Gå til innhold

noen som vet hvorfor....

Anbefalte innlegg

Skrevet

ul terminen er plusset på 3 dager ekstra. Trodde man gikk akk 40 uker og så den siste dagen der skulle vært terminen?

I følge termin dagen min er jeg da 40+3 så viss jeg går 2 uker overtid er jeg jo 42+3 :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Terminen man beregner utifra siste mens er noe usikker tror jeg. En kan ikke vite akkurat når befruktningen fant sted. Ultralyden tas i ca uke 18-20 fordi det er da fostrene har gjennomsnittlig mest lik hodestørrelse, slik at man lettere kan beregne termindato. Ganske vanlig at termindatoen blir korrigert på ultralyd.

Ikke sikker på om dette er riktig, men det er slik jeg har forstått det iallefall ;)

Skrevet

det har jeg skjønt :) jeg var 18+4 ut i fra ul. Ut i fra sist mens var jeg 18+6 så ble satt tilbake 2 dager, hadde da termin den 4 sep.

Men forsto ikke helt at termin datoen blir da når jeg er 40+3. Jordmoren trodde jeg skulle ha termin den 6 sep for da er jeg 40+0 men fikk den 9 sep.. litt forvirrendes:p

Skrevet

Hm... snodig! Misforsto nok spørsmålet ditt iallefall ;p

Skrevet

He he ja men er lov det :) tror jeg må undersøke det der litt viss ingen vett..

Skrevet

WHO forholder seg visstnok til vanlig svangerskapslengde på 283 dager (40+3 uker), og det har vært vanlig å bruke 282 dager i Norge... Praksisen er litt forskjellig fra sykehus til sykehus her i Norge, noen bruker 40+2 og andre 40+3. Man må uansett forholde seg til den datoen som blir satt på ordinær UL ved sitt sykehus.

Legen min bruker 40+0, mens sykehuset der jeg bor bruker 40+3.

;)

Skrevet

Aah ok.. takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...