Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 10 veker sliter enormt med luftsmerter. Uansett kor iherdig eg prøver å få ho til å rape, er ho alltid full av luft.

Dette gjer at ho er utilpass store delar av dagen, og ho har alltid ein rap eller ein fis som lurer seg ut. Trass i at ho raper og fiser gjennom heile dagen, blir ho aldri kvitt alt. I går ville ho heller ikkje spise fra klokka 12 og før 7, pga luftsmerter vil eg anta.

Kva kan vere grunnen til desse enorme luftmengdene, og kva kan eg gjere for å "ordne opp"? Har vore til akupunktør og kiropraktor. Kiropraktor hjalp litt, men ho blir verre igjen etter ei vekes tid. Skal eg berre fortsette å gå ein gong i veka, eller bør eg prøve noko anna? Manuellterapeut har vi ikkje på desse kanter.

Set veldig stor pris på tips og råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ammer du? Pass på at du tømmer et bryst skikkelig om gangen, og ha litt tid mellom hver amming så magen får ro. Dette rådet fikk jeg av helsesøster da mini var så liten, og det hjalp meg veldig.

Når brystet blir tømt skikkelig får hun i seg den fete, mettende melken på slutten, og det er viktig. Bytter du bryst for tidlig får hun mye laktoserik melk, som lager mye luft og gjør at hun blir fortere sulten og dermed ammer hyppigere osv. En ond sirkel altså.

Verdt å prøve kanskje? Lykke til i hvert fall! :)

Skrevet

Når sønnen min hadde plager med luft, fikk han 5 ml med fenikket-te før hvert måltid. Det gjorde underverker. Og når han hadde skikkelig vondt, skrek og ikke fikk sove, ga jeg han sukkervann. Har du prøvd dette?

Skrevet

Er Amme-Te og fennikkel te det samme? er jo fennikel i amme-te også. gutten min på7 uker sliter med luftsmerter. han får amme te tre ganger om dagen og det hjelper veldig:)

Skrevet

Det er vel ikke helt det samme, men gir samme effekt:-)

Skrevet

Takk for innspel. Eg ammar, og ho tar som regel berre det eine brystet pr. måltid. Eg har nok mykje melk, så det er ikkje sikkert ho greier å tømme brystet skikkeleg for kvar gang. Kanskje eg skal gi frå same bryst to gonger etterkvarandre. Kanskje det har same effekt?

Eg gir ho kvar andre time, etter ønske frå ho. Skal eg prøve å drøye tida mellom måltidene litt lenger trur du? Problemet er at ho blir umulig å legge til, dersom ho blir for svolten, for trøytt, har luft osv. Så eg fortar meg på ein måte å gi ho mens ho vil ha.

Skrevet

Har såvidt prøvd, men synst ikkje det hadde nokon stor effekt. Dessverre!

Skrevet

Prøv å tilby det samme brystet to ganger innen et par timer, da får hun mer av den fete melken og holder seg kanskje mett en stund. Jeg drøyde ammingen ca 3 timer, og ga et bryst av gangen. Gutten min kavet mye ved brystet om kvelden, så jeg pleide å pumpe meg en gang for dagen og ga dette om kvelden. Da sov han bedre og vi fikk ro om kvelden.

Håper den lille får det bedre snart, fælt når de har så vondt. Men hun er jo snart 3 mnd og ting pleier å gå seg til da. Tarmsystemet modnes og fungerer bedre. Men bruk ammete og, jeg synes det hjalp på min lillegutt:)

Skrevet

Hei. Jenta mi sliter med akkurat det samme! Hun er også 10 uker. Skrev ett innlegg her tidligere om urolig baby. Jeg har også prøvd mye, men føler ingenting hjelper. Har prøvd kiropraktor(hjalp kanskje litt en liten stund), akupunktur, sukkervann(hjelper litt der og da), fennikkelte. Har også holdt meg unna melkeproteiner i 2uker uten å merke noen forskjell. Passer alltid på at hun får rape og gulpe etter hvert måltid. Er ganske fortvilende at ingenting virker:( Må vell kanskje bare ta tiden til hjelp, og la tarmsystemet bli mer modent.. Tenkte kanskje jeg skulle ringe kiropraktor igjen....kan jo være låsninger igjen.

På hs stasjonen fikk jeg beskjed om å prøve å drøye måltidene til hver 3. time. Ikke så lett her i gården.. men prøver å hale det ut.

Hvor mange akupunkturbehandlinger var du på? Jeg har vært på 3behandlinger, men merker ikke forskjell. Skal egentlig i morgen og, men er vell ikke vits i det hvis en ikke merker forskjell etter så mange behandlinger..??

Skrevet

Eg var hjå akupunktør 3 gonger, men merka ingen forskjell. Men synst kanskje det virka litt med kiropraktor - ein lita stund. Men må kanskje gå med ho ein gong i veka fram til 3mnd? :P

Men skal prøve å gi mat litt sjeldnare og frå same bryst to gonger etter kvarandre, og sjå om det hjelper, som ei overfor føreslo.

