Gå til innhold

Jeg har spy-fobi! :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Si at det er flere som meg, vær så snill!

Jeg har fullstendig fobi for oppkast. Dette er ikke et tulleinnlegg.

Hvis jeg ser noen som kaster opp blir jeg dårlig, og det kan vare i flere dager. Jeg har gått i to dager uten å spise mat etter å ha sett folk kaste opp. Jeg får det rett og slett ikke ut av hodet. Jeg hater synet av det, lukten, lyden, ALT gjør meg fullstendig dårlig. Ser jeg en spyklatt på gata, blir jeg også dårlig, og tenker på den og er kvalm i lang tid etterpå.

Hva kan jeg gjøre med dette? Skal jeg ut og fly, gruer jeg, for risikoen er der for at noen blir dårlig og spyr. Det hemmer meg i mange settinger.

Dere som har tenkt å komme med usaklige kommentarer bare la det være.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jEg eLskEr sPy :=)

Skrevet

Psykolog eller annen seriøs behandling. Ta det opp med fastlegen din og vær ærlig! Lykke til!

Skrevet

Vel, da trenger du iallefall ikke bekymre deg for å skulle utvikle bulimi, for å se det positive i det =)

Jeg har det som deg, bare ikke med spy, men med folk som nyser. Jeg får helt noia, og unngår så sant det er mulig store folkemengder. Har blitt litt bedre etter at jeg begynte i samtaleterapi =)

Lykke til!!

Skrevet

Ingen fare med det nei, hehe:)

Takk, jeg må virkelig få hjelp nå.

Oi, spesielt, nyse-fobi var ny for meg:) Hvordan gikk du fram for å begynne i terapi? Snakket du med fastlegen?

HI

Skrevet

Hei HI:)

Jeg har det akkurat sånn som deg! Hvis noen i huset her har omgangssyken, greier jeg heller ikke sove, og må holde for ørene for ikke å høre lyder. Når jeg er på fest og ser folk spy blir jeg helt ut av meg da også. Jeg merker til og med at jeg ikke takler ordet spy/oppkast. Til og med når jeg ser noen som har merket "SPY" på brillene sine, så tenker jeg på oppkast.

Når jeg forteller det til noen, så ler de bare og sier jeg må sjerpe meg. Det er lettere sagt enn gjort når jeg har hatt det sånn helt siden jeg var liten.

For noen dager siden satt jeg utenfor en kafe med noen venner, da så jeg ei som åpna bildøren sin, lente seg ut og spydde. Det var helt grusomt, jeg ble så dårlig av det at jeg bare måtte finne på en unnskyldning for å dra hjem. Greide ikke spise opp maten jeg hadde kjøpt engang.

Så du er ikke alene om dette..

Skrevet

Oj, du er faktisk verre enn meg. Jeg har også fobi mot å spy, men er ikke SÅ ille når det gjelder andres spying. Spyr de i nærheten av meg så jeg ser, hører eller lukter det, må jeg gå med en gang, men det gir seg så fort jeg kommer meg unna.

Før min første fødsel var min største skrekk å spy under fødselen, fordi jeg blir helt psyko av det - begynner å gråte og skjelve og blir helt "borte". Heldigvis spydde jeg ikke.

Skrevet

Ja, jeg tok det opp med legen, og fikk timer hos en psykiatrisk sykepleier som jeg traff først en gang i uken, og nå en gang annenhver uke. Tror jeg fikk nysefobi en gang da jeg var mindre, og så på tv hvor mange bakterier som ble slengt ut i 200km/t. Gikk mange år uten at jeg tenkte noe over det, før ene ungen ble veldig syk etter en flytur der vi hadde sittet på siden av en nysete mann. Etter det begynte ting å gå litt skeis, kan du si :-)

Men, som sagt, er blitt en del bedre nå :-)

Skrevet

Åh, gud, så deilig å høre!!

Jeg hater ordet jeg også, ihvertfall oppkast, æsj!!!!

Jeg blir heller ikke tatt på alvor. Alle synes jo det er LITT ekkelt, liksom, men jeg fungerer ikke i det hele tatt, og det er så fælt å ikke bli forstått!

Så en på tv'n i dag nemlig, på et "kjempemorsomt" program på tv3, som spydde. Det var noe sånt som topp 10 flauser på reality-dating i USA, og en fyr spydde i taxien på vei hjem. Enda han spydde i en pose og det var sladdet, så sitter jeg her flere timer etterpå, og har ikke spist. Er bare kvalm! Kjempemorsomt program altså!

Skrevet

Dette heter emetofobi, og hvis du leter litt på nettet finner du anbefalinger for behandling. Ta kontakt med din fastlege eller kontakt privat psykolog som driver med kognitiv terapit.

Skrevet

Det er faktisk mye verre for meg å se andre spy enn å spy selv, selv om jeg hater det også. :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...