herlig tvillinfødsel me en heeerlig jordmor!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...