Er litt redd for at dette skal vare utover dei 3 mnd også eg, men skal ikkje tenke for negativt. Heldigvis sover ho om natta.

Skrevet

Håper det vil hjelpe:) Jeg har bestilt time til kiropraktor igjen i dag, fikk time i morgen. Håper virkelig det vil hjelpe. Jeg er også redd for at det vil vare lengre... storesøster hadde kolikk, og hun slet med magen en stund etterpå. Jeg får visst bare barn med ømfintlige mager...;)

Men heldigvis kan hun her sove 5-6 timer i strekk om natta! Så håper ikke det forsvinner... !

Har du prøvd minifom? Jeg vurderer om jeg skal på apoteket å kjøpe... var det ikke slik at parabenene var tatt ut av produktet?

Skrevet

To kolikkunger ja...heldigvis var førstemann utan desse problema! Har vanskeleg for å tru at dette forsvinn "over natta", berre jenta blir 3 mnd. Men får vente å sjå det an. Kjipt, for eg kan jo nesten ikkje gå nokon plass med ungen, sidan eg aldri veit når ho startar opp. Til og med i vogna skriker ho, viss ho har rette dagen.

Har prøvd minifom, men synst ikkje det virka. Skal prøve igjen, tenkte eg. Eg er usikker på det med parabenene, men velger å ikkje bry meg. Viss det hjelper, tar eg sjangsen...

Skrevet

Kjenner igjen mye av det du skrive. Minifom har hjulpet litt her, men ikke mye. Fenikkelte ingen virkning. Ikke prøvd behandling, men fikk klippet tungebåndet da han var 8 uker. Det hjalp!!!

Du sier hun er sulten hver andre time. Hvordan merker du det? Alle tror at gutten min er sulten mye oftere, fordi han putter knokene i munnen og sutter febrilsk på de og skriker. Det er fordi han skal ha opp rap eller promp. Gi han mat da gjør det bare vondt værre her i huset.

Håper det retter seg for deg også :-)

Skrevet

Rampete robin:

Eg tilbyr og ho tar imot. Elles veit eg ikkje meir. :) Ho har lagt litt lite på seg, så dei sa på hs at eg skulle tilby ofte. Men kanskje det berre gjer saka verre?

Elles "klikkar" eller smattar ho mykje når ho et, nesten som ho får glepptak. Har ein mistanke om at det er derfor at ho får så mykje luft. Var det slik med din også, kan det ha samanheng med for kort tungebånd?

Skrevet

Her kan hun også våkne når vi er ute og triller, da er det bare å snu og komme seg hjemover. Vogna må også være i bevegelse heeeele tiden! Og helst må jeg kjøre med to hjul i grøfta;) Er kjedelig når det er slik, får liksom ikke nyte permisjonstiden slik du vil.

Men i dag har snuppa mi hatt ein veldig bra dag, å slike dager får jeg håpet om at det snart går over:-)

Er spent på kiropraktorbehandling i morgen:) Håper det gjør susen.

Skrevet

Vi har nok same unge! :P Mi jente har vore særleg ille dei siste dagane, men har også betre periodar. Etter kiropraktortimane, faktisk. Kanskje eg skulle ta turen på ny... Lykke til til deg i alle fall! Gi lyd om korleis det utviklar seg.

Skrevet

Tenker det kan være noe med teknikken hennes. Dersom du har litt lite melk/ eller at melka kommer treigt eller veldig fort, kan det gjøre at de kaver veldig ved brystet og sluker mye luft. At hun legger lite på seg kan også bety at hun får i seg litt lite av den feite melka..

Skrevet

Eg har nok mykje melk, og utdrivinga er kraftig! Så eg trur kanskje ho fylles opp av den "tynne" melka, samt sluker luft, pga at ho må forte seg å svelge unna. Ho har mykje "glepptak" når ho drikk, så det bidrar nok også til at ho sluker luft. Så sugetaket er kanskje ikkje optimalt heller. Men what to do?

Tusen takk for innspel alle saman, btw. :)

Skrevet

Prøv å lene deg bakover når hun ligger i voggestilling. Du kan også prøve å ligge og amme, da renner melka litt treigere. Melka renner også treigere på slutten av amminga.

Skrevet

Da er vi hjemme fra kiropraktor. Hun fant en god låsning i nakken på henne, det var også en liten låsning i bekkenet. Nakken fikk hun løst godt opp. Hun har hatt noen skikkelig sprutgulper de siste dagene, det kan være pga låsningen. Håper det vil hjelpe. Er glad jeg bestilte time. Det var ikke forgjeves hvertfall:-) Blir spennende å se hvordan dagen blir i dag. Kan jo bli veldig urolig av behandlingen og...:/

Kanskje verdt å bestille en time til jenta di og?

Skrevet

Skal prøve litt andre stillingar då, og sjå om det hjelper. :)

Skrevet

Det blir spennande å sjå ja. Kanskje eg skal prøve igjen. Viss ting er like ille om eit par dagar, skal eg ringe. Då blir det femte behandling, :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...