Anonym bruker Skrevet 24. mai 2010 #1 Skrevet 24. mai 2010 Jeg har ikke hørt fra NAV ennå, men begynte å tenke litt på det selv. Jeg var sykmeldt fra juni og og ut oktober i fjor, dvs 5 mnd. Jeg er gravid nå, og har vært sykmeldt siden midten av januar, og er ikke kasus for å jobbe nå heller. Jeg har ikke termin før i august. Iflg nav.no , har jeg ikke rett til sykepenger for mer enn 1 år, og fra en periode med sykemelding og til en ny, må det ha gått minst 26 uker før man kan ha rett til sykepenger for ett helt nytt år igjen, og jeg har ikke jobbet mer enn 12 uker imellom. Kjenner jeg ble veldig bekymret av å tenke på dette nå, hva kan jeg evnt gjøre?
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2010 #2 Skrevet 24. mai 2010 Teller de da fra juni 09 til juni 10? For det er jo 3 mnd der fra oktober til januar at du ikke har vært sykemeldt? Får du 3 mnd utover så er du jo sikret sykepenger til du begynner på foreldrepenger. Men med termin i august og sykepenger fra januar til juni og lønn før det igjen så er du jo også sikret inntekt 6 av 10 mnd før fødsel og har rett på foreldrepenger. Når det gjelder inntekt fra juni til august så vet jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2010 #3 Skrevet 24. mai 2010 HI her Faktisk rakk jeg bare å jobbe 11 uker fra jeg begynte å jobbe igjen til jeg ble sykmeldt på nytt. Permisjonen min starter 2. august, og jeg tror ikke at jeg klarer å jobbe noe før den tid. Det spørs om det går akkurat da.... Fra beg i januar en gang og frem til aug er det 7 mnd. Med de 5 mnd fra i fjor, har jeg da vært sykmeldt totalt 12 mnd. Får inderlig håpe at jeg holder meg helt frisk i et halvt år når jeg begynner å jobbe etter endt permisjon. for når man har brukt opp sykepenge-rettighetene, må man være frisk og i jobb i 26 uker før man har krav på noe igjen. Heldigvis er har jeg stort sett alltid vært frisk og feiler ikke noe kronisk, men litt kinkig den situasjonen jeg er i nå. Kanskje jeg burde forsøke å få svangerskapspenger ut svangerskapet?
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2010 #4 Skrevet 24. mai 2010 Ut fra det du skriver virker det som om maxdato for sykpengene dine er i midten/slutten av august. Hvis du fortsatt er usikker er det jo bare å ta en tlf til NAV og høre når maxdato for sykepenger er. Hvis du tar ut ferie så vil jo de evt ukene gjør at maxdato blir forskjøvet. Og så tror jeg at permisjonstiden også teller i fht det oppholdet på 26 uker i fht å opparbeide deg nye sykepengerettigheter. Dersom du skulle bli syk før det, kan du søke AAP(tidl. rehabiliteringspenger)
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2010 #5 Skrevet 24. mai 2010 Husk også at du kan starte i permisjon FØR de 3 ukene før termin, tror det er snakk om opptil 12 uker før termin. Da blir jo permisjonen med ungen tilsvarende kortere, men en mulig løsning hvis du trenger penger nå.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2010 #6 Skrevet 24. mai 2010 har vært i dette dillemaet selv. Det regnes et år fra første dato i første sykemelding. Når dette året er omme, må du være i jobb/permisjon eller annen aktivitet som regnes på lik linje som lønnet arbeid i 26 uker før du har tjent opp rett til ny sykemelding. Men det finnes ulike ordninger for alternativer. Avtal et møte med din kontakt i nav og spør og grav.... lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå