Gå til innhold

MME og baby- hvor lenge og hvor mye???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på snart 10 mnd, og det er min første og jeg har ikke noe peiling på barn;) Derfor spør jeg dere erfarne mødre der ute: Barn som ikke ammes skal ha MME til ca 12 mnd alder, deretter kan de introduseres for kumelk. Nå får sønnen min en flaske med MME til hvert måltid (5 ganger om dagen), men det skal han jo sikkert ikke ha når han begynner og drikke kumelk?? Hvor lenge fortsetter man med å gi flaske med melk til hvert måltid?? Takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer i grunn på det samme jeg også :) Knerten her er 10,5 mnd og han får flaske på 150 ml fire ganger om dagen, men drikker aldri opp alt. Har tenkt å fortsette med det til etter at vi har vært på sommerferie.

Men etter ferien kommer jeg nok til å smått innføre kumelk til måltidene ja. Starte gradvis og ikek til alle måltidene med en gang. F.eks kumelk til frokost og MME resten av dagen i begynnelsen... var min tanke. Vet jo ikke hva som er rett, men må vel bare prøve seg fram :)

Skrevet

Ja det høres ikke dumt ut:) Men vet du om de skal ha melk til hver måltid når de er over året, og i så fall hvor lenge fortsetter man med det?

Skrevet

Når de har passert 9 mnd, så skal hovednæringen komme fra fast føde, ikke melken. Dessuten skal de (jeg fikk beskjed rundt 7.5 mnd) ikke ha mer MELK enn 5-6 dl i døgnet.

Her har vi bare brukt mme til frokost, og vann til måltider ellers. Dere må også regne inn mengden vann dere bruker i grøt; det teller også som melk siden det er melkepulver i grøten! Feks grøt av 150 ml vann=150 melk.

Jeg fikk iallefall beskjed om at jeg ikke behøvde å gi melk til alle måltider. Den er mettende, og vil i stedet ta over plassen for mer jernrike og næringsrike matvarer.

Vel og merke hvis babyen spiser brød, grøt, middag osv.

Jeg ville først ha erstattet noen melkeflasker med vann. Det er en mye bedre tørstedrikk også, og viktig å starte med tilvenning til vann også. (hvis dere ikke har gjort det allerede da)

Når sjarmtrollet ble 12 mnd, så prøvde jeg med noen skjeer kumelk i starten. Blandet det ikke ut med noen ting. På 1-årskontrollen sa hs at det bare var å øke på. Kunne like godt starte med 1 dl om dagen. Og følge med på om det gikk bra. Det ser det ut til at det gjør her.

Lykke til!

Skrevet

Og en annen ting: De trenger ikke melk til hvert måltid. Liker du selv å drikke melk til middagen? ;)

Hs sa at de kan få melk til de måltidene det er normalt å drikke melk - stort sett til brødmåltid ;)

Gjest Nabaat
Skrevet

Så rart at du har fått beskjed om det Mamma til sjarmtrollet... Vi går til ernæringsfysiolog med tvillingene våre - og vi har fått beskjed om å gi mme til hvert måltid - til begge, selv om vi bare er der med ene...

Det vi fikk beskjed om av klinisk ernæringsfysiolog for barn var å gi mme til hvert måltid og når den ærmet seg kumelk-stadiet så skulle vi trappe ned gradvis....

Skrevet

Hmmmm, ja da er det vel forskjellige meninger ute og går da... Forsåvidt ingen overraskelse at det er det når man leser her inne... ;)

Nå er vi forsåvidt over på kumelk da, så nå er det for sent og gjøre noe med det.

Men han har nok ikke lidd noen nød uten mme til alle måltider, han er en stor krabat på 11.5 kg...

Men rart at alle de hs som jeg har snakket med har sagt det samme da...

(skal sies at jeg ammet til 7.5 mnd fordi jeg av ulike årsaker da måtte slutte. Med en gang da så fikk han mer mme, og så trappet vi det gradvis ned til 1 kopp mme til frokost når han var ca 10 mnd.)

Skrevet

Hm...? Nå ble jeg forvirret. Det står bak på MME kartongen at fra 6 mnd alder skal de har MME 3-4 ganger om dagen... Kan jo sikkert kutte ned en flaske om dagen. Han er veldig småspist på brød til lunsj og frokost, kanskje han blir mer ivrig hvis han ikke er mett av melk;)

Skrevet

Ja, man kan bli litt forvirret noen ganger ;)

Følg magefølelsen din du, den stemmer som regel.

Eller så kan du jo snakke med hs og høre hva de sier ;) Hadde vært moro å vite deres mening også ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...